Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013

Skakig hemautomation

Köpte en enkel 433MHz sändare & mottagare likt denna på eBay för att testa med hemautomation. Detta då jag tänkte att om det fungerade så skulle det gå att bygga ihop snyggare än om man t.ex. kör med en separat Tellstick.

Nu är visserligen inte detta direkt högkvalitativa prylar och jag kör till att börja med utan extra antenn, men det känns som jag tappar var och vara annan kod när de ligger bredvid varandra och jag försöker skicka och ta emot med 433Utils.

Går det att göra något för att förbättra detta? Är det någon större idee att prova sätta fast en antenn?
Eller ska man köpa en Tellstick för att få till det? Ska man i sådana fall satsa på en Duo eller en Net? Tror det kan vara kul om man kan koppla till t.ex. en vädersensor som kan leverera värden så Duo kanske blir bäst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2013

@Aene: Skulle gissa att det hjälper till stor del med att löda dit en liten antenn (krulla en kabel runt en penna exempelvis). Vad jag sett på nätet så ska små sändare likt den du länkade fungera helt okej för kortare avstånd (sub hundra meter, öppen sikt). Att den saknar inbyggd antenn i kretskortet skulle kunna vara en förklaring, så prova löda dit något, i värsta fall så "slösade" du bort lite kabel och tid, i bästa fall löste du problemet.