Permalänk
Medlem

LG tv ger mig huvudbry

Hej!

Jag skaffade en LG 42LF580V i torsdags. Jag valde den över en LG 43LF540V som är billigare, saknar "local dimming" och smartfunktioner.

Problemen med den jag har är att dess local dimming dels inte är local alls, snarare global dimming som styr hela tv:ns bakljus. Localdimming brukar endast styra backlight i mindre fält som bakljuset är uppdelat i. Skillnaden är märkbar om man använder den här videon.

Grejen är att jag inte kan se några fält lysa upp, utan det är hela skärmen som släcker ner. LG har inte någon inställning som tydligt styr just den här funktionen.
Vad värre är att tv:n har en "Game mode" funktion som sänker latenser, men den stänger inte av "dimming" funktionen.
Jag testade lite spel och använde SCART, vilket är ännu mer problematiskt än att använda HDMI. Det ger ännu mindre kontroll över dimming funktionen.

Katastrofen blev för mig ganska total när folk på nätet funnit att det går att sätta "ettiketter" eller namn på ingångarna, framförallt är det "PC" och "NOTEBOOK" som gör skillnad då TV:n verkar minska input lag lika mycket som "game mode" gör. Problemet är att det också omöjligör "just scan" läget vilket är möjligt att använda om etiketten/namnet inte sätts till pc/notebook.
Oavsett om "dimming" stängs av eller inte om etiketten ändras så kvarstår problemet att bilden beskärs, vilket gör den nya tv:n ungefär lika värdelös för spel och användning som datorskärm som min gamla sharp tv.

Om LG 43LF540V inte har "local dimming", tror ni att den då har "global dimming"? För om jag kan slippa den förbannade skiten och samtidigt få en modern tv så vore det toppen! Kanske Sony är bättre, eller?

Har någon här ett liknande problem som de lyckats ta sig runt? En del har visst använt service menyn för att göra sig av med dimming, men det kräver eventuellt firmware nedgradering och införskaffande av en universal fjärrkontroll.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺

@Luminous: Minns inte menyer i detalj, träffar på så många av dem. Men på LG:s modeller med local dimming-funktion heter det något i stil med "LED local dimming" i bildmenyerna. Saknas den så finns det antagligen inte någon mer avancerad inställning. Dessa brukar också stängas av när man kör "PC"-läget för datorbruk. Local dimming och datoranvändning brukar bli störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Luminous: Minns inte menyer i detalj, träffar på så många av dem. Men på LG:s modeller med local dimming-funktion heter det något i stil med "LED local dimming" i bildmenyerna. Saknas den så finns det antagligen inte någon mer avancerad inställning. Dessa brukar också stängas av när man kör "PC"-läget för datorbruk. Local dimming och datoranvändning brukar bli störande.

Jo, "PC" läget minskar latenser och kanske stänger av local dimming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself