Brorsan vill spela mitt steamspel, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Brorsan vill spela mitt steamspel, hur gör man?

Har kört igenom Mafia II, för övrigt ett bra spel. Jag har nu avinstallerat det.

Gav DVD-skivan till brorsan för jag tänkte att han skulle få spela det.

Nu blockerar Steam installationen för att jag har en gång kört den på min dator? hur gör jag?

Jag hatar de här jävla Stasi-programmen som skall bestämma hur, när och vem som skall spela mitt spel!

Mvh

Emil

Permalänk
Medlem

Det är inte ditt spel eller har du köpt spelet?

Om han loggar in på ditt Steam så funkar det men då kan ju inte du vara online samtidigt

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att du menar att du har registrerat spelet via ditt steamkonto, och att han inte kan köra det på sitt?

Permalänk
Medlem

det går ej att fixa.. du har länkat mafia 2 med steam.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Steam Family Sharig är enda sättet, nykeln är kopplad till ditt konto. Skivan är bara till för att man ska slippa tanka spelet. https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=3784-QLBM...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har kört igenom Mafia II, för övrigt ett bra spel. Jag har nu avinstallerat det.

Gav DVD-skivan till brorsan för jag tänkte att han skulle få spela det.

Nu blockerar Steam installationen för att jag har en gång kört den på min dator? hur gör jag?

Jag hatar de här jävla Stasi-programmen som skall bestämma hur, när och vem som skall spela mitt spel!

Mvh

Emil

Inga problem, du behöver inte ens ge din bror Mafia-skivan. Gå in på "Settings" i Steam, sen under fliken "Family" så kan du lägga till din brors Steam-konto. Friends and Family kallar Steam det för. Då kan han lira ALLA (med undantag) Steam-spel, som du har.

Visst är Stasi-Steam för jävla dåligt?^^

Permalänk

Family library sharing i Steam bara så kan han lira det

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har kört igenom Mafia II, för övrigt ett bra spel. Jag har nu avinstallerat det.

Gav DVD-skivan till brorsan för jag tänkte att han skulle få spela det.

Nu blockerar Steam installationen för att jag har en gång kört den på min dator? hur gör jag?

Jag hatar de här jävla Stasi-programmen som skall bestämma hur, när och vem som skall spela mitt spel!

Mvh

Emil

Det enda sättet jag vet är med Family Library Sharing, du får logga in på steam på hans dator och sätta igång det.

Permalänk
Medlem

Om han skaffar ett eget steam konto och läggs till på din "Family Library Sharing" lista som finns under inställningar så kan han spela dina spel. Dock med vissa begränsningar (Kommer inte ihåg exakt men vet att man endast kan spela singel player och att ni kan inte samtidigt).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt det själv, men Steam Family Sharing är väl till för exakt sådana här situationer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ser att ingen annan tipsat om det än i tråden men Family Sharing ska lösa ditt problem.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag kollar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Visst är Stasi-Steam för jävla dåligt?^^

Det här med family verkar ju ganska nytt, inget som funnits tidigare vad jag vet. Nu skulle brorsan låna spelet så family verkar lösa det.

Du verkar ju inte ha problem med dessa upplägg som steam och Origin har, dvs säga att du betalar för ett spel, det är ditt spel, du äger produkten antingen digitalt eller i form av en dvd, spelar ingen roll det är din produkt, trots detta bestämmer företaget huruvida du skall få sälja spelet vidare.

Ponera att du köper en ny volvo, du vill inte ha den längre men Volvo tillåter inte dig att sälja den vidare, Nästa person MÅSTE köpa en NY Volvo. Du får köra din Volvo till skroten, in i garaget eller vad tusan du vill, det skiter Volvo i men du får inte sälja den vidare!

Resonemanget ovan MÅSTE du tycka är helt ok i annat fall är du extremt full av dubbelmoral!

Så? tycker du ovan resonemang är sund i demokratiskt samhälle med marknadsekonomi?

Permalänk
Avstängd

Family sharing var en nyhet för mig.
Tackar för tipset.😀

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det här med family verkar ju ganska nytt, inget som funnits tidigare vad jag vet. Nu skulle brorsan låna spelet så family verkar lösa det.

Du verkar ju inte ha problem med dessa upplägg som steam och Origin har, dvs säga att du betalar för ett spel, det är ditt spel, du äger produkten antingen digitalt eller i form av en dvd, spelar ingen roll det är din produkt, trots detta bestämmer företaget huruvida du skall få sälja spelet vidare.

Ponera att du köper en ny volvo, du vill inte ha den längre men Volvo tillåter inte dig att sälja den vidare, Nästa person MÅSTE köpa en NY Volvo. Du får köra din Volvo till skroten, in i garaget eller vad tusan du vill, det skiter Volvo i men du får inte sälja den vidare!

Resonemanget ovan MÅSTE du tycka är helt ok i annat fall är du extremt full av dubbelmoral!

Så? tycker du ovan resonemang är sund i demokratiskt samhälle med marknadsekonomi?

Fast man måste särskilja på digitala och fysiska produkter, det där argumentet håller inte, och är tvärt om hur debatten går med att piratkopiera fel (säger inte att du har argumenterat för piratkopiering, bara att man inte kan både ha och äta kakan).

Vi sitter fast i vad en digitalprodukt är, om det är en fysiska skivan inkl. data som ligger på den, eller om det är rätten att använda programvaran, och idag är det mer åt hållet att du har rätt att använda programvaran.

I ditt exempel, vill du gå tillbaka till tiden när skivan är tvungen att vara i dvdläsaren när du spelar, och om du råkar repa den, eller den går sönder får du köpa ett nytt spel för att spela det? För digitala produkter, vem ska betala för att avregistrera spelet på ditt konto ock göra det tillgängligt att sälja/ge bort igen? För någon ska bygga det systemet och underhålla det, och kostnaden för det kommer landa på någon.

Därtill, detta är inte något som Steam m.fl. döljer, de är väldigt öppna med att programmet är personligt knytet till ditt konto. I din jämförelse med Volvo skulle det vara att Volvo säljer dig en bil som du har ett lösenord till istället för en nyckel, och du har en stående hemma i garaget, men kan få en identisk och uppdaterad bil levererad i stort sätt vart som helst i värden. Tror folk skulle betala ganska bra bra för en sån bil.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Att företaget har omkostnader för sin produkt är knappast ett argument för ta ägarkontroll för den, fungerar inte ekonomin får dom väl höja priset, men det kan omöjligt vara ett problem. Nintendo tjänade miljarder på 80 & 90 talet på sina spel.
Köper man ett fysiskt spel skall det vara mitt, ingen annans.
I annat fall skall det tydligt vara en annan form för ägande tex. WoW som man måste betala en månadsavgift för.
Bilvärlden har andra former än ägande, tex: leasing, då är det avtalat att man hyr bilen o inget annat, man säljer inte bilen till fullpris för sedan bestämma över den.
Du menar att du skulle med glädje betala extra mycket för en Volvo som du sedan inte fick sälja, och inte låna ut?. Låter jättetroligt, tveksamt om någon annan människa skulle kunna tänka sig det. Dessutom så slutar uppdateringarna på bilen så fort den anses omodern men du måste fortfarande behålla den.

Låt mig som konsument välja om jag vill betala ett lågt pris för att "leasa" spelet eller köpa mig en fysisk vara och betala mer. Har jag sedan sönder skivan är väl det mitt bekymmer.
Mobilbranschen har fattat det, där kan man tydligt välja att låsa telefonen på flera år för en lägre kostnad eller helt enkelt köpa hela mobilen kontant.

För att använda dina kakmetaforer: Just nu äter spelbranschen hela kanelbullen innan dom säljer den till oss! Kvar står vi konsumenter med en bismak av blaskigt kaffe.

Permalänk
Medlem

Att företag har omkostnader efter försäljning är visst ett argument för att förändra kontrollen över produkten. I ditt exempel med en bil, om tillverkaren skulle behöva fortsätta föra register (t.ex. istället att transportstyrelsen gör det) skulle de antingen ta mer betalt för bilen eller ta betalt per byte.

Givetvis skulle Steam och andra kunna tillåta handel med beg spel på PC, men det väljer att inte göra det, och det är en del av deras försäljningsvillkor. Det är upp till dig som köpare att kontrollera att produkten fungerar på det sätt du förväntar dig, och gör den inte det får du välja mellan att kompromissa eller avstå köpet. Men du kan inte hävda att detta är en nyhet, och att du borde blivit bättre informerad, för det är praxis och står med säkerhet redan på lådan och under installationen.

Du missar att jag skrev att jag skulle betala mer för en Volvo som beter sig som en digitalprodukt, som är som ny varje gång jag "installerar" den, krånglar den, slutar den fungera kan jag ominstallera den, var jag än åker kan jag hämta en exakt, ren, ny Volvo. Det är en rent löjlig jämförelse för du kan inte jämföra fysiska och digitala produkter.

Problemet för dig är att marknaden antingen inte finns, inte är tillräckligt stor eller att producenterna helt enkelt inte vill. Givetvis kan man klaga, och skapa opinion, men att kalla ett företag för Stasi brukar inte vara ett bra sätt att få ett bolag att lyssna eller att få med sig folk (imho).

Men, det finns ju ett sätt att få det du vill ha, köp en PS4 och dess spel

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |