Permalänk
Medlem

Projektor 1080p Spel/Film

Hej!

Jag har varit sugen länge på att köpa en projektor för att se på film och spela på via (Steam link/Ps4) och tänkte höra om någon har erfarenhet om någon bra projektor för 8000-15000 kr som passar båda?

Jag förstår att det finns tre olika tekniker, LCD, DLP och Laser (varav laser kostar tok för mycket).

Projektorn kommer att befinna sig i vardagsrum så det kanske inte alltid går att mörklägga helt 100%.

Om någon även har ett enkelt och bra passande ljudsystem är det en väldig bonus. (Helst så neutralt och gärna smälter in i vita väggar).

Tack på förhand !

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Bildexpert 📺

Renodlade laserprojektorer finns knappt utan de använder en laserbaserad ljuskälla, oftast någon form av fosfor-lösning som belyses av lasern och emitterar gulgrönt ljus som sedan filtreras ned till primärfärgerna, ofta kompletterat med en blå laser. Detta går sedan genom ett optiskt system för LCD, DLP eller olika typer av reflektiva LCD-tekniker på de lite dyrare modellerna.

Annars är det inte så mycket en fråga om teknik längre utan om mer eller mindre lämpliga produkter. Även om det idag finns gott om ljusstarka projektorer är det fortfarande mörkläggning som är avgörande för bildkvalitet. Kan man inte mörklägga måste man gå på andra typer av dukar och då behöver man en betydligt större budget.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Hej tack för svar!

Har du något att rekommendera? Verkar finnas många DLP-projektorer i 8000-15000 prisklassen.

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Bildexpert 📺

@Veslos: Det handlar inte om att "rekommendera någon bra projektor", på samma sätt som man inte köper "...någon bra bil". Du ska matcha efter din krav, behov och önskemål. Vissa önskemål går inte att uppfylla med denna budget. Det är till exempel inte säkert man kan få den dukstorlek och placering man önskar med vissa modeller.

Det bästa är därför att ta sig till någon butik vid tillfälle och få se med egna ögon hur projektorerna fungerar. Hur de låter, hur du upplever bilden, hur de kan placeras etc.

Generellt ska du gå på modeller avsedda för hemmabiobruk. Annars finns det hundratals modeller på marknaden men få är avsedda för film och rörlig bild. Istället är de framtagna för powerpoint och skolsalar och liknande och prioriterar ljusstarka stillbilder.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Nackdelen med att gå ut och jämföra är att det oftast blir dyrare än vad man först räknat med. Lätt hänt att ens krav inte stämmer överens med ens budget.

Själv hamnade man runt 100.000 innan allt blev som man tänkt sig :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2774172 och tycker den funkar utmärkt till spel och film. Valde DLP främst då de har bättre "svärta" och kontrast mot LCD.
Däremot får man istället den här rainbow effekten, men den ser jag endast om jag flänger runt med ögonen mot en bild som har mycket svart.
Tänk också på att det oftast blir dyrare än man tänkt med projektor. Du behöver fler och längre kablar, takfäste och helst en bra duk. Köp ingen billig duk... du kommer bara ångra dig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken