Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Microsoft har marknadsfört Windows 10 hårt mot kunderna, och det verkar ha fungerat. Den nya versionen av operativsystemet är nu störst bland Steam-användarna.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2002

Fultaktiker till trots så är Windows 10 ett riktigt bra OS, lite DX12 spel som börjat dyka upp nu har säkert hjälpt till lite med att få över spelarna.

Dator: Intel 6700K :: 16GB DDR4 :: GeForce GTX 1080 Ti :: Asus Xonar Essence ST :: Samsung 850 EVO 500GB
Kring : Eizo Foris FG2421 :: Philips Fidelio X1 :: O2Amp :: CM Storm Novatouch TKL :: SteelSeries Rival 300
Misc. : YouTube :: Steam :: StarCraft II :: Street Fighter V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Frågan är hur trovärdiga siffrorna är bland användare, jag t.ex använder ju enbart win10 för steam big picture och inget annat. När jag inte är i steam sitter jag på linux mint. Finns säkert många som mig, windows 10 är dte som för närvarande fungerar bäst i steam och har bäst spel-stöd så är det man använder för just steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Klubba:

Frågan är hur trovärdiga siffrorna är bland användare, jag t.ex använder ju enbart win10 för steam big picture och inget annat. När jag inte är i steam sitter jag på linux mint. Finns säkert många som mig, windows 10 är dte som för närvarande fungerar bäst i steam och har bäst spel-stöd så är det man använder för just steam

Mjo det är klart att statistiken inte är felfri då de flesta använder Windows på ett eller annat sätt oavsett om man gillar det eller inte för att man till exempel vill spela specifika spel.
Men det ger ändå en bra överblick då det ändå inte är så jättemånga som dual-bootar med Linux eller liknande (Om man bortser från Sweclockers ).

Jag undrar för övrigt om Core i3-or räknas som 2-kärniga eller inte i undersökningen, för det skulle ju i så fall förklara den enorma mängden som fortfarande sitter med "2-kärniga" processorer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Det kan jag hålla med om, "Windows 10 är nu det största 64 bitars operativsystemet på Steam" hade varit mer passande.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007

Det hade varit intressant att se statistiken på Sweclockers också.

Skrivet av ClintBeastwood:

Om man endast tar med Windows i statistiken så ser det ut så här idag:

Windows 10 32bit + 64bit = 40%
Windows 7 32bit + 64bit = 41,76%

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2002

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

*Olämplig bild borttagen av mod*

Vituð ér enn, eða hvað?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Helt logiskt, då Windows 10 är det enda Windowsoperativet som har framtiden för sig vad gäller spel. Äldre versioner får ju inte DX12, t. ex.

Sen är det också så att datorer i allmänhet idag främst används för spel eller andra "tyngre" sysslor. Till småsurf och flappy bird och räkningar duger ju en Android-platta.

Det är gött att Windows 10 nu är norm. Förhoppningsvis innebär det här att drivrutinsmakare fokuserar på Windows 10 först och låter de andra, allt mer sällsynta windowsvarianterna vänta.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Mera förvånansvärt än Windows operativstatistiken (vilket i sig var också ganska förvånansvärt att Windows 10 gått upp så mycket så snabbt) är väl att den vanligaste mändgen VRAM är fortfarande 1GB (Typ GTX 460)? Hallå, jag är van att Steams medelstatistik brukar vara något lågt jämfört medel entusiastens men 1GB känns ändå väldigt lite i 2016, speciellt i jämnförelse med 8GB RAM. Dual core CPU är ju också lite konstigt med tanke på priset på quad core de senaste åren har ju varit väldigt billiga.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Klubba:

Ja men vilken dator kör du undersökningen på?
Jag gjorde då bara den på min huvudburk.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ozzed:

Äldre versioner får ju inte DX12, t. ex.

Vilket är bra. Mer Vulkan till folket, död åt DX!

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

Fyfan vilken vidrig bild att länka i en tråd och speciellt i ett teknikforum där man verkligen inte är redo för den. Lägg skiten inom spoiler eller något i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Ozzed:
Med ditt tänkande är ju Windows 10 mer sällsynt än Windows 7.

Man installerade Windows 7 rent på laptops för att bli av med bloat och 40 onödiga bundlade program/appar som autostartar och blottar ut hela skrivbordet.

Man installerar Windows 10 "rent" och behöver avinstallera allt bloat och inaktivera alla övervakningsfunktioner/reklam i startmenyn/installera tredjeparts startmeny etc. Ur boxen är Windows 10 en ren förolämpning mot alla användare. Så nej att säga att Windows 10 är bättre än Windows 7 är inte korrekt. Ur en rent teknisk synpunkt efter man har spenderat en timme på att avaktivera/avinstallera allt bloat som är bundlat är det ett bättre OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Bakwetu:

Exakt.

GWX Control Panel är för övrigt en räddare i nöden som jag lagt in på alla maskiner hemma då jag föredrar att bestämma helt och hållet på egen hand om jag ska "uppgradera" eller inte, och slippa allt förbannat tjat:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012

@RPGWiZaRD:

betänk att 80% om inte mer av spelarna på steam bor i fattiga länder typ brasilien, ryssland, kina
de har inte riktigt samma standard på hårdvara som många av oss i de rikare länderna är vana vid. En Core i7 motsvarar ju tex en kinesisk månadslön i inköpspris.

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Det vi syftar till är att Windows 10 64-bit är den enskilt största versionen på Steam, större än Windows 7 64-bit. Att 32-bitarsutgåvan av Windows 7 är betydligt större än 32-bitarsutgåvan av Windows 10 beror till stor del på att den utgåvan inte installeras på lika många datorer som var fallet när Windows 7 släpptes, och gamers köper inte 32-bitarsutgåvan då alla moderna processorer stöder 64-bit. Den större andelen användare av Windows 7 32-bit är ju användare som inte vill uppgradera till Windows 10, när de väl tar steget kommer Windows 10 blir större sett till både 32-bit och 64-bit. Men, till syvende och sist handlar nyheten om att Windows 10 64-bit har blivit den största operativsystemsutgåvan på Steam.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av RPGWiZaRD:

Mera förvånansvärt än Windows operativstatistiken (vilket i sig var också ganska förvånansvärt att Windows 10 gått upp så mycket så snabbt) är väl att den vanligaste mändgen VRAM är fortfarande 1GB (Typ GTX 460)?

Det är nog för att 1GB VRAM har sålts på kort väldigt länge ända upp till GTX 750 och R7 260 och även om 1GB VRAM är ett dåligt val på de korten så säljs väl många sådana kort i OEM-datorer.
Sen vet jag inte om det kanske är vissa mobila kretsar som har 1GB VRAM (?) för det skulle ju också förklara en del.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Så kul att läsa alla haters kommer med olika ursäkter varje gång det skrivs om att det går bra för Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av backfeed:

Vilket är bra. Mer Vulkan till folket, död åt DX!

Utan Vukan, inget DX12, men spelar egentligen namnet så stor roll? Mycket av det som finns i DX12 är ju i princip saxat rakt av från Vulkan.

Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Med ditt tänkande är ju Windows 10 mer sällsynt än Windows 7.

Man installerade Windows 7 rent på laptops för att bli av med bloat och 40 onödiga bundlade program/appar som autostartar och blottar ut hela skrivbordet.

Man installerar Windows 10 "rent" och behöver avinstallera allt bloat och inaktivera alla övervakningsfunktioner/reklam i startmenyn/installera tredjeparts startmeny etc. Ur boxen är Windows 10 en ren förolämpning mot alla användare. Så nej att säga att Windows 10 är bättre än Windows 7 är inte korrekt. Ur en rent teknisk synpunkt efter man har spenderat en timme på att avaktivera/avinstallera allt bloat som är bundlat är det ett bättre OS.

Kolla upp slipstreaming så slipper du lägga sådan tid på att "rensa" systemet. Finns ju även PS-script man kan köra för att rensa bloat om man tycker det är kul. Själv är jag väl för gammal men jag orkar verkligen inte bry mig. Det enda är att jag kör lokalt konto, inga appar, och adminkonto.. Så känns själva upplevelsen ungefär som W7 fast med ca +10fps i spel, snabbare uppstart osv.

Det med övervakningen börjar bli tjatigt.. Men visst.. Vill folk tro att de är "oövervakade" om de använder tidigare OS, så visst.. Det kan man väl göra om man mår bättre av det.

Själv är jag hellre med på tåget så att säga. Windows 8 skippade jag för det kostade ju pengar, var "all anout apps and touch", och hade en så bedrövlig oanvändarvänlig start"meny" så ja jag vet inte vad. Men jag tycker de fixat allt det till 10:an så jag är nöjd nu.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Oneone:

Så kul att läsa alla haters kommer med olika ursäkter varje gång det skrivs om att det går bra för Windows 10

Well, you know how it is: Haters gonna hate

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av BergHa:

Ja men vilken dator kör du undersökningen på?
Jag gjorde då bara den på min huvudburk.

Eftersom jag kör steam på windows 10 så blir ju undersökningen (när/om den ploppar upp) också i windows 10. Man kan ju klicka nej också, men brukar vara med för att det ska synas att det faktiskt finns folk som använder crossfire

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

Jag kom ihåg när jag va yngre och ännu dummare än jag är nu. Vägrade byta till Windows 7 från XP.

Windows 10 är bättre på allt. Sluta nojja.

lolclockers

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av strejf:

Det hade varit intressant att se statistiken på Sweclockers också.

Om man endast tar med Windows i statistiken så ser det ut så här idag:

Windows 10 32bit + 64bit = 40%
Windows 7 32bit + 64bit = 41,76%

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

Två tredjedelar oss körde Windows 10 i början av Februari.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413453-poll-februari-2...
Skapade just en ny omröstning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421997-poll-april-2016...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/random
Registrerad
Feb 2016

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Ratatosk:

Två tredjedelar oss körde Windows 10 i början av Februari.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413453-poll-februari-2...
Skapade just en ny omröstning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421997-poll-april-2016...

Ja det är bra men det hade varit ännu bättre att se vad besöksstatistiken säger på Sweclockers som är en av Sveriges största sajter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Naki:

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

En jämförelse som fortfarande inte känns speciellt intressant i det här sammanhanget då Android och iOS är funktionsfattiga OS för portabla enheter, och avsedda för ett annat användande. Eftersom vi diskuterar vad som är störst på Steam så är de inte speciellt relevanta att jämföra med Windows 10, OS X, etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av strejf:

Ja det är bra men det hade varit ännu bättre att se vad besöksstatistiken säger på Sweclockers som är en av Sveriges största sajter.

Besöksstatistiken innehåller säkert många surfplattor, smartphones och OS installerat på jobb och skoldatorer.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Ratatosk:

Besöksstatistiken innehåller säkert många surfplattor, smartphones och OS installerat på jobb och skoldatorer.

Absolut och det hade också varit intressant att se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Smurfn:

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

Dock måste du ta i beaktandet att väldigt få uppgraderar OS:et på datorn. Huruvida Windows är gratis eller ej tror jag inte påverkar upptagning nämnvärt.