Forumdelen sponsras av

Hjälp med Samsung TV och Viaplay app

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STLM
Registrerad
Dec 2007

Hjälp med Samsung TV och Viaplay app

Jag har ett problem med min nyinköpta Samsung TV. Den fungerar bra i alla avseende förutom när jag streamar fotboll från Viaplay. När jag ser fotboll på viaplay så upplever jag att bollen laggar lite i luften och liksom delar sig i två när den rör sig snabbt från ena sidan av bildskärmen till andra. Jag har tittat på fotboll på vanliga kanaler och då upplever jag inte att problemet finns. Inte heller när jag ser viaplay på datorn. Vad kan det bero på och hur blir jag av med det? Viaplay laggar aldrig i övrigt och har inga problem med buffring eller så. Jag har ett Comhem bredband på 50mbit som är trådlöst kopplat till TVn. Behöver jag en snabbare hastighet? Det buffrar som sagt aldrig i övrigt så inget annat tyder på det. Jag har även nyaste programvaruuppdateringen installerad. Hur kan jag lösa detta problem? Tacksam för svar. Helst inga svar med att jag kan koppla TVn till datorn och köra därifrån. Jag vill få och tycker att appen ska fungera bättre helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det är en vanlig bieffekt av den bildinterpolering som är påslagen. Alltså den funktion som ger "mer flyt" i bilden genom att den beräknar fram nya bildrutor utöver de 24-25 bildrutor/s som en normal sändning har. Beräkningarna är aldrig 100% rätt och då kan man få effekten av dubbla bollar och liknande. Har man väl lärt sig se alla fel som interpolering skapar är det väldigt svårt att få det osett så att säga.

Du kan testa att slå av funktionen eller testa andra alternativ. Kommer aldrig ihåg menyer innantill, men det ligger en bit ned i en undermeny i bildinställningarna och heter något i stil med "motionplus" eller liknande.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Yes det heter MotionPlus som Thomas säger.

Stäng av det helt och se om det blir bättre

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STLM
Registrerad
Dec 2007

Okej, tack för svar. Kan det vara funktionen Auto Motion Plus som jag ska stänga av?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@ziontrain: Ja, eller testa med andra alternativ. Får du samma dubbelbild även med funktionen avstängd kan man dock misstänka att Viaplay-appen inte är helt rätt, särskilt ifall det är återkommande problem med dubbelbilder.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser