Forumdelen sponsras av

Idiotfråga, VGA eller displayport till DVI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Idiotfråga, VGA eller displayport till DVI?

Lider av hjärnsläpp idag,

Min gamla stationära dator gav upp för någon månad sedan, köpte en bärbar för att ha en dator som fungerar medan jag sparar till en ny stationär, valet föll på en i mellanprisklassen, denna har en VGA port samt en HDMI port.min gamla skärm stödjer DVI och VGA (men inte HDMI direkt).

Jag hoppas att denna fråga är väldigt enkel, google gav mig förslag på konvertrar och att det går att ha lång längd på kablaget till datorskärmar.
Om jag vill använda en DVI kabel mellan, hur lång kan den vara och vad behöver jag använda emellan för att det skall fungera optimalt?
Endast bild data går genom kablaget, ljud går på en egen utgång (eftersom jag använder externt ljud).

Hur mycket försämras bildkvaliteten om jag kö en VGA kabel?

Skulle vilja ha minst 10-15 meter emellan dator och skärm om det går?
(i allafall 5-6 meter)

(funderar på att köra displayport på den kommande riggen, jag undrar varför man inte redan gör det idag... VGA används väl knappast idag annat än för en del typer av projektorer.)

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Det finns kablar som "passivt" omvandlar hdmi - DVI. Kan inte svara för vilka avstånd den klarar, men det borde framgå i butik.

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Ok, det lät lovande, skall mest vara för TV och film, mm till mina föräldrar (tänkte det skulle gå att skifta mellan min och farsans dator när jag inte är där) så jag tror inte det är några extrema krav för detta.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Mizzarrogh:

Om jag vill använda en DVI kabel mellan, hur lång kan den vara och vad behöver jag använda emellan för att det skall fungera optimalt?

"The official DVI specification mandates that all DVI equipment must maintain a signal at 5 meters (16 feet) in length."
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

Skrivet av Mizzarrogh:

Hur mycket försämras bildkvaliteten om jag kö en VGA kabel?

http://www.diffen.com/difference/DVI_vs_VGA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

5 meter bör räcka i nödfall.
Tänkte mest man skulle slippa ljudet från laptopfläktarna som jag tycker är extremt irriterande när man tittar på film.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@Mizzarrogh: HDMI och DVI är exakt samma signaler.

Bara olika kontakter där DVI har dubbla uppsättningen ledare om man skall köra högre frekvenser.

HDMI har stöd för Ljud och styrsignaler om man skall ha en fjärrkontroll från en receiver som styr en tv t ex.

Om du vill ha riktigt långa avstånd så kan du köra en Aktiv HDMI signal som har inbyggd signalförstärkning. Sedan omvandlar du denna HDMI-kabel till DVI.
Finns kablar som är upp mot 25m för runt 600-700kr.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

@Mizzarrogh: Här har du billiga kablar som gör sitt jobb. Så slipper du adaptrar mellan som kostar en slant de med. http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=522

.:i5 2500K@4GHz ♠ Zalman 9700 ♠ Asus P8P67 Deluxe ♠ 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 ♠ ZOTAC GeForce GTX 780 3GB ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Antec P180B med 4x Nexus 120mm:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Perfekt!
Läste på litet mer, se om det lossnar i skallen igen snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Om du kör med en mellanklasslaptop spelar det väl knappast någon roll vilken sorts bildkabel du har, spelar inte ens någon roll för mig på min stationära burk. Köp en lång VGA-kabel bara.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Mizzarrogh: Jag antar att du körde med DVI till gamla stationär dator? Allt du i grunden behöver är en enkel adapter DVI-HDMI: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del... så kopplar du laptopen där din stationära tidigare stod. Kostar runt 50-lappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jo, beklagar om jag skrev luddigt... jag har redan en DVI kabel som jag använt tidigare (dock är den litet kort) skall mäta och se om det räcker med adaptern, tittade just på adapters på google. Annars får det bli den långa kabeln i förra länken. supertack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Nu ska du få lära dig precis hur det fungerar!

HDMI och DVI skickar digitala signaler. Båda använder en signaltyp som heter TMDS, och de är identiska (med avseende på bildsignal; HDMI har dessutom stöd för ljud). Tack vare att de använder samma signaler kan man använda en billig, passiv adapter för att omvandla i vilken riktning som helst, dvs från HDMI till DVI eller från DVI till HDMI.

DisplayPort skickar också digitala signaler, men av en annan typ som heter LVDS. Den är inte kompatibel med TMDS, så för att omvandla mellan HDMI/DVI och DP måste man ha en dyrare aktiv omvandlare gjord för just den riktning man vill omvandla i. Du kan alltså i regel inte använda en DP till DVI-omvandlare för att omvandla DVI till DP, utan den omvandlar bara från DP till DVI. DP har likt HDMI stöd för ljud, utöver bild.

VGA skickar analoga signaler. De står i bjärt kontrast till digitala signaler i det att de aldrig kommer fram helt oförstörda. Är skillnaden mellan signalen ut från datorn och signalen in i skärmen "tillräckligt stor" kommer vissa pixlar få fel färg. Man kan få allsköns flimmer, surrande bild och konstig suddighet på en analogt ansluten skärm. Därför bör man aldrig använda VGA. Då VGA är analogt krävs det även här en aktiv omvandlare för att omvandla till eller från HDMI/DVI eller DP, och precis som tidigare måste omvandlaren fungera åt det håll du vill omvandla.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Med långa kablar kan VGA ge färgförskjutningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2013

Vi kör HDMI -> DVI på 10M på jobbet i våra lektionssalar.
Där HDMI är för inkoppling av Extern dator, och DVI går vidare in i en KVM switch.
Tro till och med 15M på något ställe.

Eftersom det är digital signal så fungera det, eller inte fungera.
10 M med HDMI -> DVI är inget problem, och jag kan nästa lova att på 15M kommer det oxså fungera felfritt.
Känns dumt annars ifall ex Dustin säljer kablar som inte fungera?

https://www.dustinhome.se/product/5010310279/videokabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

HDMI till DVI kabel 5m, 299kr Kjell o Co

Valfri HDMI kabel 7.5m, 10m, 15m + HDMI till DVI adapter.

Kör själv en 15m HDMI från slutsteg till projektor, ligger inklämd i kabelkanaler med mängder av högtalarkablar. Får inga störningar på bild från blu-ray spelare

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Tackar!
Jo, plockade ihop en bra kombo förut, tänkte beställa i morgon.