Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

Hjälp med svenska.

ag sitter och sliter mitt hår här. Jag har läst och läst om ordklasser, fraser och satsdelar men det sätter sig inte. Det är så fruktansvärt ologiskt.

Jag ska till exempel ta ut ordklasser, fraser och satsdelar ur följande mening:

"Den snälla tomten med det vita skägget har gett ett mycket stort paket till den glada pojken med prickig skjorta," samt beskriva vad det är, (inom ordklasser ska jag plocka ut orden och skriva vilka som är verb, substantiv etc) och fraser, så ska jag plocka ut nominalfras, verbfras osv och slutligen satsdelar, subjekt, predikat osv).

Jag hajar inte. Det är extremt ologiskt hela grejen och det jag tänker på främst är: Varför ska jag behöva kunna detta? Hur har jag klarat mig innan?

Jag funkar tyvärr inte på det viset så nu är jag extremt frustrerad och har gett mig fan på att få stenkoll på detta, bara för att.

Behöver lite hjälp, pointers osv eftersom förklaringar på olika sajter är extremt luddiga och erbjuder ingen förklaring på hur man plockar ur fraser, satsdelar och ordklasser ur en färdig mening.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012

Känner igen dig mannen
Ordklasser och satsdelar var vad som stod emellan ett A och ett D i svenskan på gymnasiet

Jag lyckades tillslut, men min egna strategi var att bara sitta och öva ock öva på mening efter mening tills jag fick det rätt.

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Dec 2013

Varför ska man kunna grammatik? Varför ska man känna till skillnaden mellan en björk och en tall? Varför ska man veta vad som är flinta och vad som är granit? Vare sig du kan eller inte kan komma på några bra svar på frågorna kan jag säga att det sällan är negativt att kunna något.

Jag tycker också det är hopplöst med grammatik. Förvisso anser jag att det är ganska enkelt (notera "ganska") att lära sig. Tyvärr är det ännu enklare att glömma bort igen så fort man slutar att arbeta med det.

Du behöver nog också vara lite tydligare med vad du behöver hjälp med. Vad är det som är svårt med ordklasser exempelvis?

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock AB350 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av elklazor:

Känner igen dig mannen
Ordklasser och satsdelar var vad som stod emellan ett A och ett D i svenskan på gymnasiet

Jag lyckades tillslut, men min egna strategi var att bara sitta och öva ock öva på mening efter mening tills jag fick det rätt.

Hoppas du inte fick ett A om du stavar och - "ock"

Macbook Pro Retina 13" i5 16GB RAM 256GB SSD
HTPC i5-2500S 65W 8GB RAM 512GB SSD GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Kan rekommendera youtube där det ofta är rätt lätt att hitta klipp som förklarar det snabbt och pedagogiskt. Spelar egentligen ingen roll om målgruppen är högstadieelever eller inte, det följer samma principer.

Visst kan grammatik tyckas vara onödigt att kunna i detalj. Lär du dig grammatik bra så blir du tydligare när du kommunicerar. En grammatiskt korrekt mening lämnar väldigt lite utrymme för feltolkning. Även om det kan kännas onödigt att djupdyka i det, så kommer det hjälpa dig att skriva tydligare foruminlägg i framtiden

i5 6600k - Asus z170 pro - RTX 2080 - 16 gb ddr4 - 512 gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av thrillman:

ag sitter och sliter mitt hår här. Jag har läst och läst om ordklasser, fraser och satsdelar men det sätter sig inte. Det är så fruktansvärt ologiskt.

Jag ska till exempel ta ut ordklasser, fraser och satsdelar ur följande mening:

"Den snälla tomten med det vita skägget har gett ett mycket stort paket till den glada pojken med prickig skjorta," samt beskriva vad det är, (inom ordklasser ska jag plocka ut orden och skriva vilka som är verb, substantiv etc) och fraser, så ska jag plocka ut nominalfras, verbfras osv och slutligen satsdelar, subjekt, predikat osv).

Jag hajar inte. Det är extremt ologiskt hela grejen och det jag tänker på främst är: Varför ska jag behöva kunna detta? Hur har jag klarat mig innan?

Jag funkar tyvärr inte på det viset så nu är jag extremt frustrerad och har gett mig fan på att få stenkoll på detta, bara för att.

Behöver lite hjälp, pointers osv eftersom förklaringar på olika sajter är extremt luddiga och erbjuder ingen förklaring på hur man plockar ur fraser, satsdelar och ordklasser ur en färdig mening.

Varför man ska kunna det är för att man ska kunna bygga meningar och liknande korrekt på olika språk. Om du kan det på svenska kan du sedan föra över det till tyska, engelska, franska eller vad du vill och lär dig fortare de regler de har för meningsbyggnad. Så småningom sitter det sedan i ryggmärgen precis som för svenskan så man slipper tänka på det, men tills dess blir grammatikreglerna ett hjälpmedel i språkinlärningen. Innan har du klarat dig genom att du hör svenska dagligen och lär dig att det är så här man talar även om du inte vet varför, nu får du redskapen för att lära dig varför vårt språk ser ut och fungerar som det gör.

Vad gäller tips så det bästa jag kan komma på är det material ni fått av läraren, bok, lösblad, anteckningar eller vad det nu är.

Den här sidan kanske kan hjälpa i början? http://www.grammatiktest.se/

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

Tack för stor och snabb respons.

Frågan jag fastnat på står i trådstarten, där jag ska plocka ut satsdelar, ordklasser och fraser ur meningen:

"Den snälla tomten med det vita skägget har gett ett mycket stort paket till den glada pojken med prickig skjorta."

Jag förstår inte riktigt reglerna när det gäller svenskan. Får jag ändra meningsuppbyggnaden hur jag vill för att få fram verbfraser och nominalfraser? Vill som sagt inte ha hjälp att göra läxan utan mer exempel och förklaringar på hur man just plockar ur dessa 3 ur en färdig mening?

Som sagt. Jag har plöjt igenom en hel del material men jag vet inte om jag bara målat in mig i ett hörn och fastnat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av thrillman:

Tack för stor och snabb respons.

Frågan jag fastnat på står i trådstarten, där jag ska plocka ut satsdelar, ordklasser och fraser ur meningen:

"Den snälla tomten med det vita skägget har gett ett mycket stort paket till den glada pojken med prickig skjorta."

Jag förstår inte riktigt reglerna när det gäller svenskan. Får jag ändra meningsuppbyggnaden hur jag vill för att få fram verbfraser och nominalfraser? Vill som sagt inte ha hjälp att göra läxan utan mer exempel och förklaringar på hur man just plockar ur dessa 3 ur en färdig mening?

Som sagt. Jag har plöjt igenom en hel del material men jag vet inte om jag bara målat in mig i ett hörn och fastnat?

Jo, så långt är i alla fall jag med... men frågan om ordklasser är väl ganska rakt på sak? Ett substantiv är ord man kan sätta "en" eller "ett" framför, så länge substantivet står i grundform (notera att det är en tumregel). Meningen: "En bil åker på vägen" innehåller två substantiv: "bil" och "vägen". Hur vet jag det? Jo genom att det heter "en bil" och "en väg". Substantiv kan man också säga är benämningar på objekt, företeelser och även känslor (kanske fler saker).
Verb är det som beskriver vad som görs eller sker i en mening. "En bil åker på vägen" innehåller verbet "åker". Tar man bort verbet sker ingenting: "En bil på vägen".
Prepositioner anger positionsrelationer. "En bil åker på vägen" innehåller prepositionen "på", vilket förtydligar att bilens position är på vägen snarare än under den. Meningen "En bil åker vägen" säger ingenting om bilens relation i förhållande till vägen.
Adjektiv beskriver substantiven. "En snabb bil åker på vägen" innehåller adjektivet "snabb", som beskriver en egenskap hos substantivet.
Adverb kan lätt förväxlas med adjektiv men adjektiv böjs i plural när substantivet står i plural. Jämför "En snabb bil åker snabbt på vägen" med "Två snabba bilar åker snabbt på vägen". Här böjs det första "snabb" i plural i och med att "bilarna" böjs i plural" medan det andra "snabbt" står kvar i samma form.
Det finns ett gäng till men är det något särskilt du vill veta får du vara mer specifik i dina frågor.

När det gäller satser finns det två enkla regler som kallas HEF-regeln och BIFF-regeln, vilka läses ut som "i Huvudsatser kommer 'inte' alltid Efter det Finita verbet" samt "i Bisatser kommer Inte alltid Före det Finita verbet. Finita verb är i sin tur verb som inte står i sin "grundform" (infinitiv"). "Jag leker med Kalle som struntar i trafikreglerna" innehåller huvudsatsen "Jag leker med Kalle", vilket kan kontrolleras genom att försöka formulera om frasen till en negation: "Jag leker INTE med Kalle", vilket visar att "inte" skrivs efter det finita verbet "leker". Därtill kommer bisatsen "som struntar i trafikreglerna", där negationen blir "som INTE struntar i trafikreglerna". Här kommer "inte" före det finita verbet "struntar".

Du får inte ändra ordföljden alls när du letar fraser. Däremot kan det finnas vissa tricks där man provar att ändra ordföljden för att se vad som tillhör en fras (tror jag, minns inte riktigt nu).

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock AB350 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppas du inte fick ett A om du stavar och - "ock"

Jorå
Men nog slinter även den bäste ibland

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big Mellosa
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av LaoLao:

Jo, så långt är i alla fall jag med... men frågan om ordklasser är väl ganska rakt på sak? Ett substantiv är ord man kan sätta "en" eller "ett" framför, så länge substantivet står i grundform (notera att det är en tumregel). Meningen: "En bil åker på vägen" innehåller två substantiv: "bil" och "vägen". Hur vet jag det? Jo genom att det heter "en bil" och "en väg". Substantiv kan man också säga är benämningar på objekt, företeelser och även känslor (kanske fler saker).
Verb är det som beskriver vad som görs eller sker i en mening. "En bil åker på vägen" innehåller verbet "åker". Tar man bort verbet sker ingenting: "En bil på vägen".
Prepositioner anger positionsrelationer. "En bil åker på vägen" innehåller prepositionen "på", vilket förtydligar att bilens position är på vägen snarare än under den. Meningen "En bil åker vägen" säger ingenting om bilens relation i förhållande till vägen.
Adjektiv beskriver substantiven. "En snabb bil åker på vägen" innehåller adjektivet "snabb", som beskriver en egenskap hos substantivet.
Adverb kan lätt förväxlas med adjektiv men adjektiv böjs i plural när substantivet står i plural. Jämför "En snabb bil åker snabbt på vägen" med "Två snabba bilar åker snabbt på vägen". Här böjs det första "snabb" i plural i och med att "bilarna" böjs i plural" medan det andra "snabbt" står kvar i samma form.
Det finns ett gäng till men är det något särskilt du vill veta får du vara mer specifik i dina frågor.

När det gäller satser finns det två enkla regler som kallas HEF-regeln och BIFF-regeln, vilka läses ut som "i Huvudsatser kommer 'inte' alltid Efter det Finita verbet" samt "i Bisatser kommer Inte alltid Före det Finita verbet. Finita verb är i sin tur verb som inte står i sin "grundform" (infinitiv"). "Jag leker med Kalle som struntar i trafikreglerna" innehåller huvudsatsen "Jag leker med Kalle", vilket kan kontrolleras genom att försöka formulera om frasen till en negation: "Jag leker INTE med Kalle", vilket visar att "inte" skrivs efter det finita verbet "leker". Därtill kommer bisatsen "som struntar i trafikreglerna", där negationen blir "som INTE struntar i trafikreglerna". Här kommer "inte" före det finita verbet "struntar".

Du får inte ändra ordföljden alls när du letar fraser. Däremot kan det finnas vissa tricks där man provar att ändra ordföljden för att se vad som tillhör en fras (tror jag, minns inte riktigt nu).

Ville bara säga att jag blir otroligt glad av att se någon lägga ner sin egen tid och energi på att utförligt och proffsigt
förklara något på detta sätt!
Stor eloge till dig!!

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10