Måste man ta bort kylpasta om man ska sälja processorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalle-:

Av nyfikenhet:
Vilka rester lämnar vodka när det dunstat?
Vilka rester lämnar "vanlig" aceton när det dunstat?

Vodka innehåller socker och annat smått och gott.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag köpt en CPU och får en med kylpasta som är nerkladdad, så hade jag nog frågat rätt rakt vad säljaren hade tänkt på. Samma sak som att man inte köper skitiga kläder på second hand eller en skitig bil i andrahand, utan det tvättas först.

Dessutom får man bättre rykte om man gör den lilla ansträngningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Vodka innehåller socker och annat smått och gott.

Njae, absolut vodka innehåller inga tillsatser. Det är i princip etanol och vatten.

Tycker det låter som att folk är på tok för petiga med såna här saker.
När jag ska göra rent tar jag det jag råkar ha hemma. Har använt allt från t-röd till isopropyl till kranvatten och dryckes-sprit.
Finns det tester att läsa om det gör skillnad med ett fingeravtryck eller något annat skräp på IHSen när man monterar kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

allt med alkohol funkar finfint. Kör tops istället för hushållspapper. Brukar ludda mindre

Öl? Cider? Rödvin? Bananlikör?

Skojar mest men var roligt med kommentaren.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Vad alla skall krångla till det. Ja klart su skall ta bort den gamla kylpastan så köparen slipper det, rent säljhyfs.
Är kylpastan fortfarande mjuk kan du torka av det med en trasa eller en bit papper. Är den hård kan du skrapa av den med typ en glasspinne. T-röd kan du köpa i mataffären och funkar till att lösa upp kylpastan. Metallen där pastan sitter är ett skydd för själva processorn som är under den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Allihopa:

nu skrev du nog lite försnabbt....

allt som dunstar till 100% och inte lämmnar några räster fungerar. att ta absolut vodka fungerar inte då det lämnar räster

kemisk aceton fungerar utmärkt. "vanlig" aceton ska du inte använda då det lämnar räster.

Använde en ~80% vodka + tops när jag rengjode en Q6600 till en datorm som skulle ges bort i Julklapp. (detta var kvällen innan, så fanns ingen möjlighet att köpa nånting..)
Datorn går fortfarande idag och håller helt ok temps. var inte det mest effektiva att torka med, men fungerande

Permalänk
Medlem

Använd dig utav detta. Finns att köpa på dom flesta butiker som säljer färg. Förr fanns det även i matbutiker men många har plockat bort det pga att folk tillverkade droger med det.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol + kaffefilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Bara ta en gammal tygbit och torka av den?

Ja, brukar ta sånna där små putsdukar som följer med glasögon, de luddar inte.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

@VeryMadMeatball:
o tänker man så fungerar ju vatten ur kranen också men det är ju inte den optimala lösningen.
är inte påläst om vad vodka exakt lämnar för skräp efter sig men prova hälla ut en skvätt och låt det torka och du kommer se att du har en klibbig yta kvar efter det dunstat och det vill du egentligen inte ha emellan cpu och kylare då det ger en sämre resultat

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Av nyfikenhet:
Vilka rester lämnar vodka när det dunstat?
Vilka rester lämnar "vanlig" aceton när det dunstat?

torkar vodkan så lämnar den en kladdig yta efter sig, vad exakt det som är kvar har jag inte läst på om.
"Vanlig/nagellacksbortagare" aceton inehåller oljor som blir kvar när det dunstat

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att tänka på ESD-skyddet när man hanterar processorn. Visst det syns inte men jag skulle inte vilja ha en ESD-skadad CPU.

Permalänk
Medlem

Brukar använda mig utav Kemisk Ren Besin och ett kaffe filter, vill man torka efter så går lite papper bra.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Öl? Cider? Rödvin? Bananlikör?

Skojar mest men var roligt med kommentaren.

Man ska inte utesluta förns allt är testat

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConnyxD:

Hej alla sweclockare!
Har en processor jag skulle vilja sälja som jag använt dennes stockkylare till med "inbyggd" kylpasta direkt ur lådan. Om jag nu ska sälja processorn, måste jag ta bort kylpastan innan jag säljer den?
Tack i förhand!

MVH

Låt processorn sitta kvar i sockeln när du rengör processorn så är det mindre risk att böja några ben då (AMD). Fukta trasan med nåt rengöringsmedel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

t-röd, tops och bomullspaads. Se till att processorn blir riktigt ren bara.

Permalänk

@ConnyxD:
Jag anser (och fler med mig) att isopropanol och kaffefilter är det bästa för att få bort kylpastan med!
Bara å vika några gånger så blir det styvt nog att skrapa med oom du har mycket eller har kommit ner i vinklarna...

Permalänk
Medlem

Ta bort det så gott det går skulle jag säga. Om någon köper en begagnad processor och installerar kylare utan att "finrengöra" processorn när den kommit får hen nästan skylla sig själv.

DVS, torka bort överflöd med bomullspinne eller hushållspapper, och om du har hemma rengör med lämpligt medel. (Har själv använt gripens kemisk ren aceton i flera år utan problem).
Du sprutar självklart inte aceton eller annat medel på processorn, utan använder det till att fukta bomullspinnen/pappret som du sedan torkar med. Och du rengör endast ovansidan på processorn (den platta).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Allihopa:

@VeryMadMeatball:
o tänker man så fungerar ju vatten ur kranen också men det är ju inte den optimala lösningen.
är inte påläst om vad vodka exakt lämnar för skräp efter sig men prova hälla ut en skvätt och låt det torka och du kommer se att du har en klibbig yta kvar efter det dunstat och det vill du egentligen inte ha emellan cpu och kylare då det ger en sämre resultat

Nej som jag skrev så var det inte optimalt, utan snarare en kris-lösning. jag märkte dock inte av några förhöja temps när jag monterat den igen, så det verkade fungera hyggligt ändå. Skulle dock inte använda det om jag hade ett val att ta något mer rent