nytt chassi, hur ofta byter ni?

Permalänk
Medlem

Jag suktar alltid efter nytt chassi verkar det som
Ena stunden är jag totalt inne på ett gammalt FT02, för att sedan vilja bygga nytt i ett Node 304.
Men om man räknar chassina jag haft på senare tid:
Chieftec Dragon - Lian Li PC-V351B - Cooler Master Cosmos - Antec P280 - Fractal Design Node 804. Och sen ett Silverstone Grandia GD096 till HTPC'n. Man kan visst aldrig ha för många chassin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag kör på ett Jonsbo/Cooltek W2. Tycker det är ett riktigt bra chassi med mycket ventilation och möjligt att få det riktigt "rent" inne i.

Vi får se hur det mår när jag ska börja köra crossfire...

Jag bytte chassi eftersom jag tröttnat. Har man ett chassi man gillar och som fungerar bra till behoven man har behöver man ju inte köpa nytt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det blev en hel del byten innan jag skaffade ncase m1 men nu känner jag mig nöjd. Dan A4 kommer jag köpa när det går och då får vi se om jag lägger ncase på hyllan

Permalänk
Medlem

sommaren 2015 böt jag bort en 10 år gammal burk till shinobi xl. Första custom loop var i tankarna.

i december 2015 böt jag till en anidees ai7. Ville pröva på en liten chassi, den var minsta jag hittade för atx kort. Den var cool med 2st 240 radiatorer i fronten. Men värdelös för luftkyld sli.

Har nu varit på jakt efter ny igen. Ville ha en tystare chassi med bättre kylning för främst sli om det blir sånt i framtiden.

En butik fyllde 15år denna vecka och hade rabatt på define lådor.
Define s verkade en bra kandidat för pengen och blev beställt, lite extra dämpningsmatta köptes också då det saknades i fronten.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Bytar när jag inte får plats med grejerna jag har. hade en Fractal core 2500 innan, var liten och kunde inte få plats med mina diskar plus ett Tyan S3992(stort som satan, dual socket m.m)

Så jag skaffade ett Cheiftec Dragon alla 5.25 blev fyllda med SCSi diskar. Nu har jag inga sånna kvar så man kanske skulle byta ner sig igen

Har ett mindre moderkort nu med så denna storleken behövs inte längre.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv

1 - 2 gånger per år. Det är kul med ny låda

Permalänk
Medlem

Haft samma i snart 10 år. Antec P182b

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner att det förra inte klarar av vad jag vill stoppa in i det.
Sitter nu på ett Silverstone FT02 som jag gått lös på med Dremeln för att kunna stoppa in en trippel 180mm-radiator. Känns som att den kommer få hänga med ett bra tag framöver.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick mitt nuvarande chassi av min bror någon gång 2005.
Jag har börjat kolla lite på ersättare, men inte bestämt mej än. Det kan vara snålheten som stoppar mej.
If it aint broke, don't fix it. ^^

Permalänk
Avstängd

Core 2 Duo burken... nxzt hush

Antec p182 (eller nåt sånt)

Fractal Design S

Lär inte byta förräns den är helt sönder.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt bytt då jag byggde min första dator i somras, men är inte så jättenöjd med chassit (CM elite 130) så ska nog bygga ett nytt och mindre chassi i trä innan sommarlovet.

Permalänk
Medlem

Haft mitt Antec P183 sedan ca 2009-2010, kommer inte håg vilken sommar det var.
Den har tjänat mig bra men det är dags att skaffa nytt, ska flytta till en Define S eller till och med ett Nano S. Vill ha lite mindre och "stiligare".

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Ni som böt till en define r5/s från någon helt odämppad chassi. Blev datorn en del tystare eller bara någon marginalt

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

köpte ett r5 från mitt tidigare r3 chassi. Mitt gamla chassi var run 4cm smalare vilket gjorde stor skillnad vid bygget. Mitt gamla chassi klämde sladdarna på baksidan vilket hade krökt bakplåten under de 5år jag haft det. Bakplåten kunde man inte helt stänga utan den glappade i ett hörn efter allt slitage från sladdarnas tryck. Framplåten hade också blivit svårstängd med tiden.

Dra sladdarna på badsidan var hur enkelt som helst specielt med kardborrebanden som sitter på r5 var det lätt och blev snyggt betydligt mer utrymme än vad r3 hade.

Ljudnivån är runt 5-10 db lägre med stockfläktar på r5 än vad jag hade på mitt gamla även fast båda chassin har bra ljuddämpning. Temperaturen gick ner ca. 5grader över alla komponenterna dessutom.

Gjorde jätteskillnad att byta chassi i mitt fall. Sitter många kvar på sina gamla chassin fortfarande ? eller hur ofta byter ni chassi ?

Jag byter om chassit blir sönderskruvat eller mina behov blir annorlunda.
Annars finns det ingen anledning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

vid vårstädningen

Permalänk

Jag bytte efter 4 år ungefär, FD ARC till ett svart H440 utan fönster. Väldigt nöjd, låg ljudnivå och betydligt snyggare.

Dröjer nog lika länge till innan jag börjar fundera på att byta igen.

Skrivet av Oringen:

Jag är missnöjd över mitt H440, så det ska bytas till ett C400 från Corsair så fort jag kan.

Får jag fråga varför?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Ni som böt till en define r5/s från någon helt odämppad chassi. Blev datorn en del tystare eller bara någon marginalt

Jag har ett Define S och ett Carbide 400C. Kan säga att Define S är mycket tystare, det märks verkligen. Använde samma CPU-kylare, en NH-D15. +chassi fläktarna som följer med chassit.

Permalänk
Medlem

Bytte senast 2012, innan dess 2008. Har letat efter ett nytt chassi men hittar ingenting som passar mig bättre än det jag har nu.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bytte från ett Corsair 900D till ett Thermaltake Core X9, och blev väldigt nöjd.
Den blev rätt tyst när jag tryckte i en till radiator och en bra fläktkontroller.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Bytte senast 2012, innan dess 2008. Har letat efter ett nytt chassi men hittar ingenting som passar mig bättre än det jag har nu.

Finns det några nackdelar med chassit enligt dig? Vet att det finns mängder med recensioner, inkl swec's egna men det kan ibland vara bra att få feedback från enstaka ägare.
Att det är relativt gammalt och skulle kosta mig ca 2000:- är inget hinder då det är bland det snyggaste chassina som gjorts

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Sitter kvar på mitt gamla antec 900, undviker att titta på chassit för att överleva.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Är inne på mitt andra chassi för 2016.
Planerar för mitt 3:e och en liten uppgradering på det...

Corsair Carbide 400C (rip) -> Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window (snart rip) -> NZXT Manta

Permalänk
Medlem

Kör på Lian Li PC-X2000F får antagligen hänga med på nästa bygge också, blir nog nästa år.
Nackdelar.. onödigt stort möjligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kör på Lian Li PC-X2000F får antagligen hänga med på nästa bygge också, blir nog nästa år.
Nackdelar.. onödigt stort möjligtvis

http://cdn.overclock.net/2/2e/350x700px-LL-2ee113b4_x2000f-01.jpeg

Dock otroligt stilrent

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haft ett Antec 1200 i 6 år nu, fläktarna snurrar på än

Permalänk

Ligger nu på vart 5-6:e år. Enda anledningen för mig att köpa nytt vore om man byter upp sig rejält.. Dessvärre ser utvecklingen inte ut att gå på rätt håll (få bra chassi i storleken m-ATX) så jag skulle inte bli förvånad om jag behåller mitt nuvarande minst fyra år framåt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

jag brukar byta ~varannat systembygge, sen efter det går chassit till andrahandsbygge åt syrrorna eller liknande.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

var 3-8 månader.

Japp, samma här , Kul att byta chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haft ett Antec 1200 i 6 år nu, fläktarna snurrar på än

http://www.bluepearl-blog.com/wp-content/uploads/2009/10/finished5.jpg

Ancient alien

Permalänk
Medlem

Chassi är ju en av dom få heliga sakerna man faktiskt inte ska behöva byta så ofta om man köper ett bra.

Samma med nätaggregat, haft det i 6 år också xD Dom flesta andra komponenter måste bytas lite oftare :'(