Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010

Kan inte få 4k 60hz

Hej. Har en LG tv (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3176393) som jag har kopplad till datorn med en monsterHDMI.
HDMI kabeln är en dyr jäkel som klarar 4k 60hz(till och med 8k) men jag lyckas inte ens få 60hz i Desktop på datorn.
Så när jag går in på catalyst och ställer in 60hz så står det att TVn inte klarar det men på TVn finns det en inställning som heter ULTRA HD Deep Colour och då står det att man kan få 4k@60hz.

Vad gör jag för fel? Läste nånstans att man ska ha nån slags displayport. Vart får jag tag på en sådan som klarar 4k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002

Du måste ha en DP till HDMI 2.0 adapter om du kör AMD då inget AMD kort har HDMI 2.0 för närvarande. Tror det var club 3d som gjort en adapter som fått bra kritik.

Fast på prisjakt står det ju att den där TVn har HDMI 1.4 så då är det ju kört likt förbannat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

Vilket grafikkort har du? Många stödjer inte 4K 60p via HDMI (HDMI 2.0) och du behöver således köra med DP (Eller DP->HDMI 2.0-adapter).

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Jag har dåliga nyheter till dig. TV'n i fråga stödjer inte 4K UHD i 60Hz. Den TV'n har enbart HDMI 1.4 stöd (enligt prisjakt iaf) och 4K UHD 60Hz kräver 2.0. Sedan om du har ett AMD grafikkort så har inte heller dem HDMI 2.0 utan kräver en adapter från displayport. (Displayport 1.2 kan lätt driva 4K UHD 60Hz.)

Beklagar verkligen. Kolla i manualen om åtminståande en utav portarna är 2.0 och isf köp en aktiv DP 1.2 -> HDMI 2.0 adapter.

Hmm, läste manualen lite och allting antyder på att den ska ha HDMI 2.0 stöd även om det aldrig står explicit. Kolla upp det ordentligt, brukar stå på en utav portarna om det är HDMI 2.0. Är det HDMI 2.0 så är det bara att skaffa en aktiv adapter.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jag har den mindre modellen, 49UF852V (sista siffran är bara vilken fot den har), och den klarar 4K@60Hz på en av HDMI-anslutningarna. Endast NVIDIA 900-serien och ett fåtal Z170-moderkort har HDMI 2.0 än så länge, men Club 3D har gjort en DisplayPort till HDMI 2.0-adapter som kan användas. Den finns som vanlig DP och mini-DP. Jag använder själv en sån tillsammans med en Intel 6100T, vilket fungerar utmärkt med ljud och allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av philipborg:

Jag har dåliga nyheter till dig. TV'n i fråga stödjer inte 4K UHD i 60Hz. Den TV'n har enbart HDMI 1.4 stöd (enligt prisjakt iaf) och 4K UHD 60Hz kräver 2.0. Sedan om du har ett AMD grafikkort så har inte heller dem HDMI 2.0 utan kräver en adapter från displayport. (Displayport 1.2 kan lätt driva 4K UHD 60Hz.)

Beklagar verkligen. Kolla i manualen om åtminståande en utav portarna är 2.0 och isf köp en aktiv DP 1.2 -> HDMI 2.0 adapter.

Hmm, läste manualen lite och allting antyder på att den ska ha HDMI 2.0 stöd även om det aldrig står explicit. Kolla upp det ordentligt, brukar stå på en utav portarna om det är HDMI 2.0. Är det HDMI 2.0 så är det bara att skaffa en aktiv adapter.

TVn stödjer 4K@60Hz via HDMI 2 ingången när HDMI ULTRA Deep Color är på. Sen är det oklart om alla HDMI ingångar är HDMI 2.0 eller endast HDMI 2 ingången. En del sajter listar HDMI 2.0 andra listar inte alls. Mycket dåligt av LG inte specificera vilken HDMI version TVn har.
Skrolla ner till PC monitor:
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh8500

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010

Tack för alla svar och hjälp.
Tror det är konstaterat att det är en display port - HDMI2.0 jag behöver och att min TV klarar 4k 60hz
Det finns 3 hdmi uttag och jag kan få ULTRA deep colour på 2 av dom, så jag kan köra 4k60hz på 2 stycken.

Blir att köpa en dp snart så får jag väl se om jag får till det

Ha det bra! Mvh Dennis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

@AndImLikeWTF
Notera att adaptern måste vara aktiv. Den får alltså inte vara en vanlig DP++ -> HDMI sladd utan det måste vara en aktiv adapter som den tidigare länkade.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av philipborg:

@AndImLikeWTF
Notera att adaptern måste vara aktiv. Den får alltså inte vara en vanlig DP++ -> HDMI sladd utan det måste vara en aktiv adapter som den tidigare länkade.

Alright. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com