RPi3 stabilitet och intryck

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

RPi3 stabilitet och intryck

Har sedan tidigare en RPi model A och en Banana Pi. Båda dessa som datorer har varit väldigt kul att leka med, fast tyvärr har båda lidit av att filsystemet på SD-kortet blivit korrupt och det typiskt efter bara några dagars drift. Verkar långt ifrån ensam att ha detta problem. Har hittat en work-around för detta problem genom att endast boota from SD-kortet, sedan lämna det "read-only" och ha root-filsystemet på en USB-sticka.

Var lite p.g.a. den upplevelsen jag inte riktigt helt värmde upp till idén om att använda RPi till en massa olika projekt, men kunde ändå inte låta bli att köpa en RPi3. Och så här långt har RPi3 fungerat totalt klockrent, SD-kortet har fungerat hur bra som helst trots att mer saker kopplad till min RPi3 än till någon av de andra korten jag har!

Spånade tidigare på att problemet med korrupt minneskort har med nivån för 3,3 V att göra. RPi får ju 5,0 V från power-supply och har själv kretsar för att skapa 3,3 V. Är ingen expert på elektronik, men konstaterade ändå att både RPi och BPi korten jag har har ett 3,3 V plan som i praktiken ligger runt 3,25 V. Min hypotes var här att de som haft problem med korruption av SD-kort är de som har modeller som inte riktigt klarar att skapa en stabil 3,3 V.

Det är ju långt ifrån alla som har problem med SD-kort med tidigare modeller, medan de som har problem typiskt får kvar problemet oavsett vilket minneskort eller PSU de kör med. Har nu samma PSU och samma minneskort i min RPi3 som tidigare blivit korrupt i de andra två korten, men en noterbar sak med RPi3 är att 3,3 V enligt min multimeter verkligen är 3,300 V (har också några Arduino UNO och även dessa har 3,300 V på 3,3 V så är inte en engångsföreteelse med min RPi3).

Hur är det för andra: fungerar RPi3 bra sett till stabilitet? Vad är erfarenheten av tidigare RPi?

Är i alla fall supernöjd med RPi3, en rejält prestandalyft över RPi1 och Ethernet, WiFi, GPIO och allt fungerar klockrent!

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2002

Jag har ett gäng RPI 1,2 och 3 på jobbet och har haft problem med korruption, men detta är bara på de enheter med transcend minneskort. Jag har bara köpt dessa minneskort då de andra varit slut när jag handlat. Ett par minneskort har gått helt sönder, något har slutat gå att skriva till.
Men detta har länge varit ett känt problem för mig då jag varit fotograf och just detta märke är ogillat då många förlorat sina foton på transcend minneskort.

I en kamera har jag aldrig kört transcend för det hade varit katastrof om datan blivit korrupt, i detta fallet med rpi så används bara maskinerna för att vara digital signage och visa en hemsida, så blir minneskortet korrupt är det bara att installera om. Snabba lösningar håller inte alltid

Tänkte att jag kunde meddela detta

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.