Varför läggs Deathaddern ut som en nyhet (nytt artikelnummer) när det är samma som mus som såldes 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Varför läggs Deathaddern ut som en nyhet (nytt artikelnummer) när det är samma som mus som såldes 2013

Hej!

Jag blev lite fundersam om varför både Webhallen och Komplett valt att lägga ut den gamla Deathaddern som en nyhet? Samt skaffa den ett nytt artikelnummer o.s.v. Se länkarna nedan och jämför sedan med Deathadder 2013. Det som gör det ännu konstigare är att både Webhallen och Komplett valt att sänka priset på Deathadder Chroma (som är en nyare variant) och ha priset på den "nya" deathaddern till ett högre pris. Försöker de lura kunder till att detta är en sprillans ny deathadder eller vad är det som händer? Hos både Webhallen och Komplett ligger musen högst på nyheter.

https://www.komplett.se/product/882994/datorutrustning/mustan...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/242342-r...

Nedan är länk till Deathadder 2013, se specsen och jämför själva

http://www.komplett.ie/product/mice/80011327/razer_deathadder...

offtopic: vet att jag gjorde en annan tråd som var snarlik men den handlade snarare om tiden det tar från att webhallen lägger upp en artikel till att den släpps. Tycker att denna förtjänade en egen tråd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Ja det är knappast någon nyhet.
Roliga är att webhallen har "2013" också för 599 :-

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/168090-r...

"Gamla deathadder är inte direkt i tillverkning heller längre, Chroma har tagit över den helt, finns inte ens listad på products längre.
http://www.razerzone.com/gaming-mice

Finns kvar på sidan om man söker men inte bland deras mice lineup.

Förstår inte vad det är för något konstigt trick dom försöker med ärligt talat

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Varför inte bara lägga tråden i @Webhallen's forumdel och fråga dem direkt?

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av agdraömn:

Jag blev lite fundersam om varför både Webhallen och Komplett valt att lägga ut den gamla Deathaddern som en nyhet? Samt skaffa den ett

På vilket sätt anger Webhallen och Komplett att den är en nyhet? Jag ser ingenting på produktsidorna som skulle kunna indikera på att detta är en ny produkt?

Det finns flera anledningar till att butiker upprättar nya artikelnummer på gamla varor och det är något som händer hela tiden. Det kan vara allt ifrån uppdaterade/bytta affärssystem till att en ny batch av produkten fått ett nytt artikelnummer hos tillverkaren. Nytt artikelnummer är inte samma sak som ny produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Oggs:

På vilket sätt anger Webhallen och Komplett att den är en nyhet? Jag ser ingenting på produktsidorna som skulle kunna indikera på att detta är en ny produkt?

Det finns flera anledningar till att butiker upprättar nya artikelnummer på gamla varor och det är något som händer hela tiden. Det kan vara allt ifrån uppdaterade/bytta affärssystem till att en ny batch av produkten fått ett nytt artikelnummer hos tillverkaren. Nytt artikelnummer är inte samma sak som ny produkt.

Fast som jag länkade har Webhallen samma mus för 599:- med annat artikelnummer i lager.
Det är normalpriset på den gamla Deathaddern som ersatts av Chroma.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

@Oggs:

Fast artikelnumrrt hos razer är fortfarande detsamma. Både webhallen och komplett har kvar 2013 musen och det gamla artikelnumret. Om du klickar i att få nyheter/senast släppta först så ser du att denna "nya" deathadder hamnar högst upp. Jag förstår din poäng men tycker fortfarande det är konstigt, hade de lagt upp en ny artikel av de anledningar du angav så hade det väl ändå varit fair att ange att musen är från 2012 och chroman är egentligen den nyare varianten. Istället sänker de priset på chroman och lägger ut den "nya" deathaddern med ett nytt namn och ett dyrare pris än chroman. Jag personligen upptäckte det genom att jag letade efter en ny deathadder, tänkte förbeställa den men sen upptäckte jag det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av JimmieSan:

Fast som jag länkade har Webhallen samma mus för 599:- med annat artikelnummer i lager.
Det är normalpriset på den gamla Deathaddern som ersatts av Chroma.

Jag förstår vad du menar, men det besvarar inte frågeställningen. Det kan vara så att Razer numera vill kalla produkten för "essential" för att skilja de två produkterna åt ytterligare. Det vill säga förtydliga att detta är en basic-modell medan Chroma är mer premium.

Skrivet av agdraömn:

@Oggs:

Fast artikelnumrrt hos razer är fortfarande detsamma. Både webhallen och komplett har kvar 2013 musen och det gamla artikelnumret. Om du klickar i att få nyheter/senast släppta först så ser du att denna "nya" deathadder hamnar högst upp. Jag förstår din poäng men tycker fortfarande det är konstigt, hade de lagt upp en ny artikel av de anledningar du angav så hade det väl ändå varit fair att ange att musen är från 2012 och chroman är egentligen den nyare varianten. Istället sänker de priset på chroman och lägger ut den "nya" deathaddern med ett nytt namn och ett dyrare pris än chroman. Jag personligen upptäckte det genom att jag letade efter en ny deathadder, tänkte förbeställa den men sen upptäckte jag det här.

I en lista där du kan sortera efter när artikelnummer upprättats så är det bara logiskt att den senast upprättade produkten kommer högst upp. Det säger däremot inte att produkten är ny på marknaden. Nu råkar det vara så att vissa butiker/Razer har angivit årsmodell på något/några möss eller tangentbord men om man ser till kringutrustning i övrigt så talar man sällan om årsmodeller som man gör på exempelvis bilar. Troligtvis vill Razer börja kalla den ena modellen för "essential" för att förtydliga att det inte är Chroma och inte tvärt om.

Butikerna/tillverkaren har alltså inte gjort något för att lura kunder att tro att det är en ny produkt med budskap om "Nyhet" utan snarare tvärtom.