Testpilot: Corsair Void RGB Wireless Headset

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Testpilot: Corsair Void RGB Wireless Headset

Med löfte om bra ljudegenskaper och komfort landar Corsair Void RGB Wireless Headset hos testpiloten "DavidtheDoom", som sätter lurarna på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Själv köpte jag mig ett par Corsair VOID USB (kabel inte trådlös). Dom kan jag starkt rekommendera.
http://www.corsair.com/en/void-usb-dolby-7-1-gaming-headset

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

jag missförstår alla rätt ; ). vill man spendera denna mängd pengar så tycker jag man kan köpa billiga studio lurar, dom kommer ta dig så mycket längre. dock är det svårt att få trådlöst för dessa pengar :s

Permalänk

Förstår inte grejen med varför man skulle vilja ha RGB belysning på ett par hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Förstår inte grejen med varför man skulle vilja ha RGB belysning på ett par hörlurar

Jag förstår inte varför man skulle vilja ha RGB belysning på någonting över huvud taget
(Förutom julgranen osv.)

Permalänk
Medlem

@Elcentralen: Stuidolurar är oftast till för att få extremt avskalat ljud. Det skall vara "rätt" och fritt från färgning.
När man spelar är det inget jag vill ha iaf. Då VILL jag ha fetare bas t.ex.

En lur är inte bra bara för att det är en studiolur, tvärtom. Ibland vill man (jag) ha lurar för andra ändamål, t.ex fet bas för elektromusik o spel

(o sen var nog trådlöst + mic hela grejen här )

*Edit: såg att de gick loss på 1300 kr, trodde de låg runt 800. Så ja, jag skulle nog också kikat på andra lurar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du valde att ge denna produkt utmärkelsen "Testpilot rekommenderar" trots, enligt mig åtminstone, ganska tunga minuspunkter?

Trevlig och väl utförd recension i övrigt!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Är detta headset bättre än sennheiser gaming headset

Permalänk
Medlem

Tycker de jag har är bra. Mjukvaran-CUE är exemplariskt förutom att i början funkade inte Discord med CUE. Nu funkar det. Problemet är när man går för långt iväg, vill den inte reconnecta när man är inom räckhåll utan man måste starta om,vilket görs enkelt på vänstra kåpan. Tur är att man kan stänga av allt disko och då dubblar man batteritiden. Infomicen är smart liten lampa på micbommen, lite svår och se dock.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala så mycker för "gaming" hörlurar, då är det bättre att lägga till lite och köpa "riktiga" hörlurara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Jag förstår inte varför man skulle vilja ha RGB belysning på någonting över huvud taget
(Förutom julgranen osv.)

...eller ens på granen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@Elcentralen: Stuidolurar är oftast till för att få extremt avskalat ljud. Det skall vara "rätt" och fritt från färgning.
När man spelar är det inget jag vill ha iaf. Då VILL jag ha fetare bas t.ex.

En lur är inte bra bara för att det är en studiolur, tvärtom. Ibland vill man (jag) ha lurar för andra ändamål, t.ex fet bas för elektromusik o spel

(o sen var nog trådlöst + mic hela grejen här )

*Edit: såg att de gick loss på 1300 kr, trodde de låg runt 800. Så ja, jag skulle nog också kikat på andra lurar

Bara att ändra eq om det neutrala ljudet känns jobbigt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

...eller ens på granen

Tänkte faktiskt på det efter jag skrivit det
Varmvitt ska det vara

Permalänk
Medlem

Har sladd versionen, men ärligt talat begriper jag mig inte på mjukvaran. Kanske för mycket automatik, , och om jag mot förmodan skulle gå in och välja ljusschema så kör jag helt vilse. Har mjukvara 1.15.36 FW 0.12

Jag köpte dom inte pga ljus och sånt utan för att jag tyckte de var snygga och verkade av hög kvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Wifi:

Hur kommer det sig att du valde att ge denna produkt utmärkelsen "Testpilot rekommenderar" trots, enligt mig åtminstone, ganska tunga minuspunkter?

Trevlig och väl utförd recension i övrigt!

Vad han säger i slutplederingen så verkar det ändå vara okej lurar för gaming. Sen kostar det ju extra att få lurar trådlöst.

Men håller med att det blev lite märkligt med märkningen. Kan ju vara för det saknads fler märkningar att sätta (som vanliga swec).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ljudet i dom är väl helt okej, micken är väldigt klar dock lite utan "djup". Rgb grejen är totalt menlös och om någon hittar en batterindikator på själva luren hör av er. Om jag klickar upp mjukvaran så att jag kan peta i inställningarna och t.ex. kolla batteri % tappar den profilen jag har inladdad. Själva armen som micken sitter på känns ruskigt lätt att knäcka.

Batteritiden är riktigt bra, den är säkert nära de 17 timmar som de skriver. Tycker vikten är helt okej och man får inte ont av att luraran trycker mot öronen, eftersom iaf mina öron får plats helt innanför dynorna. För mig sitter lurarna bra och jag kan väl använda dom hur länge som helst utan att få ont någonstans.

Funkade inte alls i Discord, tills jag startade det i Adminläge en gång och efter det har det bara fortsatt att fungera. Inte hittat problem med ngt spel än.

Lätt värda de 799kr jag betalade för dom...;o)

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Jag är skeptiskt på hur Testpilot systemet är uppsatt.
Hur vet man som läsare att personen som recenserar inte är återförsäljare åt t.ex. webbhallen ?

Att adressen till webbshoppen är en unik och spårbar adress tyder ju ännu mera på att det är vinst per försäljning/besök.
Vilket i sin tur kan leda till förfinade omdömen för att sälja mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ProxyMarauder:

Är detta headset bättre än sennheiser gaming headset

Verkligen inte

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@DavidtheDoom:

Jag är skeptiskt på hur Testpilot systemet är uppsatt.
Hur vet man som läsare att personen som recenserar inte är återförsäljare åt t.ex. webbhallen ?

Att adressen till webbshoppen är en unik och spårbar adress tyder ju ännu mera på att det är vinst per försäljning/besök.
Vilket i sin tur kan leda till förfinade omdömen för att sälja mera.

Sweclockers tycks vara vänner med Webhallen eftersom de till exempel fick låna deras HTC Vive Pre - jag tror inte det handlar så mycket om recensenten i detta fall.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av hakd:

@DavidtheDoom:

Jag är skeptiskt på hur Testpilot systemet är uppsatt.
Hur vet man som läsare att personen som recenserar inte är återförsäljare åt t.ex. webbhallen ?

Att adressen till webbshoppen är en unik och spårbar adress tyder ju ännu mera på att det är vinst per försäljning/besök.
Vilket i sin tur kan leda till förfinade omdömen för att sälja mera.

Testpiloterna jobbar på uppdrag av SweClockers och har bara kontakt med oss. Tanken är just att bli av med den typen av problematik som du beskriver.

Kommer en mer ingående beskrivning av upplägget i veckan!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Hur kommer det sig att du valde att ge denna produkt utmärkelsen "Testpilot rekommenderar" trots, enligt mig åtminstone, ganska tunga minuspunkter?

Trevlig och väl utförd recension i övrigt!

Tänkte precis samma sak. Hur kan man rekommendera ett par HÖRLURAR som inte har ljud som "når ända fram" / "mediokert" och dessutom har ett bakgrundsbrus.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig hört ett bakgrundsbrus, hade ett par h2100 innan och jisses vilket vitt brus det var där.

Permalänk

Bra skrivet, men kunde inte låta bli skratta när jag läste denna mening:
"På alla sätt och vis är Mänskliga Öron 1.0 bättre anpassade för Stereo 2.0."

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Testpiloterna jobbar på uppdrag av SweClockers och har bara kontakt med oss. Tanken är just att bli av med den typen av problematik som du beskriver.

Kommer en mer ingående beskrivning av upplägget i veckan!

Låter bra det, Så länge recensionerna inte blir vinklade så är jag nöjd..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wifi:

Hur kommer det sig att du valde att ge denna produkt utmärkelsen "Testpilot rekommenderar" trots, enligt mig åtminstone, ganska tunga minuspunkter?

Trevlig och väl utförd recension i övrigt!

Bockar och bugar. Det kommer komma fler recensioner!

Skrivet av Broken-arrow:

Vad han säger i slutplederingen så verkar det ändå vara okej lurar för gaming. Sen kostar det ju extra att få lurar trådlöst.

Men håller med att det blev lite märkligt med märkningen. Kan ju vara för det saknads fler märkningar att sätta (som vanliga swec).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av theworm1713:

Tänkte precis samma sak. Hur kan man rekommendera ett par HÖRLURAR som inte har ljud som "når ända fram" / "mediokert" och dessutom har ett bakgrundsbrus.

Anledningen till varför produkten fick just den utmärkelse den fick var för att de problem som fanns inte nödvändigtvis har någon större betydelse. Hänger ju på användaren.
Kommer det en polare till mig som säger att han spelar CS eller något annat lagspel och vill ha ett par trådlösa lurar så är produkten mycket attraktiv i prissynpunkt. Kommer det en annan vän som vill ha ett par bra lurar för att lyssna på musik så kanske detta inte är de jag i första hand hade rekommenderat.

Dock mycket tacksam för feedback, detta kunde jag kanske varit lite tydligare med i recensionen.
Är man medveten om svagheterna på produkten blir det lättare att rekommendera dessa, till just det de är bra till.

Att försöka hitta ett par raka hörlurar för samma prislapp ger förhoppningsvis bättre ljud, men kommer det någon som vill ha det detta headset levererar och är trådlösa så blir prislappen mycket högre. Därför tyckte jag att headsetet var rekommenderbart.

Skrivet av hakd:

@DavidtheDoom:

Jag är skeptiskt på hur Testpilot systemet är uppsatt.
Hur vet man som läsare att personen som recenserar inte är återförsäljare åt t.ex. webbhallen ?

Att adressen till webbshoppen är en unik och spårbar adress tyder ju ännu mera på att det är vinst per försäljning/besök.
Vilket i sin tur kan leda till förfinade omdömen för att sälja mera.

Integriteten är alltid av största vikt när det kommer till recensioner.
Dimestam återkommer med en mer ingående förklaring över upplägget som jag misstänker kommer vara rätt upplysande för de som är fundersamma.
Edit: Dimestam är snabb:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422837-faq-sweclockers...

Skrivet av Dimestam:

Testpiloterna jobbar på uppdrag av SweClockers och har bara kontakt med oss. Tanken är just att bli av med den typen av problematik som du beskriver.

Kommer en mer ingående beskrivning av upplägget i veckan!

Dold text

Skrivet av Semjonov:

Jag har då aldrig hört ett bakgrundsbrus, hade ett par h2100 innan och jisses vilket vitt brus det var där.

Det tog mig nästan två veckor av användning innan jag kunde urskilja vart ljudet kom ifrån. Mycket märkligt beteende, kan såklart även vara någon form av exemplarvariation och bara just mitt exemplar. Kör du trådlösa?

Skrivet av Blackwizard:

Bra skrivet, men kunde inte låta bli skratta när jag läste denna mening:
"På alla sätt och vis är Mänskliga Öron 1.0 bättre anpassade för Stereo 2.0."

Kul att höra! "Ett gott skratt förlänger livet"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

Tänkte precis samma sak. Hur kan man rekommendera ett par HÖRLURAR som inte har ljud som "når ända fram" / "mediokert" och dessutom har ett bakgrundsbrus.

Vilka lurar når ända fram? Alla personer hör på olika sett och har egna preferenser.
Man kan rekommendera något fast det inte är det bästa men man kan tycka det är tillräckligt bra ändå.

Bra recension för övrigt tycker jag
Eftersom jag har ett par batteri Corsair nu så tycker jag att dessa verkar bättre då dom jag har nu så börjar det pipa i lurarna när det är flera timmars batteri tid kvar vilket kan vara irriterande.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag själv tyckte den va inte så bra G930 var mycket bättre ljud och mic.
+ att dom gamla var snyggare.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Efter tre par Corsair Vengeance 1500 (två v1 och en v2) som alla lidit av samma kvalitetsbrist, diverse brus och sketna drivrutiner så skulle jag aldrig rekommendera Corsairs ljudprylar till någon.

Det enda positiva med lurarna var ergonomin, vilket delvis förklarar mina nuvarande DT770.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

@davidthedoom En specifikation jag saknade var vikten. Den kan vara intressant när det gäller trådlösa lurar mot trådade diton. I detta fall 450g mot 350g QH-90 du hade som referens i testet. I runda slängor 30% tyngre.
Du hade dock en ingående beskrivning av passform av bygel, kuddar och viktfördelning. Så det ska du ha ros för.