Tele2 - Bloatware på telefonen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010

Tele2 - Bloatware på telefonen?

Hej

Är det någon som vet om Tele2 installerar bloatware och andra Tele2 appar på telefoner som de säljer i butiken. Jag vet förut att Comviq installerade ett gäng Comviq-appar när jag köpte en telefon från deras webbshop. Är det någon som av egen erfarenhet vet/ har köpt en telefon från Tele2 (närmare bestämt en galaxy s7 eller s6) som fått med dessa appar?

Dessutom, brukar operatörerna lägga till sin logga som boot animation?

Tack på förhand

Intel Core i5 4670k
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming
NZXT H440 Red/Black
Corsair Vengeance 2133Mhz 8GB
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@GraffeT:

Dom flesta är installerade vanligt och inte under system.
Vilket innebär att du kan ta bort dom om så önskas (utan root access).

Just tele2 vet jag dock inte men gissar att dom flesta gör likadant

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av hakd:

@GraffeT:

Ok, vet du om de ändrar eller lägger till operatör loggan som boot animation?

Intel Core i5 4670k
NZXT H440 Red/Black
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av GraffeT:

På min xperia z5 som jag köpte i tele2 butik var inget skräp alls installerat. Bara det sony har från början.

D.v.s hade de inte ändrat boot logan eller installerat någon tele2 app

Stationär Dator Intel Core i7 4790k 4.85 Ghz @1.3V, Kelvin S24, Gigabyte Windforce GTX 970, Kingston Hyper X 4x4 GB 1600 MHz, Samsung 840x3, Msi Z97 Gaming 7, Windows 10 Pro / Fedora 28, Beyerdynamic DT 990 PRO, Asus PG279Q. Bärbar Dator Lenovo Yoga 720 Nas FreeNas 4 Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av GraffeT:

Vad jag vet så lägger Tele2 inte in något på sina telefoner. Dom låser inte sina telefoner heller, det vet jag. Den enda operatören i Sverige som lägger in sin logga i boot animationen är 3, vilket är den enda operatör här i Sverige som har bloatware och låser telefoner till sitt nät vad jag vet.

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Köpte en G4 av Tele2 och den var ingen bloat på den. Den enda operatören som fortfarande kör egen mjukvara med bootscreen och bloat är Tre.

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Acer XB271Hu | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av 220volt:

Köpte en G4 av Tele2 och den var ingen bloat på den. Den enda operatören som fortfarande kör egen mjukvara med bootscreen och bloat är Tre.

Telenor har också bloat däremot ingen egen bootscreen, tror inte dem kör med operatörslåsning längre.

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av hakd:

@GraffeT:

Skrivet av Android98Geek:

På min xperia z5 som jag köpte i tele2 butik var inget skräp alls installerat. Bara det sony har från början.

D.v.s hade de inte ändrat boot logan eller installerat någon tele2 app

Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så lägger Tele2 inte in något på sina telefoner. Dom låser inte sina telefoner heller, det vet jag. Den enda operatören i Sverige som lägger in sin logga i boot animationen är 3, vilket är den enda operatör här i Sverige som har bloatware och låser telefoner till sitt nät vad jag vet.

Skrivet av 220volt:

Skrivet av Zippeer:

Telenor har också bloat däremot ingen egen bootscreen, tror inte dem kör med operatörslåsning längre.

Tack allihopa för era svar, nu vet jag hur det ligger till i alla fall.

Intel Core i5 4670k
NZXT H440 Red/Black
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenstorp
Registrerad
Sep 2013

Annars så får du flasha en unbrandad rom. Vet inte med tele2 men tre brukar skicka med lite bös i deras roms