Permalänk
Medlem

Billig TV med låg input lag?

Halloj!

Har idag en fem år gammal TV ifrån Samsung. Jag gillar tvn överlag, den är väldigt trevlig till film och tv-tittande. Men när det kommer till spelande är den så dålig så dålig... Den har väldigt hög input lag. Jag vet inte hur hög input lag det är, men det märks väldigt väl om man spelar med mus och tangentbord i något spel.

Tycker det är väldigt svårt att hitta information om TV-apparater gällande input lag. Har ni några bra tips? Jag har aktiverat game-mode utan framgång på TVn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Entusiast

Den här tråden behandlar det ämnet http://www.sweclockers.com/forum/trad/1230807-lista-over-tv-a...

Listan är dock inte uppdaterad på väldigt länge men jag tror det står lite om vilka serier som brukar vara bra över lag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Den här tråden behandlar det ämnet http://www.sweclockers.com/forum/trad/1230807-lista-over-tv-a...

Listan är dock inte uppdaterad på väldigt länge men jag tror det står lite om vilka serier som brukar vara bra över lag.

Jo jag har läst i den tråden, väldigt längesen den blev uppdaterat dessvärre. Så där lär jag inte få några bra svar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Flertal Sony 2014-2015 modeller brukar ha riktigt låg input lag, typ ungefär 20 ms eller lägre (dock kan det variera från modell till modell som vanligt men en stor del av dem har det har jag läst). Jag köpte åt mig Sony KDL-32W705C TV för ett par veckor som extra skärm/TV tittande då och då baserat på 2st tester som visade t.o.m. under 10 ms input lag. Min dataskärm t.o.m har ju mera input lag med ~12 ms så det är rätt extremt för ett TV och jag tyckte jag kanske kunde känna av något mindre input lag i TVn t.o.m (iofs tyckte jag 12 ms i min dataskärm aldrig varit märkbart heller). ^^ Funkar ypperligt som sekundärskärm, däremot tycker jag skärpan kunde ha varit aningen aggressivare / uppskalningen bättre vid TV tittande. Speciellt SD material på TV ser förjävligt ut ibland men sen är man ju van med Plasma TV från förut som är riktigt bra med just låg upplösningar. Var också besviken på hur dåliga VA panels betrakningsvinklarna var men för mitt bruk funkar det nog helt okej när jag svängt TV:n tillräckligt mycket.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst rekommendera en bildskärm än Tv om du är känslig typ inom området vill ha precision och flyt och inga eftersläpp. Själv sitter jag på en Dell 23",8 u2414H med 0 Input Lag och kan varmt rekommendera den bildskärmen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pantsoff: Även en fem år gammal modell bör ha ett spelläge. Är det så hög latens att det märks som seghet i musen och liknande är det ofta ett resultat av att du har bildinterpoleringen aktiv. Spelläget stänger av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pantsoff: Även en fem år gammal modell bör ha ett spelläge. Är det så hög latens att det märks som seghet i musen och liknande är det ofta ett resultat av att du har bildinterpoleringen aktiv. Spelläget stänger av detta.

Skrev ju att jag hade aktiverat game-mode, det gör skillnad. Men inte tillräckligt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag skulle helst rekommendera en bildskärm än Tv om du är känslig typ inom området vill ha precision och flyt och inga eftersläpp. Själv sitter jag på en Dell 23",8 u2414H med 0 Input Lag och kan varmt rekommendera den bildskärmen.

Jag har en 27" bildskärm jag kan spela på. Men man vill ju sitta i soffan och lira!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har en 27" bildskärm jag kan spela på. Men man vill ju sitta i soffan och lira!

Hittade en lista ifrån november 2015:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)