Forumdelen sponsras av

Billig kabel för 4K 60Hz (och) Vad är 4:4:4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Billig kabel för 4K 60Hz (och) Vad är 4:4:4?

Hej!

Köpte nyligen en Samsung UE55JU7505 efter blivit rekommenderad just denna i en tidigare tråd. Jättenöjd! Men nu har jag däremot ännu ett dilemma .. HDMI-kabel!

Sitter på en gammal HDMI-kabel från Supra (HF100 står det på sladden), som jag förstått ska leverera väldigt bra kablar. Men däremot är denna säkert 6år gammal vilket kanske betyder att den är utdaterad? Har inte lyckats få fram information om denna skulle klara 4K i 60Hz som jag vill. Finns det någon sätt att testa detta?

Skulle det vara så att denna inte klarar 4K i 60Hz, skulle en kabel som denna klara det? Behöver alltså 6m+ lång kabel, men känner inte för att lägga ut 7-800kr på en jä*la sladd om jag inte absolut måste. Har fått lite olika svar just angående vilket typ av kablar man behöver så tänkte reda ut det genom denna tråd en gång för alla.

Ytterliggare undrar jag vad detta "4:4:4 Chroma" är som så många pratar om? Har googlat men inte fått något vettigt svar .. Eller som jag kan förstå iallafall.

Tack på förhand!

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Samlooh:

Sitter på en gammal HDMI-kabel från Supra (HF100 står det på sladden), som jag förstått ska leverera väldigt bra kablar. Men däremot är denna säkert 6år gammal vilket kanske betyder att den är utdaterad? Har inte lyckats få fram information om denna skulle klara 4K i 60Hz som jag vill. Finns det någon sätt att testa detta?

Går det inte att maila Supra och fråga dem om just den sladden de borde ju veta tycker man iaf:)

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Litenskit:

Går det inte att maila Supra och fråga dem om just den sladden de borde ju veta tycker man iaf:)

Det är förstås sant!

Gör det och så får vi se. Men vad tror du angående sladden från Deltaco?

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

är inte sladden som avgör vad den stödjer för det är hårdvaran i ändarna som avgör vad det går att använda den till.

samtliga hdmi v1.0-X.X är samma kabel och ska egentligen inte behöva graderas öht och har du inte några problem med kabeln idag så kommer det troligen fungera även med den nya tv´n.

har en gammal Deltaco 10m "v1.0" kabel (max720p) och den fungerar ypperligt även till 1080@60p så sannolikheten att den där lite dyrare Supra kabeln inte skulle fungera ser jag som väldigt liten risk.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Det finns två kategorier av HDMI-kablar, Standard och High Speed. För 4k@60Hz med 4:4:4 chroma så behövs en High Speed-kabel, men detta är också den vanligaste typen. Så Deltaco-kabeln ska i teorin fungera. Men ju längre kabeln är dessto viktigare är kvalitén på den, och 7m är rätt långt för HDMI.

Supra skriver för övrigt lite om HF100-kablarna här, men det är lite oklart vad de klarar av eftersom de tillverkades innan kablar började delas upp i Standard och High Speed. Men de skriver även att HF100-kablar på 10m eller längre inte klarar av HDMI 1.3, vilket inte bådar gott för att HDMI 2.0 skulle fungera med 6m+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte sladden som avgör vad den stödjer för det är hårdvaran i ändarna som avgör vad det går att använda den till.

samtliga hdmi v1.0-X.X är samma kabel och ska egentligen inte behöva graderas öht och har du inte några problem med kabeln idag så kommer det troligen fungera även med den nya tv´n.

har en gammal Deltaco 10m "v1.0" kabel (max720p) och den fungerar ypperligt även till 1080@60p så sannolikheten att den där lite dyrare Supra kabeln inte skulle fungera ser jag som väldigt liten risk.

Delvis rätt, sladden måste vara klassificerad för "High speed" för att klara av 4K. (10.2Gbit/s)

2:a på pucken såklart

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

I princip alla HDMI kablar idag (om inte äldre än 2005) är av generation 2, vilket betyder att dom är kompatibla med alla befintliga HDMI versioner. Tyvärr är det så att kabeltillverkare marknadsför och säljer "nya" dyrare kablar för nya HDMI versioner, fast det egentligen inte behövs... Därav en allmän skapad uppfattning som inte stämmer.

Det enda, som många poängterat, är att längden på HDMI kabeln påverkar signalstyrkan. Vad som är värt att tillägga om det är att "kvalitén" på kabeln inte kan påverka det heller, även fast det säljs svindyra "guldpläterade" kablar som påstås göra ett bättre jobb. Ett marknadsföringstrick där med.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Tack för alla era svar. Det var ungefär som jag trodde - ett marknadstrick helt enkelt.

Men säg att jag nu skulle köpa denna sladd från Deltaco. Finns det något vettigt och relativt simpelt sätt att testa om man verkligen får ut 60Hz i 4K? Ursäkta om det är en dum fråga.

Skulle ett bättre alternativ vara att köra DP till HDMI förövrigt?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Samlooh:

Tack för alla era svar. Det var ungefär som jag trodde - ett marknadstrick helt enkelt.

Men säg att jag nu skulle köpa denna sladd från Deltaco. Finns det något vettigt och relativt simpelt sätt att testa om man verkligen får ut 60Hz i 4K? Ursäkta om det är en dum fråga.

Får du bild så fungerar det, annars inte Så enkelt är det!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Samlooh:

Koppla in den i en TV och se om det fungerar? Det är ungefär det man kan göra för att vara helt säker på att det fungerar korrekt.

Skrivet av Samlooh:

Troligtvis inte, DP är ännu känsligare för långa kablar. Så grafikkort->DP-kabel->adapter->TV är ingen bra idé, och med grafikkort->adapter->HDMI-kabel->TV så får du samma problem (med fler felkällor).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Maxizor:

Får du bild så fungerar det, annars inte Så enkelt är det!

Skrivet av perost:

Koppla in den i en TV och se om det fungerar? Det är ungefär det man kan göra för att vara helt säker på att det fungerar korrekt.
Troligtvis inte, DP är ännu känsligare för långa kablar. Så grafikkort->DP-kabel->adapter->TV är ingen bra idé, och med grafikkort->adapter->HDMI-kabel->TV så får du samma problem (med fler felkällor).

Så om jag matar ut 4K i 60Hz så får jag antingen bild eller ingen bild? Tänkte att jag istället kanske för bild i 60Hz då skulle få bild i t.ex 24 eller 30Hz (om det nu inte fungerar). Eller har jag fel?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Samlooh:

Så om jag matar ut 4K i 60Hz så får jag antingen bild eller ingen bild? Tänkte att jag istället kanske för bild i 60Hz då skulle få bild i t.ex 24 eller 30Hz (om det nu inte fungerar). Eller har jag fel?

Du ser på TV:n vilken bildsignal du får in, dessutom kommer datorn eller din enhet skrika om inte 60hz fungerar.

Så köp o testa på!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

@Maxizor:

Ok! Stort tack. Ursäkta som sagt för dumma frågor ..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Supra HD5 kablarna upp till 10 meter ska klara av att leverera 18Gbps. Tror jag, har för mig att jag mailade och frågade för länge sen när jag stod inför samma dilemma.

Citat:

The HD5 cable has been purpose designed to run at high resolutions upto 4k even over long lengths and without problems.

Specifications
SUPRA High Speed HDMI with Ethernet Cable (v2.0)
High Speed with Ethernet
4K x 2K Resolution support: Enables video resolutions far beyond 1080p such as:.
4096 x 2160 @ 60Hz from 1m to 10m
4096 x 2160 @ 24/30Hz from 12m to 20m

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Okej!

Köpte tillsammans med TV:n en sladd som var 5m lång från Deltaco. Exakt samma som den sladd jag frågande om i första inlägget i denna tråd, men alltså kortare. När jag körde med denna så var det faktiskt inga problem att köra 4k i 60Hz. Det gick sådär med min sladd från Supra - jag fick signal 4k i 60Hz, men skärmen blev svart (i 1-2 sekunder) med jämna mellanrum.

Nu har jag bytt ut den jag köpte i 5m mot samma sladd från Deltaco fast i 7m. Kom precis hem och märker att allting inte riktigt är som det ska .. När jag kikar på skrivbordet verkar jag få signal i 4K samt 60Hz. Däremot så fort jag öppnar ett spel blir signalen istället i 30Hz. Därtill kan jag inte använda mig utav UHD HDMI Colour (alltså 4:4:4) för då verkar TV:n inte hitta någon signal.

Någon tokig inställning? Eller är det helt enkelt sladden som inte riktigt räcker till? Tycker det är lustigt att det bara blir 30Hz i spel.

Tack på förhand.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Hmm .. Har tidigare lirat spelet (Dark Souls 3) i 2560x1440 för att mitt grafikkort inte riktigt pallar med 4K med 60fps. När jag gör det och tittar på signalinfo på TV står det 3840x2160 @ 30p (Hz?). Däremot om jag kör spelet i 3840x2160 står det 3840x2160 @ 60p.

Verkar alltså kunna få 60Hz när jag kör 4K, men inte när jag kör 1440p ...

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Samlooh: Troligtvis grafikkortet som skalar om bilden till 3840x2160 när du kör 2560x1440 i spelet. Antagligen för att TV:n inte listar 2560x1440 som accepterad upplösning i sin EDID.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Samlooh: Troligtvis grafikkortet som skalar om bilden till 3840x2160 när du kör 2560x1440 i spelet. Antagligen för att TV:n inte listar 2560x1440 som accepterad upplösning i sin EDID.

Men jag tycker det är väldigt lustigt att det funkade att köra 1440p @ 60Hz med min kabel som var 5m. Var det för jag då kunde köra HDMI UHD Colour mode på TV:n (vilket i sin tur gjorde att jag kunde köra 4:4:4 Chroma)?

Köpte precis denna i hopp om att det skulle gå att köra 4:4:4 Chroma (och UHD Colour mode på TV:n), men icke .. Bilden sprakade till och det blev en himlans massa screen-tearing. Var rädd att skärmen skulle tagit stryk, men den funkar bra så länge jag inte kör TV:n i UHD Colour mode.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Samlooh:

Men jag tycker det är väldigt lustigt att det funkade att köra 1440p @ 60Hz med min kabel som var 5m. Var det för jag då kunde köra HDMI UHD Colour mode på TV:n (vilket i sin tur gjorde att jag kunde köra 4:4:4 Chroma)?

Köpte precis denna i hopp om att det skulle gå att köra 4:4:4 Chroma (och UHD Colour mode på TV:n), men icke .. Bilden sprakade till och det blev en himlans massa screen-tearing. Var rädd att skärmen skulle tagit stryk, men den funkar bra så länge jag inte kör TV:n i UHD Colour mode.

Jag är i samma situation jag kan inte ha uhd color on, då får jag no signal. Har du löst problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av AndyKingz:

Jag är i samma situation jag kan inte ha uhd color on, då får jag no signal. Har du löst problemet?

Nja, jag köpte en kortare sladd från Deltaco på 3m. Men nu funkar allting som det ska.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Samlooh:

Nja, jag köpte en kortare sladd från Deltaco på 3m. Men nu funkar allting som det ska.

Ok,jag har en deltaco 3m hdmi-1030 heter den. Fick hem den igår samma problem. Men har din hdmi kabel också 1030 benämningen? För där är en kabel som heter 1030-k som kanske är bättre..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Jag hade samma dilemma, försökte med en femmeterskabel men fick det inte att fungera. Fick helt enkelt möblera om hemma och dra en tremeterskabel rakt över golvet. Inte så snyggt men nu funkar det finfint Köpte premium high speed-kabel på Kjell & Co.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Melubas:

Jag hade samma dilemma, försökte med en femmeterskabel men fick det inte att fungera. Fick helt enkelt möblera om hemma och dra en tremeterskabel rakt över golvet. Inte så snyggt men nu funkar det finfint Köpte premium high speed-kabel på Kjell & Co.

Haha ok, ja vad gör man inte för att få bästa möjliga bild 😁 Den sladd jag köpte skulle också vara en premium hdmi sladd. Jag börjar undra om min one connect box till min samsung tv är kass... det jävligaste är ändå att när jag packa upp tv så va ramen sönder på undersidan. Samsung reperatörer ska komma hem till mig och byta hela panelen, på en 3 dagar gammal tv. Och så detta problemet med uhd color inte funkar!! Man blir ju lite besviken minst sagt 😥

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av AndyKingz:

Ok,jag har en deltaco 3m hdmi-1030 heter den. Fick hem den igår samma problem. Men har din hdmi kabel också 1030 benämningen? För där är en kabel som heter 1030-k som kanske är bättre..

Köpte denna från webhallen https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/161951-deltaco_....

Kan ju vara en annan beteckning på den än vad som står på webhallens sida, men jag är inte hemma just nu så kan inte titta fysiskt.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Vill man vara säker så kan man ju alltid köpa väldigt billig kabel som faktiskt är certifierad för 4K@60Hz av HDMI-konsortiet:
Goobay

Rekommenderas!

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av BjornS:

Vill man vara säker så kan man ju alltid köpa väldigt billig kabel som faktiskt är certifierad för 4K@60Hz av HDMI-konsortiet:
Goobay

Rekommenderas!

Det var på den sidan jag köpte min deltaco premium hdmi sladd. Finns endast den jag har och goobay under premium 4k 60hz kategorin 😑

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av AndyKingz:

Det var på den sidan jag köpte min deltaco premium hdmi sladd. Finns endast den jag har och goobay under premium 4k 60hz kategorin 😑

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

@AndyKingz: Ja, den borde ju funka bra. Tyvärr känns det som HDMI är djävulens påfund. Vet inte hur många konstiga synkningsproblem jag har haft genom åren, speciellt när det ska switchas mellan olika ingångar och/eller upplösningar.

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av AndyKingz:

För där är en kabel som heter 1030-k som kanske är bättre..

Deltacos kabelbeteckning är (bland annat) 10X0-N där X är längden i meter och N är färg och form. "k" i detta fall är samma sak som black och din kabel är alltså 3 meter och svart. Finns andra varianter och många kablar så utbudet är inte helt lätt att sondera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Jag testade med en annan dator, med gtx 750 ti då funkade det att slå på uhd color 🤔 men gtx 750 ti har inte 2.0 bara 1.4. Men nu vet jag att sladden funkar. Och att det är problem med min nuvarande dator som har gtx 1070. Så antingen nvidia drivisar eller nåt med qindows 10 creators update... 🤓