KTH eller MDH? - Ingenjör i byggteknik.

Permalänk

KTH eller MDH? - Ingenjör i byggteknik.

Hej

Nu är det inte mycket kvar tills ansöknings dagen för högskola stänger!. Jag har fastnat rejält för högskoleingenjör i byggteknik har alltid haft ett intresse för bygg branschen. Jag har kollat på två högskolor KTH och Mälardalens högskola.

MDH:
Jag gillade verkligen högskolan när jag besökte den på öppethus fick känslan här vill jag gå. Eleverna var nöjda med utbildningen och jag fick veta att alla som gick ut utbildningen fick jobb direkt eller medans de studerade det är ju bra. Sedan har jag några vänner som går där så det är ett stort plus. Och det är 1h från Stockholm.

När det kom till KTH så var jag också nöjd och KTH är som ett varumärke. Med det jag är rädd för är att utbildningen är svår och tung. Det jag är mest rädd för är matematiken under gymnasiet hade jag inte problem men de andra ämnena men när det kom till matematiken så försökte jag verkligen och ändå fick jag bara E ibland D som betyg på proven. Sedan har jag läst och hört att matematiken på KTH är 10x svårare än andra skolor som MDH. Är det sant att utbildningen och matematiken verkligen är så svårt på KTH. Sedan hjälper det inte att jag lyder av stress.

Så jag tänkte läsa förberedande matematik på sommarmatte http://www.sommarmatte.se/kurser/ Kurstyp A. Skulle denna kurs hjälpa mig tycker ni eller rekommenderar ni någon annan?

Skulle en kille som mig som måste lägga mycket tid på studierna speciellt matematiken klara av KTH? Hur ska jag tänka?. Har inte kunnat tänka eller sova de senaste dagarna. Tänk om allt detta om KTH är bar i mitt huvud och jag kastar bort min chans att gå på KTH?

Jag är ledsen om det blev för mycket men jag har ingen annan att fråga.

Tack

Permalänk
Medlem

Går första året på KTH Civ. Produktframtagning (i princip maskinteknik). Har kompisar som går på många av det övriga ingejörskolor i landet.

När jag pratar med dom verkar det onekligen som att våra mattekurser har gått rätt snabbt fram jämförelsevis. Inte att innehållet i sig är svårare, men takten är högre. Inte omänskligt, men det tog ett tag att vänja sig och få en känsla för hur mycket (och framförallt HUR) man behöver plugga.

Min erfarenhet är att de som verkligen försöker, och inte bara snackar utan faktiskt tar tag i det, klarar sig fint medan de som försöker mygla och gör minsta möjliga inte klarar sig.

Angående sommarmatten, läs den! Även om du väljer MDH. Gör den ordentligt bara, hjälper mycket!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Går första året på KTH Civ. Produktframtagning (i princip maskinteknik). Har kompisar som går på många av det övriga ingejörskolor i landet.

När jag pratar med dom verkar det onekligen som att våra mattekurser har gått rätt snabbt fram jämförelsevis. Inte att innehållet i sig är svårare, men takten är högre. Inte omänskligt, men det tog ett tag att vänja sig och få en känsla för hur mycket (och framförallt HUR) man behöver plugga.

Min erfarenhet är att de som verkligen försöker, och inte bara snackar utan faktiskt tar tag i det, klarar sig fint medan de som försöker mygla och gör minsta möjliga inte klarar sig.

Angående sommarmatten, läs den! Även om du väljer MDH. Gör den ordentligt bara, hjälper mycket!

Har också sökt till KTH, dock Civ. Samhällsbyggnad.
Kommer säkerligen tacka nej till platsen och ta ett år off med tanke på att jag knappt har några köpoäng så bostad är nog svårt.
När man pratar med "ambassadörer" från skolorna så tjatar alla endast om studentlivet, fester hit och dit.
Kan du ge en objektiv beskrivning av KTH, hur är lärarna, är det bra stämning osv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Har också sökt till KTH, dock Civ. Samhällsbyggnad.
Kommer säkerligen tacka nej till platsen och ta ett år off med tanke på att jag knappt har några köpoäng så bostad är nog svårt.
När man pratar med "ambassadörer" från skolorna så tjatar alla endast om studentlivet, fester hit och dit.
Kan du ge en objektiv beskrivning av KTH, hur är lärarna, är det bra stämning osv?

Jag körde ett år off innan också (Backpacking som alla andra ), helt klart värt!

Har varit ganska återhållsam med festandet och den delen av studentlivet, då jag vill ta mig igenom första året ordentligt utan att kugga något (speciellt eftersom mitt program läser all obligatorisk matte på första året).

Men det är helt klart hålligång, mycket folk på tentapubarna, och många andra evenemang. Finns alltid något att engagera sig i för den som vill. Stämningen tycker jag helt klart är bra, men mycket handlar såklart om vilka du börjar umgås med...

Angående lärarna så har jag faktiskt lite kritik. Hittills har jag haft lite svårt med många av dem, och jag tycker de har haft dålig koll på sina kurser, och många rent praktiska saker har varit oklara. Sen kan det ha och göra med att flera av de kurser jag läst varit omgjorda för antingen i år, eller förra läsåret.

Jag har upplevt att de flesta föreläsarna blivit bättre under kursensgång, så tror mycket har att göra med att det tar ett tag innan man lär sig förstå hur varje specifik föreläsare jobbar. Svårt att sammanfatta min upplevelse om lärarna, då alla varit såpass olika. Den ena är så slö att man somnar, och nästa föreläsare är så snabb med kritan att det dammar så folk på bakre raden börjar hosta haha

Partar man med kursare säger vissa att de älskade föreläsaren, och andra att det inte funkade alls. Så till stor del har det nog att göra med vem man är som person.

Har du mer frågor är det bara att köra på!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD