Permalänk

RPi Smartphone

Har nu funderat ett tag på att bygga en smartphone av en raspberry pi zero eller liknande.

Jag hade tänkt mig en touch skärm på 5 tum, ett batteri på ca 2000mah, och en 3g/4g dongel, och då löda ihop det på ett slimmat sätt.

Mina frågor är; går det att på något sätt ringa vanligt med nummer och smsa genom en 3g dongel, och vilket OS bör jag ha då?

Annars så skulle jag ju kunna köpa en ut av RPi:s konkurrenter som är android komplitabla, och bara använda skypes "ring system" som kan ringa till vanliga nummer med hjälp av krediter som man köper.
Man får då så klart betala för ett abbonnemang för 3g/4g.

Så skulle det här projektet vara något?
Är det värt ett försök?

Permalänk
Skrivet av applekakanshaj:

Har nu funderat ett tag på att bygga en smartphone av en raspberry pi zero eller liknande.

Jag hade tänkt mig en touch skärm på 5 tum, ett batteri på ca 2000mah, och en 3g/4g dongel, och då löda ihop det på ett slimmat sätt.

Mina frågor är; går det att på något sätt ringa vanligt med nummer och smsa genom en 3g dongel, och vilket OS bör jag ha då?

Annars så skulle jag ju kunna köpa en ut av RPi:s konkurrenter som är android komplitabla, och bara använda skypes "ring system" som kan ringa till vanliga nummer med hjälp av krediter som man köper.
Man får då så klart betala för ett abbonnemang för 3g/4g.

Så skulle det här projektet vara något?
Är det värt ett försök?

Skulle nog vara roligt att testa men frågan är om inte mobilen kommer bli lite klumpig och tung?
Tror inte det går via en 3g dongel men skypeversionen funkar nog bra.
Tror förresten att ubuntu har en version för mobiltelefoner

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Backgård:

Skulle nog vara roligt att testa men frågan är om inte mobilen kommer bli lite klumpig och tung?
Tror inte det går via en 3g dongel men skypeversionen funkar nog bra.
Tror förresten att ubuntu har en version för mobiltelefoner

Jo, kanske lite tung, men om man kunde fixa en med en rpi zero(som är slut över allt), och ett tunnt högkapacitets batteri, och sen kanske 3d skriva ett tunnt skal, för den som har en 3d skrivare. Inte jag då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
99:e percentilen

Vill du göra det för sakens skull eller tror du att det kommer finnas någon fördel med ett sådant hemmabygge jämfört med en "riktig" mobil? Om det är det sistnämnda tror jag du tar dig vatten över huvudet, men om det är för skojs skull, kör hårt!

Skrivet av applekakanshaj:

android komplitabla

Androidkompatibla*

Ett ord hade fallit bort.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vill du göra det för sakens skull eller tror du att det kommer finnas någon fördel med ett sådant hemmabygge jämfört med en "riktig" mobil? Om det är sistnämnda tror jag du tar dig vatten över huvudet, men om det är för skojs skull, kör hårt!

Androidkompatibla*

Det är bara för nöjes skull:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag funderar på en raspberry pi zero eller en $9 chip, men jag får då vänta tills i sommar för båda att börja säljas/hamna i lager.

Men vilken är bäst till mitt ändamål tror ni? RPi zero är ju väldigt billig, och ska stödja alla adafruits 40-pin pi tft, men man vehöver en massa adaptrar till den så som otg adapter wifidongel mm, det, och blutooth har chip inbyggt.

Annars så är de väldigt lika, nästan lika stora, samma processorhastiget, och båda väldigt låga pris, de kostar $5 och $9...

Men jag tror att pi zero är bäst då den har mest support och best kompabilitet(stavning igen), den klarar dock inte android...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Jag skulle satsat på en en RPI3 då den har inbyggt wifi, som alla smartphones idag har så du inte behöver en dongle för det med.

Intressant projekt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag skulle satsat på en en RPI3 då den har inbyggt wifi, som alla smartphones idag har så du inte behöver en dongle för det med.

Intressant projekt

Det är baradet att den är så stor jämfört med chip och rpi zero, och den drar 2A+ så min batteritid skulle minska dramatiskt då rpi zero bara drar 0.5A.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av applekakanshaj:

Jag funderar på en raspberry pi zero eller en $9 chip, men jag får då vänta tills i sommar för båda att börja säljas/hamna i lager.

Men vilken är bäst till mitt ändamål tror ni? RPi zero är ju väldigt billig, och ska stödja alla adafruits 40-pin pi tft, men man vehöver en massa adaptrar till den så som otg adapter wifidongel mm, det, och blutooth har chip inbyggt.

Annars så är de väldigt lika, nästan lika stora, samma processorhastiget, och båda väldigt låga pris, de kostar $5 och $9...

Men jag tror att pi zero är bäst då den har mest support och best kompabilitet(stavning igen), den klarar dock inte android...

Zero säljs veckovis utav olika återförsäljare, du får nog forska lite mer i ämnet specifikt men Zero säljs absolut, men som sagt i begränsad upplaga, gäller att vara snabb när dom släpps på varje ÅF sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av applekakanshaj:

Det är baradet att den är så stor jämfört med chip och rpi zero, och den drar 2A+ så min batteritid skulle minska dramatiskt då rpi zero bara drar 0.5A.

Nja. Den drar kanske 2A+ om du har en jävla massa usbgrejer inkopplade, annars drar den inte så mycket.

T ex:

Raspberry Pi 3 model B Idle @ 250mA

HDMI +200mA
Minecraft 1.9 Server +100mA
2.4Ghz dongle +20mA

Permalänk
Skrivet av cider123:

Nja. Den drar kanske 2A+ om du har en jävla massa usbgrejer inkopplade, annars drar den inte så mycket.

T ex:

Raspberry Pi 3 model B Idle @ 250mA

HDMI +200mA
Minecraft 1.9 Server +100mA
2.4Ghz dongle +20mA

Ja, jag vet, men jag tycker inte att det är värt den minskade batteritiden ändå. Och storleken kan du inte förändra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Det går att ringa genom vissa donglar.

Jag har exprimenterat lite med PBX på RPI men har inte kört med dongel, utan Skype sip service.

Men se här för att ringa genom dongel
http://www.raspberry-asterisk.org/documentation/gsm-voip-gate...