Windows 10 kan få blåskärmar med QR-koder

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Windows 10 kan få blåskärmar med QR-koder

En blåskärm med kryptiska felkoder är en klassiskt otrevlig överraskning i Windows, men i kommande uppdateringar kan felkoderna kompletteras med mer moderna QR-koder.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Ja! Äntligen kan man använda sin smartphone för att snabbt hitta felet när datorn kraschar under ett stresstest efter överklockning

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2005

Smidigt, då slipper man KANSKE att plocka ur loggfiler från den krånglande datorn.

EVGA GF GTX 970 4GB SSC | Ryzen 7 1800X | ASUS PRIME B350-PLUS | be quiet! Pure Rock | Corsair 750W |Intel 530 SSD 500GB*2 | Fractal Design Define R3| Windows 10 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Jul 2002

QR-koden på bilden sa ju inte mycket, men det kanske bara var ett exempel?

Keep on boppin´

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Gött! Blir lättare att hitta anledningen till kraschen då, kanske.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Riktigt smart! Detta gillas!

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Bopper: QR-koden läses in med en enhet som kan läsa sådana koder, exempelvis via kameran på en smartphone, och användaren tas då till den länk som är inbäddad i QR-koden, vilket i det här fallet kommer vara en direktlänk till supportsidan för aktuellt fel. Så det som visas på den faktiska blåskärmen är alltså inte tydligare i sig, men du kan lättare hitta en förklaring av felet på det här sättet.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

så, hur skickar jag den koden till nämnda adress när datorn startas om efter kraschen?

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av loevet:

@Bopper: QR-koden läses in med en enhet som kan läsa sådana koder, exempelvis via kameran på en smartphone, och användaren tas då till den länk som är inbäddad i QR-koden, vilket i det här fallet kommer vara en direktlänk till supportsidan för aktuellt fel. Så det som visas på den faktiska blåskärmen är alltså inte tydligare i sig, men du kan lättare hitta en förklaring av felet på det här sättet.

Jo, det förstår jag!

Menar bara att QR-koden pekar på: www.windows.com/stopcode men det kommer kanske att byggas ut, när funktionen lanseras officiellt.

Keep on boppin´

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

#framtiden på hög nivå

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 3TB lagring
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 11TB lagring

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Bopper: Absolut, men själva QR-koden kan kanske dirigera användaren direkt till felkodens sida, men du har möjligheten att gå till adressen windows.com/stopcode och mata in felkoden manuellt om du inte har en enhet som kan läsa QR-koder tillgänglig. Microsoft satsar nog på att en överväldigande majoritet av kunderna kommer ha en smart enhet tillgänglig när den här uppdateringen blir tillgänglig.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@frankof: Tanken är att du ska kunna läsa in QR-koden (rutan med en sammansättning av olika block) med en kameraförsedd enhet som en smartphone. I QR-koden finns information inbäddad, i det här fallet sannolikt en webbadress som tar dig till en supportsida för felet som uppstått. Tidigare har du fått göra en webbsökning på felet för att få en uppfattning om vad som är fel, men med QR-stödet kan du alltså få tillgång till den informationen utan att behöva leta reda på den manuellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

@Bopper:
Om du tittar lite noggrannare på bilden har den felmeddelandet "MANUALLT_INITIATED_CRASH". Kanske inte jättenödvändigt med en utförlig beskrivning för det. Men ja, får hoppas de har mer information än den länken för andra krasher.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag skulle gärna vilja ha "0xA – IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" istället för en QR-kod, eller som komplement till en QR-kod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av loevet:

@frankof: Tanken är att du ska kunna läsa in QR-koden (rutan med en sammansättning av olika block) med en kameraförsedd enhet som en smartphone. I QR-koden finns information inbäddad, i det här fallet sannolikt en webbadress som tar dig till en supportsida för felet som uppstått. Tidigare har du fått göra en webbsökning på felet för att få en uppfattning om vad som är fel, men med QR-stödet kan du alltså få tillgång till den informationen utan att behöva leta reda på den manuellt.

Jag har inga "smarta" enheter så QR koder är lite rorschach för mig
Om QR koden blir enda sättet att hämta ut en ev. lösning blir det jobbig.

Jag antar att jag är en minoritet dock, men jag är inte så rädd för hexadecimala felkoder då det bara är att hitta rätt översättnigstabell.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Enklaste sättet att felsöka blåskärmar:

1. Starta i felsäkert läge, fortsätter det krascha > steg 2
2. Ta ut alla jävla komponenter en och en tills du inte har en fungerande dator längre, fortsätter det krascha > steg 3
3. Slå sönder skiten och köp nytt

Behövs inga dumma QR koder, bara mina simpla tre steg.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av celoz:

Enklaste sättet att felsöka blåskärmar:

1. Starta i felsäkert läge, fortsätter det krascha > steg 2
2. Ta ut alla jävla komponenter en och en tills du inte har en fungerande dator längre, fortsätter det krascha > steg 3
3. Slå sönder skiten och köp nytt

Behövs inga dumma QR koder, bara mina simpla tre steg.

Nr 3: återförsäljarna jublar

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av frankof:

Jag har inga "smarta" enheter så QR koder är lite rorschach för mig
Om QR koden blir enda sättet att hämta ut en ev. lösning blir det jobbig.

Jag antar att jag är en minoritet dock, men jag är inte så rädd för hexadecimala felkoder då det bara är att hitta rätt översättnigstabell.

Kommer nog att stå i klartext (hexadecimalt) också. På bilden står: MANUALLY_INITIATED_CRASH

Keep on boppin´

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009

Nästa år vid 1-April vet ni vad ni får fram när ni scannar koden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

känns som den kommer vara lika hjälpsam som när man trycker F1 i något program

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

nästan som flipflop mobiler går mot sin död här

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Även om det underlättar lite, så kan man med tredjepartsprogram få ut info som ganska tydligt beskriver vad som gått fel och inblandade filer osv, alltså borde Microsoft kunna bygga in detta direkt både på skärmen (blåskärmen) och i loggen.

Vore inte det det bästa.....

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ggustavsson:

Även om det underlättar lite, så kan man med tredjepartsprogram få ut info som ganska tydligt beskriver vad som gått fel och inblandade filer osv, alltså borde Microsoft kunna bygga in detta direkt både på skärmen (blåskärmen) och i loggen.

Vore inte det det bästa.....

problemet är väl att skärmen inte visas särskilt länge, och man skulle inte hinna läsa allting ändå.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av morxy49:

problemet är väl att skärmen inte visas särskilt länge, och man skulle inte hinna läsa allting ändå.

Sant, men efter omstart så borde det kunna vara ett meddelande i aktivitetscenter med länk till den fulla texten.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2010

Innan jag läste nyheten så trodde jag att QR koder orsakade bsod...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av TraxMate:

Hahah, glad att jag inte var ensam med att tänka så!

»Dator - i7 4790K :: 16GB DDR3 :: Gigabyte 970 G1 :: Asus Maximus VII Hero :: EVGA SuperNOVA 750W G2 ::
Samsung 850 256GB PRO :: Samsung 840 250GB EVO :: 3TB WD Black :: CM 212+ Evo :: Corsair Obsidian 750D ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av TraxMate:

Exakt så jag läste rubriken också, eller, så den var skriven snarare. "Blåskärmar i W10 visar nu QR-koder för felsökning" t ex hade varit en bättre rubrik för att undvika missförstånd. Får hoppas att det bara är en snabbt skriven rubrik så vi inte får clickbait-rubriker här på swec i framtiden...

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006

Om jag har lärt mig någonting av Windows 10 så kommer den i slutgiltliga produkten att länka till en Bing sökning på en förhoppningsvis relevant term.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av TraxMate:

clickbait á la nya sweclockers <3

Skrivet av trickeh2k:

Exakt så jag läste rubriken också, eller, så den var skriven snarare. "Blåskärmar i W10 visar nu QR-koder för felsökning" t ex hade varit en bättre rubrik för att undvika missförstånd. Får hoppas att det bara är en snabbt skriven rubrik så vi inte får clickbait-rubriker här på swec i framtiden...

Det är inte den första och inte den sista clickbait titeln

Snart kanske vi ser mer drama som i aftonblaskan också! Vem vill inte veta varför Bill Gates inte äter corn flakes till frukost?