Permalänk
Medlem

Jonsbo UMX4

Jag har länge letat efter en värdig och modernare ersättare till mitt Fortress FT02.
Krav har varit snygg, stilren, bra kylning och inget onödigt som 5,25" platser osv.
Silverstone FT05 är det närmaste jag hittat, men jag känner att designen är lite "sådär"

Men nu jäklar snubblade jag över vad som kan vara det mest perfekta chassit, speciellt för mina behov.
Jonsbo UMX4
http://jonsbo.com/en/products_33.html

Tyvärr verkar den inte säljas i Europa ännu, men den verkar vara på väg!
Tänkte bara tipsa och höra vad andra tycker

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har redan varit i kontakt med Cooltek i Tyskland, den europeiske återförsäljaren, om UMX4 och de beräknar att den kommer hit i slutet av maj, början på juni någon gång.

Tycker också att det verkar kunna pricka in i princip alla mina önskemål på ett nytt chassi

Läser man diverse recensioner från typ Kina så verkar de vara överlag mycket nöjda med chassit också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ver ju ett extremt snyggt chassi! Dock får inte Noctua NH-U14S plats i det...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen

Ja, ska man ha ATX kan detta nog vara det bästa chassit som går att köpa för pengar i dagsläget. Riktigt vackert!

Skrivet av enbom:

Ver ju ett extremt snyggt chassi! Dock får inte Noctua NH-U14S plats i det...

Spelar roll. U12S är extremt tyst (vid låg belastning, vilket är det viktiga) och behöver man bättre kylning finns det 120 mm-kylare med dubbla torn som räcker till det mesta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
I och med att dom själva flaggar för Computex på hemsidan så kanske man kan förvänta sig mer information ang. en lansering i Europa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ver ju ett extremt snyggt chassi! Dock får inte Noctua NH-U14S plats i det...

Ouch! Sitter på samma, jobbigt att behöva byta från en så pass bra kylare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då kanske det blir en sån här i sommar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har haft ögonen på det men kan komma att kosta en del dock...

http://www.ebay.com/itm/UMX4-Silver-Window-Version-tempered-g...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hört pris i sverige för chassiet? Grymt läckert är det iallafall!

oft: sitter förövrigt också på ett FT 02 och är sugen på att bygga nytt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har haft ögonen på det men kan komma att kosta en del dock...

http://www.ebay.com/itm/UMX4-Silver-Window-Version-tempered-g...

Mjo jag skulle gissa på 2,5-3,5k

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Titta inte på Ebay-priser. I Australien är retail-pris ca 1 500 SEK (229 AUD). Sen tillkommer antagligen moms på det, men vi landar nog knappast på 3 tusen
https://www.ple.com.au/Products/621847/Jonsbo-UMX4-Silver-Mid...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ni som sitter på ett Jonsbo chassi, hur är kvalitén?
Jag vet att det är aluminium, metall, härdat glas etc etc. Men invändigt, passformen? Eventuella hdd platser osv. Håller det bra kvalitet?
Syftar här på Jonsbo i helhet, inte enbart detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ni som sitter på ett Jonsbo chassi, hur är kvalitén?
Jag vet att det är aluminium, metall, härdat glas etc etc. Men invändigt, passformen? Eventuella hdd platser osv. Håller det bra kvalitet?
Syftar här på Jonsbo i helhet, inte enbart detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett W2 som jag ska sälja, tycker det är fantastiskt fin kvalitet, bra invändigt också samt att aluminiumpanelerna på utsidan är riktigt fina.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Titta inte på Ebay-priser. I Australien är retail-pris ca 1 500 SEK (229 AUD). Sen tillkommer antagligen moms på det, men vi landar nog knappast på 3 tusen
https://www.ple.com.au/Products/621847/Jonsbo-UMX4-Silver-Mid...

UMX3 kommer kosta dryga tusen tror jag så UMX4 lär inte kosta mycket mer än typ 1500 kr som max skulle jag tro. Absolut inte 3k.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ni som sitter på ett Jonsbo chassi, hur är kvalitén?
Jag vet att det är aluminium, metall, härdat glas etc etc. Men invändigt, passformen? Eventuella hdd platser osv. Håller det bra kvalitet?
Syftar här på Jonsbo i helhet, inte enbart detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett Jonsbo U3 (mATX) som jag är mer än nöjd med. Byggkvalitén har jag inget att invända emot, aluminium rätt igenom. Dock är detta min första stationära så har inget annat chassi att jämföra med, men ett mer stilrent chassi får man leta efter.

Som eventuell nackdel kan nämnas att det krävdes en del tålamod vid själva bygget, då ett gtx 970 (EVGA) och en H80i skulle platsas på en relativt liten yta och det var allt annat än smidigt. Men jag valde att bygga mATX, och detta chassi är ett väldigt kompakt sådant, så jag kanske får skylla mig själv. Men skam den som ger sig! En annan nackdel med nämnda chassi är att du inte kan gömma undan kablarna någonstans. En petitess kanske, men det är något som grämer mig lite då jag har versionen med ruta. Hur det är på UMX4 vet jag däremot inte.

Det kan nämnas också att Jonsbo-chassin brandas under Cooltek och Rosewill beroende på marknad.

Summa summarum: jag är väldigt nöjd med mitt chassi och skulle inte tveka på att rekommendera Jonsbo eller bygga i ett igen.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ni som sitter på ett Jonsbo chassi, hur är kvalitén?
Jag vet att det är aluminium, metall, härdat glas etc etc. Men invändigt, passformen? Eventuella hdd platser osv. Håller det bra kvalitet?
Syftar här på Jonsbo i helhet, inte enbart detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett g3 htpc chassi från dom. Högst medioker kvalité, men ser ok ut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@gujukal @Limpaan.
Tack för er input

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@serverfel vad exakt var det som var dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Det kan nämnas också att Jonsbo-chassin brandas under Cooltek och Rosewill beroende på marknad.

Det stämmer, Jonsbo finns även under andra namn. Såhär sa importören i mailet till mig:

Citat:

Before we have labelled the cases as Cooltek - powered by Jonsbo, but the new cases will all be JONSBO labelled.

From production and shipping schedule I can estimate that cases will be here late of may beginning of June.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Adam West:

Passformen. Nu skall jag tillägga att det var en begagnad låda. Så killen innan mig kanske misshandlade den lite. Inget som syns i så falll.

Sen är den rätt plastig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sen är den rätt plastig.

Plastig? Hur menar du? Lådan ser ut att vara gjord helt av eloxerad aluminium förutom fönstret på de modellerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

@Adam West:

Passformen. Nu skall jag tillägga att det var en begagnad låda. Så killen innan mig kanske misshandlade den lite. Inget som syns i så falll.

Sen är den rätt plastig.

Skrivet av Findecanor:

Plastig? Hur menar du? Lådan ser ut att vara gjord helt av eloxerad aluminium förutom fönstret på de modellerna.

Jag undrar också över "plastigheten", detta chassi ska väl vara en stålstomme, aluminiumpaneler och glassidor. Ingen plast alls vad jag förstått. Dessutom har olika recensenter (mest kinesiska) varit nöjda med byggkvaliteten.

Jag antar att G3 är ett billigare chassi överlag? Verkar vara tunnare plåt enligt specen... Är det framsidan som är av plast?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag undrar också över "plastigheten", detta chassi ska väl vara en stålstomme, aluminiumpaneler och glassidor. Ingen plast alls vad jag förstått. Dessutom har olika recensenter (mest kinesiska) varit nöjda med byggkvaliteten.

Jag antar att G3 är ett billigare chassi överlag? Verkar vara tunnare plåt enligt specen... Är det framsidan som är av plast?

Nej nej nej. Jag skrev ju att jag har ett annat chassi. Trodde att frågan var om erfarenheter med märket jonsbo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Plastig? Hur menar du? Lådan ser ut att vara gjord helt av eloxerad aluminium förutom fönstret på de modellerna.

Han snackade om HTPC-chassit. UMX4 betår av stål, aluminium och glas som jag förstått det.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Han snackade om HTPC-chassit. UMX4 betår av stål, aluminium och glas som jag förstått det.

Ja för det som tråden handlar om verkar nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Såg nu att UMX4 i silver med aluminiumsidor går för 159 USD hos Aliexpress, alltså typ kinesiska Amazon. Med glas så var det inte ens 10 dollar extra. Helt klart ett överkomligt retail-pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det verkar stämma att det är ett gäng UMX chassin på väg till Europa i slutet av maj, början på juni.
Har pratat med http://www.pc-cooling.de/ som är närmaste partnern.
Blev dock ett UMX3 för mig istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Finns nu att köpa i UK pris på motsvarande 1550 sek och ska komma in i lager "early june", så väldigt snart alltså. Endast med alu-sidor än så länge dock
https://www.quietpc.com/cooltek-jonsbo-umx4

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Finns nu att köpa i UK pris på motsvarande 1550 sek och ska komma in i lager "early june", så väldigt snart alltså. Endast med alu-sidor än så länge dock
https://www.quietpc.com/cooltek-jonsbo-umx4

Containern med chassin skulle komma in idag, men de påstar att de fick fel container och att rätta kommer imorgon, kanske.
För väl se

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, men jag föredrar den vertikala monteringen i mitt FT05 bland annat för att slippa dra in varm luft från grafikkorten in i cpu-kylaren (då grafikkorten har EVGA ACX 2.0-kylaren). Andra fördelar med FT05 är att nätagget tar sval luft direkt utifrån (och dess fläkt står därför alltid stilla, även under hård belastning), och att det har viss ljuddämpning.

FT05 ser för övrigt bättre ut i verkligheten än på Silverstones produktfoton (särskilt de speglande listerna), men UMX4 vinner ändå utseendestriden.

Visa signatur

5950X, 3090