Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Förtal?

Hej,

Vad klassas som förtal, när kan man åka dit för det? Ex säg att jag haft kontakt med supporten på ett företag gällande produkt, resultatet är inte bra, jag anser att företaget sköter frågan väldigt dåligt. När jag sedan sätter ett betyg på någon websida för produkten eller företaget så förklarar jag varför. Detta är information som helt klart kan skada företaget precis som ett dåligt betyg på deras tjänst eller produkt kan göra.

Var går gränsen för vad jag kan bli åtalad för?

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Kap 5 i brottsbalken beskriver förtal. Det handlar främst om ärekränkning mot privatperson.

Om du har fog för dina påståenden mot ett företag så är det inte brottsligt att vidareförmedla dem. Är osäker på hur det hanteras om det är obefogat, men eftersom ett företag inte är en person så faller det inte under förtal i alla fall.

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

företag kan man inte förtala, endast privatpersoner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Förtal gäller som några innan sagt inte mot företag. Recensera på! Recensioner och betyg på sidor som t.ex. Prisjakt är bra, så andra konsumenter får veta. Kom dock ihåg att det alltid finns två sidor av en konflikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Lätt offtopic, men gränsen går -innan- du kallar Zlatan för dopad. Den åker du dit på!

Annars får jag stämma in i kören, recensera på. Man ska dock alltid hålla det så sakligt som möjligt, och inte blanda in känslor. Enbart fakta.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Aha, tack! Då behöver man inte fundera på den biten iallafall. Man har ju givet en del sämre betyg vide det här laget och i vissa fall har det varit företagets inställning som gjort en del.

Självklart ska man försöka hålla det så sakligt som möjligt och det finns alltid 2 sidor av ett problem men i vissa fall är det bara dåligt hanterat.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Om du kallar en anställd som tillverkar produkten för en idiot kan det räknas som förtal däremot.