Android telefon - App skickar spam SMS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Android telefon - App skickar spam SMS.

Hej!

Jag har en Android 6.0 mobil där en app har skickat spam SMS till alla mina kontakter. Länken leder till en länk där man kan ladda ner chatt appen imo. Någon som har en aning om vad man bör göra? Appen "imo" finns installerad på enheten men jag tvivlar på att det är appen som har skickat dessa SMS då meddelandet och länken är mysko.

"Get that chat app just to talk http://hemsidan.whatever"

Hemsidan heter "memessage".

Någon aning om vad som bör göras?

Edit:
Malwarebytes och Avast visar inga virus. Rättigheter för att skicka SMS har tagits bort för alla appar som inte borde ha dessa rättigheter.

Still play with birds like I hang with mother goose.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Hade min telefon börjat skicka sms till folk så hade jag blåst den jäveln snabbare än kvickt. Du kan ju gå in i programhanteraren och dra tillbaka tillståndet för sms och telefon från alla appar som inte bör ha det.

Särskilt då chat appen imo... Ta bort chat appen imo....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Bort med appen imo så är problemet löst, eller ja du lär väl få ursäkta dina kontakter att du installerat skit på din telefon som skickat spam

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av TiasE:

Bort med appen imo så är problemet löst, eller ja du lär väl få ursäkta dina kontakter att du installerat skit på din telefon som skickat spam

Är en ganska populär app vilket leder till att jag inte är så säker på att det är den appen som har skickat meddelandet.

Still play with birds like I hang with mother goose.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Xelithium:

Är en ganska populär app vilket leder till att jag inte är så säker på att det är den appen som har skickat meddelandet.

En snabb googling och även genomgång av recensionerna för appen i play store tyder på att det är appen som gör det.
Och varför skulle en annan app skicka ut en nerladdningslänk för just "imo" till alla dina kontakter?

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.