Ny trend inom spel...

Permalänk
Medlem

Ny trend inom spel...

Har vi en ny trend på gång gällande spel? Har folk tröttnat på det "verklighetstrogna" och gråa (som vissa tycker) spelmiljöer?

Jag själv har fått en känsla av att vi just nu ser en mängd spel som har börjat likna det som man annars brukar tycka att Nintendo är så bra på att göra. Spel som är färggranna och fyllda med lite humor. Sådant även Disney/Pixar är så duktiga på att skapa i sina filmer (en yngre/vuxen publik). Vi har i några år haft FPS:n och Dark Souls m.m. Kommer vi snart att kunna se spel på Steams topplista liknande Pokémon och Zelda? Är det kanske indiescenen som driver på utvecklingen (billigare att göra större produktioner pga att Unreal Engine 4 m.m.)?

Några exempel är: Ratchet & Clank (PS4), Luckys tale (OR), Stardew Valley (PC), Scrap Mechanic (PC) och Slime Rancher (PC).

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Var det inte samma sak med manga? Ett tag skulle alla vara intresserade utav det. Jag tror många får känslan av att vara med hardcore av att spela spel gjorde av mer indiestudior än AAA-spel. Många får nog känslan av mer kärlek bakom spelen när det kommer från mindre studior också. Menar inte att förnärma någon utan tror är ett viktigt ord i detta inlägget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sett kritik ifrån spelrecensenter på bred front sedan flera år som beskriver titlar som gears of war med att de har hela färgskalan mellan brun och svart och communityn har väl haft en och annan synpunkt i frågan också. Battlefield 3 hade ett filter som tog bort en hel del av färgskalan som inte var så omtyckt.
Kanske är det så att kritiken har snappats upp av speltillverkarna de senaste åren?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled