Forumdelen sponsras av

Köpa nya HDMI kablar från Ebay, vilka?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013

Köpa nya HDMI kablar från Ebay, vilka?

Dags att förnya bland kablarna, tänkte köpa 4 nya HDMI kablar från ebay men tycker det verkar vara en liten djungel
Kablarna jag har nu, är säkerligen 5 år gamla eller äldre och börjar bli riktigt slitna (kostade multum när jag köpte de).

Så... Vilka ska jag beställa? Det ska vara kablar som klarar full hd och även dts ljud (om det har betydelse).
De får gärna vara skärmade oxå, om det finns..

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Måste du köpa nytt för att något inte fungerar? I annat fall kan du behålla de du har.

I stort sett vilka kablar som helst torde klara full hd (4,5 Gbit/s vid 60 Hz) och kablar som är certifierade för High Speed ska klara hela vägen till 18 Gbit/s för 4K/60 Hz.

Kabeln skickar endast över signalen. Den har inga synpunkter på signalens innehåll. Så någon särskild kabel för att få dts-ljud eller 3D-bild eller liknande krävs inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Köp HDMI 1.4 så har du det senaste. Ska du ha skärmade kablar blir dom lite dyrare, annars är dom rätt billiga. Hur långa ska du ha?

Här är en skärmad: http://www.ebay.com/itm/10FT-HDMI-1-4-HD-3D-Shielded-Gold-Cab...

Här är en oskärmad: http://www.ebay.com/itm/Lot-1-5FT-3FT-6FT-10FT-16FT-25FT-30FT...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Jag kan även tipsa att kolla på typ dollarstore eller prisjakt om det inte är så att du kan hitta billiga kablar här i sverige. Jag vet att det lokala dollarstore där jag bor sålde hdmi kablar för 30:- styck för kablar på ca 2 meter tror jag det var.

Det är som sagt bara en digital kabel så oftast duger det allra billigaste bra.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013

Tack för era svar. Jag trodde faktiskt kablarna hade betydelse..
Vi har dollarstore här i Trelleborg, kanske ska kolla där först då..

Jag vill helst ha skärmade pga kabeldjungeln bakom TV:n.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Svergie2:

Köp HDMI 1.4 så har du det senaste.

Jag vet att jag blir tjatig med detta, men men...

Det finns inga versionummer på HDMI-kablar. Det finns två kategorier (1 och 2) som också kallas "Standard" och "High Speed" vilka i sina certifierade varianter ska garantera 2 Gbit/s (720p/1080i) respektive 10,2/18 Gbit/s (4K i 60 Hz där det är möjligt). Tillverkarna som följer licensreglerna för HDMI får inte kalla sina produkter efter versionsnummer.

Kablar som i säljsnacket kallas för versionsummer riskerar därför vara icke-certiferade och därmed godtyckliga i vilken övre datahastighet de klarar av. De allra flesta HDMI-kablar idag klarar TS behov av 1080p i 60 Hz men kanske inte mycket mer. Funkar idag men kanske inte imorgon när ny utrustning ska kopplas in.