Remedy lovar åtgärda prestandaproblem i Quantum Break på PC/Windows

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Remedy lovar åtgärda prestandaproblem i Quantum Break på PC/Windows

Efter kritiken lovar utvecklarna Remedy bot och bättring med PC-versionen av Quantum Break, som inom kort ska få en uppdatering med bland annat prestandaoptimeringar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Förstår inte varför Microsoft ska ta fram hela Games for windows fiaskot igen.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Är betatestet slut nu?

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Detta var väl ett utav dom spelen som en väldigt stor del utav spelarna hade problem med? Blir alltid lika förvånad över att sånt går igenom QA och skickas ut. Spelutvecklarna måste väl ändå förstå att dessa felen kommer upptäckas rätt snart om inte direkt t.om. Jaja, bussigt av dom att fixa spelet för sina kunder...typ.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Då jag har båda utgåvorna så upplever jag Xbox One-utgåvan som den bättre av de två. Nu fungerar förvisso PC-utgåvan rätt bra på mitt system men det ojämna flytet ihop med den rätt dåliga bildkvaliten (texturerna speciellt) gör PC sämre. Att det är lättare att läsa texterna i spelet samt att det lär vara lättare för de flesta att sikta med mus är väl de enda fördelarna.

Xbox One-utgåvan är inte supersnygg men ser ändå rätt bra ut. Nu är inte grafik superviktigt för mig men ingen större wow-effekt att sitta med 2560x1440 knappt en halvmeter från skärmen, det betydligt större avståndet mellan soffan och tvn hjälper som oftast mycket här.

Trevligt spel, allt som allt, men jag hade gärna sett att spelets skick på PC var bättre vid lanseringen. Inte för att MS skulle vara ensam om detta, är ju branschstandard...

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av xpanterx:

Är betatestet slut nu?

Slutar i sommar om jag förstod artikeln rätt, och går då in i Release Candidate, när MS har släppt möjligheten för dessa att ens rätta till en del av problemen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av wRRM:

Förstår inte varför Microsoft ska ta fram hela Games for windows fiaskot igen.

Ja... det är tragiskt. Bara släpp det i Steam, please!

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Stackars Remedy som får ta smällen när felet ligger hos UWP.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av wRRM:

Förstår inte varför Microsoft ska ta fram hela Games for windows fiaskot igen.

Games for Windows certifieringen var det väl inget fel på kan jag tycka. Här är kraven för att få certifieringen:

Enkel installation - En installation ska kunna göras med så få steg som möjligt.
Games Explorer-Ikon - En ikon som visar att spelet är installerat.
64bitars kompatibilitet - Spelet ska kunna köras under 64-bitar versioner av Windows även om det bara utnyttjar 32 bitar.
Widescreen - Spelet har stöd för visning av högupplöst widescreen.
Xbox 360 kontroll - Spelet kan använda en handkontroll som även passar till Xbox 360 (gäller dock inte alla spel).

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

Borde ju ses som en självklarhet då man faktiskt betalar ett ex antal hundralappar för produkten . Att det sedan skall fungera med

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av anders190:

Då jag har båda utgåvorna så upplever jag Xbox One-utgåvan som den bättre av de två. Nu fungerar förvisso PC-utgåvan rätt bra på mitt system men det ojämna flytet ihop med den rätt dåliga bildkvaliten (texturerna speciellt) gör PC sämre. Att det är lättare att läsa texterna i spelet samt att det lär vara lättare för de flesta att sikta med mus är väl de enda fördelarna.

Xbox One-utgåvan är inte supersnygg men ser ändå rätt bra ut. Nu är inte grafik superviktigt för mig men ingen större wow-effekt att sitta med 2560x1440 knappt en halvmeter från skärmen, det betydligt större avståndet mellan soffan och tvn hjälper som oftast mycket här.

Trevligt spel, allt som allt, men jag hade gärna sett att spelets skick på PC var bättre vid lanseringen. Inte för att MS skulle vara ensam om detta, är ju branschstandard...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skaffar du samma spel två gånger?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av wRRM:

Förstår inte varför Microsoft ska ta fram hela Games for windows fiaskot igen.

Njaa. GFWL var väl något annat än nuvarande koncept med windows store och UWP. I det ena fallet handlade det om ett kopieringsskydd och en licensiering i runda svängar. I nuläget handlar det om en egen säljplattform och en sandboxing för säkrare mjukvara. Jag är med på att missnöjet från gfwl lever kvar och microsofts övriga produkter kring gaming behöver förmedla mer mervärde än så men nuvarande säljkanal är inte att likställa.

Skrivet av strejf:

Games for Windows certifieringen var det väl inget fel på kan jag tycka. Här är kraven för att få certifieringen:

Enkel installation - En installation ska kunna göras med så få steg som möjligt.
Games Explorer-Ikon - En ikon som visar att spelet är installerat.
64bitars kompatibilitet - Spelet ska kunna köras under 64-bitar versioner av Windows även om det bara utnyttjar 32 bitar.
Widescreen - Spelet har stöd för visning av högupplöst widescreen.
Xbox 360 kontroll - Spelet kan använda en handkontroll som även passar till Xbox 360 (gäller dock inte alla spel).

Det var väl inte kriterierna i sig som skapade allt missnöje. Det var allt extrastrul utan mervärde som var problemet.

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Mar 2011

650 kr för ett spel som inte är sli kompatibelt ? när byggdes detta spel 2000 ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Stich:

Varför skaffar du samma spel två gånger?

Förbokningserbjudandet gav spelet på båda plattformar samt Alan Wake med båda DLCs samt American Nightmare. Efter att ha läst recensionerna var det svårt att låta bli erbjudandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

Bra att dom skall lösa problemen men lite synd att det tar 3-4 månader för att man skall kunna installera det :P, jag vet att alla inte har problem men endå

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Gillar ms tjänster rent generellt, men Games for Windows konceptet var uselt när det kom. Och har det inte lyckats få fäste vid det här laget...
Suck. Snälla släpp spelet till Steam, Origin osv istället

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001

Jag fattar inte varför spelutvecklare idag behöver gå ut med sådan här information. Borde det inte vara självklart att försöka laga sin produkt?

{ Supermicro X10SRi-F | Intel Xeon E5-2620v3 | 64GiB DDR4 | LSI 9207-8i | 4x250GiB Samsung 840 EVO } @ Supermicro CSE216E16-R1200LPB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Pinsamt. Samtliga kunder borde få pengarna tillbaka och en ursäkt.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Elcentralen:

650 kr för ett spel som inte är sli kompatibelt ? när byggdes detta spel 2000 ?

Verkar tyvärr bli vanligare på senare, att spel inte stödjer SLI och CF.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Adam West:

Gillar ms tjänster rent generellt, men Games for Windows konceptet var uselt när det kom. Och har det inte lyckats få fäste vid det här laget...
Suck. Snälla släpp spelet till Steam, Origin osv istället

Skickades från m.sweclockers.com

Blanda inte ihop GFW med GFWL vilket var det folk klagade på. GFW är just det strejf nämner innan vilket allmänt är vertiga punkter. GFWL är/var Xbox Live-implementeringen för Windows med DRM och Achievements.

Helt upp till MS vart de säljer spel de själva finansierat. Upp till konkurrerande butiker att försöka förhandla med Microsoft om se vill saluföra deras spel. Eller Microsoft mef för den delen, om de upplever att de kan få in mer pengar via någon mer butik/plattform.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Aah ok. @anders190 @strejf men vad exakt är skillnaderna mellan Live oxh vanliga Games for Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av strejf:

Games for Windows certifieringen var det väl inget fel på kan jag tycka. Här är kraven för att få certifieringen:

Enkel installation - En installation ska kunna göras med så få steg som möjligt.
Games Explorer-Ikon - En ikon som visar att spelet är installerat.
64bitars kompatibilitet - Spelet ska kunna köras under 64-bitar versioner av Windows även om det bara utnyttjar 32 bitar.
Widescreen - Spelet har stöd för visning av högupplöst widescreen.
Xbox 360 kontroll - Spelet kan använda en handkontroll som även passar till Xbox 360 (gäller dock inte alla spel).

Känns ju rätt basic, detta klarar redan 99% av alla kommersiella spel släppta för Windows.
Kanske med undantag för 360-kontroll-biten, men det är väl inget jag personligen prioriterar.

Vet inte hur nyttigt UWP är för high end FPS (kommer inte att köra på en tablet eller smartphone ändå) men det kanske blir nån kundnytta efterhand, kanske, för MS är nyttan förstås betydligt större.

Jag kommer tills vidare i görligaste mån undvika UWP-spel, köper gärna via andra leverantörer.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av RHWarrior:

Känns ju rätt basic, detta klarar redan 99% av alla kommersiella spel släppta för Windows.
Kanske med undantag för 360-kontroll-biten, men det är väl inget jag personligen prioriterar.

Vet inte hur nyttigt UWP är för high end FPS (kommer inte att köra på en tablet eller smartphone ändå) men det kanske blir nån kundnytta efterhand, kanske, för MS är nyttan förstås betydligt större.

Jag kommer tills vidare i görligaste mån undvika UWP-spel, köper gärna via andra leverantörer.

Ehhm.. Ja. GFW las också ner i augusti 2013 så...

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Elcentralen:

650 kr för ett spel som inte är sli kompatibelt ? när byggdes detta spel 2000 ?

Gissar att en rätt stor bidragande orsak till att stöd för CF/SLI, som båda använder sig av alternate frame rendering (AFR), allt oftare utelämnas beror på att fler shader-tekniker som används i spel behöver föregående scen som indata. Om man behöver föregående scen som indata skalar AFR rätt dåligt med flera GPUer.

Det positiva med DX12 och Vulkan är att deras design öppnar upp för många fler multi-GPU tekniker än just AFR, nackdelen är att det ligger på varje speltitel att explicit stödja multi-GPU medan CF/SLI med DX11 kan hanteras via drivare.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av anders190:

Då jag har båda utgåvorna så upplever jag Xbox One-utgåvan som den bättre av de två. Nu fungerar förvisso PC-utgåvan rätt bra på mitt system men det ojämna flytet ihop med den rätt dåliga bildkvaliten (texturerna speciellt) gör PC sämre. Att det är lättare att läsa texterna i spelet samt att det lär vara lättare för de flesta att sikta med mus är väl de enda fördelarna.

Xbox One-utgåvan är inte supersnygg men ser ändå rätt bra ut. Nu är inte grafik superviktigt för mig men ingen större wow-effekt att sitta med 2560x1440 knappt en halvmeter från skärmen, det betydligt större avståndet mellan soffan och tvn hjälper som oftast mycket här.

Trevligt spel, allt som allt, men jag hade gärna sett att spelets skick på PC var bättre vid lanseringen. Inte för att MS skulle vara ensam om detta, är ju branschstandard...

Skickades från m.sweclockers.com

Ett av de största problemen är ju uppskalningen de använder man kan inte få spelet att rendera i native upplösning , pluss inget stöd för Ultrawide och så vidare... Fattar inte hur man kan släppa en så dålig port, stör mig så mkt på att de fan inte verkar testa spelet ens...

Och trode de att ingen på PC skulle märka uppskalningen och filmgrain osv osv osv... Suck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Elcentralen:

650 kr för ett spel som inte är sli kompatibelt ? när byggdes detta spel 2000 ?

Det där är ju helt klart intressant också, läser man Remedys FAQ som de precis släppte säger de att UWP inte fungerar med SLI, läser man samma fråga hos MS säger de att det är upp till utvecklarna att implementera det och att stödet finns?!

Fan va kasssst detta är kan inte släppa det haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av strejf:

Games for Windows certifieringen var det väl inget fel på kan jag tycka. Här är kraven för att få certifieringen:

Enkel installation - En installation ska kunna göras med så få steg som möjligt.
Games Explorer-Ikon - En ikon som visar att spelet är installerat.
64bitars kompatibilitet - Spelet ska kunna köras under 64-bitar versioner av Windows även om det bara utnyttjar 32 bitar.
Widescreen - Spelet har stöd för visning av högupplöst widescreen.
Xbox 360 kontroll - Spelet kan använda en handkontroll som även passar till Xbox 360 (gäller dock inte alla spel).

Får väl hoppas att dom lägger till en punkt om att spelet ska funka som det är tänkt också, för det verkar det ju vara lite sisådär med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Adam West:

Aah ok. @anders190 @strejf men vad exakt är skillnaderna mellan Live oxh vanliga Games for Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Games for Windows är en certifiering som visar att spelet stödjer en del vid tidpunkten viktiga saker. 2006 var exempelvis widescreen-skärmar fortfarande inte jättevanligt men GFW lär ha hjälpt utvecklingen framåt där så gott som alla spel idag stödjer detta. Idag behövs inte denna certifiering och dels pga det och att GFWL slutat användas (i nya titlar) så har det lagts ner: https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows

Games for Windows Live är just Microsofts spelplattform, med DRM-klient, meddelanden och achievements som liknar Xbox 360-satsningen som gick live (heh) något år tidigare i och med 360-lanseringen. Hotmail/Xbox-kontot används/användes även för GFWL. Satsningen lyckades inte och när Steam började bli populärt sent 2008 till att ta över PC-marknaden nästan helt med Steamworks-DRM'et runt 2009/2010 så har GFWL konkurrerats ut helt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows_%E2%80%93_Liv...

Själv gillade jag vissa aspekter av GFWL men som helhet var det ingen bra lösning. Lite för tidig, lite för omständig. Samtidigt tycker jag inte att Steam är alltför bra heller även om den sedan 2010 blivit klart bättre än vad även den var innan.

Viktigt att komma ihåg att allt börjar någonstans och just Steam var inte populär inledningsvis. Och det tog väldigt många år innan Steam närmade sig den position de haft de senaste åren. Samtidigt tycker jag att Microsoft borde lärt sig av GFWL-tiden men också tittat mer på vad konkurrerande lösningar gjort bra och dåligt. Förhoppningsvis löses mycket i och med att DirectX 12 mognar men också drivrutiner för detta och UWP och Windows 10 som helhet. Inledningsvis har det varit rätt dåligt. Förhoppningsvis ser det mycket bättre ut lagomt till släppet av Forza.

Skrivet av Oneone:

Ett av de största problemen är ju uppskalningen de använder man kan inte få spelet att rendera i native upplösning , pluss inget stöd för Ultrawide och så vidare... Fattar inte hur man kan släppa en så dålig port, stör mig så mkt på att de fan inte verkar testa spelet ens...

Och trode de att ingen på PC skulle märka uppskalningen och filmgrain osv osv osv... Suck

21:9 och liknande är väl samtidigt långt ifrån standard så att detta inte stöd förvånar inte mig så mycket. Men trist för de som sitter på sådanna skärmar förstås. Jag sitter på en 2560x1440-skärm och tycker det är störande när spel inte stödjer den upplösningen. Rätt sällsynt idag förstås och UHD och diverse wide-upplösningar bör förhoppningsvis få bättre stöd i framtiden med.

Håller med om skalingsproblemet dock. Nu vet jag inte vad spelet utgår ifrån, hade det varit 1280x720 borde det sett rätt bra ut med 2560x1440 men det blir suddigt så måste vara något annat. Hade gärna sett att något gjorts åt skalningen med men intrycket jag fick av detta igår var att de tekniska problemen som gör spelet svårspelat prioriteras mer vilket samtidigt inte är orimligt.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av anders190:

Games for Windows är en certifiering som visar att spelet stödjer en del vid tidpunkten viktiga saker. 2006 var exempelvis widescreen-skärmar fortfarande inte jättevanligt men GFW lär ha hjälpt utvecklingen framåt där så gott som alla spel idag stödjer detta. Idag behövs inte denna certifiering och dels pga det och att GFWL slutat användas (i nya titlar) så har det lagts ner: https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows

Games for Windows Live är just Microsofts spelplattform, med DRM-klient, meddelanden och achievements som liknar Xbox 360-satsningen som gick live (heh) något år tidigare i och med 360-lanseringen. Hotmail/Xbox-kontot används/användes även för GFWL. Satsningen lyckades inte och när Steam började bli populärt sent 2008 till att ta över PC-marknaden nästan helt med Steamworks-DRM'et runt 2009/2010 så har GFWL konkurrerats ut helt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows_%E2%80%93_Liv...

Själv gillade jag vissa aspekter av GFWL men som helhet var det ingen bra lösning. Lite för tidig, lite för omständig. Samtidigt tycker jag inte att Steam är alltför bra heller även om den sedan 2010 blivit klart bättre än vad även den var innan.

Viktigt att komma ihåg att allt börjar någonstans och just Steam var inte populär inledningsvis. Och det tog väldigt många år innan Steam närmade sig den position de haft de senaste åren. Samtidigt tycker jag att Microsoft borde lärt sig av GFWL-tiden men också tittat mer på vad konkurrerande lösningar gjort bra och dåligt. Förhoppningsvis löses mycket i och med att DirectX 12 mognar men också drivrutiner för detta och UWP och Windows 10 som helhet. Inledningsvis har det varit rätt dåligt. Förhoppningsvis ser det mycket bättre ut lagomt till släppet av Forza.

21:9 och liknande är väl samtidigt långt ifrån standard så att detta inte stöd förvånar inte mig så mycket. Men trist för de som sitter på sådanna skärmar förstås. Jag sitter på en 2560x1440-skärm och tycker det är störande när spel inte stödjer den upplösningen. Rätt sällsynt idag förstås och UHD och diverse wide-upplösningar bör förhoppningsvis få bättre stöd i framtiden med.

Håller med om skalingsproblemet dock. Nu vet jag inte vad spelet utgår ifrån, hade det varit 1280x720 borde det sett rätt bra ut med 2560x1440 men det blir suddigt så måste vara något annat. Hade gärna sett att något gjorts åt skalningen med men intrycket jag fick av detta igår var att de tekniska problemen som gör spelet svårspelat prioriteras mer vilket samtidigt inte är orimligt.

Live fanns på original xbox också.

Skickades från m.sweclockers.com

Core 2 Duo E6300 1.86 @ 2.21 Ghz - ATi Radeon HD5670 512MB - Corsair Value S. PC5300 4048MB

Hjälp mig bygga min första dator på 11 år 😊
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1478602-hjalp-mig-bygga-...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Mirialia:

Live fanns på original xbox också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men tappningen är den från Xbox 360 i och med achievements.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast