Beräkningskapacitet/krona

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Beräkningskapacitet/krona

Jag är intresserad av att bygga ett mindre kluster (6-8 noder) av enkortsdatorer, och skulle vilja ha så kraftfulla noder som möjligt. Syftet är att laborera med att programmering för kluster.

Krav per nod:

• Arkitektur som Docker har stöd för

• 100 Mbit/s nätverk (men gärna 1000 Mbit/s)

• 1GB RAM eller mer

• Gärna GPU med stöd för OpenCL

• Maxkostnad runt 500kr

• Relativt liten fysisk storlek

Vilken enkortsdator ger mest beräkningskapacitet per krona, helt enkelt?

! Observera att jag är väl medveten om att jag får mycket mer beräkningskraft genom ett grafikkort för 1000kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Santrium:

Vilken enkortsdator ger mest beräkningskapacitet per krona, helt enkelt?

MIPS? FLOPS? Spelar minnesmängd någon roll? Är andra arkitekturer än x86 och ARM intressanta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

RPi3 eller någon klon låter väl rimligt?

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Hieronymus Bosch:

MIPS? FLOPS? Spelar minnesmängd någon roll? Är andra arkitekturer än x86 och ARM intressanta?

Jag hade visst fler krav än vad jag insåg. Andra arkitekturer är intressanta om det finns sådana som uppfyller kraven i första inlägget som jag nu har uppdaterat.

Skrivet av Maxizor:

RPi3 eller någon klon låter väl rimligt?

Det låtar åt Raspberry Pi 3, men vill se mig om innan jag bestämmer mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

ODROID-C2 kanske kan vara intressant att kolla på. Jag vågar inte säga någon om OpenCL på den, men den har i alla fall en mycket snabbare processor och dubbelt så mycket RAM som RPi3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av perost:

ODROID-C2 kanske kan vara intressant att kolla på. Jag vågar inte säga någon om OpenCL på den, men den har i alla fall en mycket snabbare processor och dubbelt så mycket RAM som RPi3.

Den där såg ju onekligen väldigt intressant ut

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Kan göra en avstickare och rekommendera att använda en cloud lösning för att testa att sätta upp cluster. Känns som det blir både billigare och mer lärorikt om man vill lära sig. Givet att man inte vill ha dom körandes hela tiden så lär man sig även att sätta upp miljöer automatiskt (Att sätta upp 6-8 stycken för hand varje gång man vill testa något känns segt).

Kan rekommendera digitalocean, det är enklare än AWS EC2, men om du lär dig en bör det inte vara några problem att gå till en annan.

Exempel på verktyg är Ansible (Agent-less, mycket tacksamt) samt industri standarden MPI i valfri implementation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av perost:

Mycket intressant! Tack! Funderar även på PINE64+ 2GB för 29 USD + frakt. PINE64 har dock nackdelen att de använder en Allwinner-CPU som verkar vara rätt stängd.

Skrivet av 7487:

Kan göra en avstickare och rekommendera att använda en cloud lösning för att testa att sätta upp cluster. Känns som det blir både billigare och mer lärorikt om man vill lära sig. Givet att man inte vill ha dom körandes hela tiden så lär man sig även att sätta upp miljöer automatiskt (Att sätta upp 6-8 stycken för hand varje gång man vill testa något känns segt).

Kan rekommendera digitalocean, det är enklare än AWS EC2, men om du lär dig en bör det inte vara några problem att gå till en annan.

Exempel på verktyg är Ansible (Agent-less, mycket tacksamt) samt industri standarden MPI i valfri implementation.

Har testat att sätta upp ett kluster på DigitalOcean. Min plan är att använda ett litet kluster hemma för utveckling, och sedan ett molnbaserat kluster (troligtvis AWS) för produktion. Jag planerar att använda mig av Kubernetes.