Permalänk
Medlem

TV eller presentationsskärm?

Vår gamla Philips verkar ge upp efter fem-sex år på väggen (se markerat område på bilden nedan).

Så jag går i tankar på en ny TV nu. Den gamla var 46" och jag skulle helst vilja ha 55-65", större funkar inte men mitt stora problem är att jag egentligen inte vill ha en TV, för jag bryr mig inte om mottagare eller smarta funktioner. Min TV idag funkar enbart som bildskärm. Jag har en nuc på baksidan och jag streamar bara direkt från nätet eller från min nas. Därför börjar jag fundera på en presentationsskärm istället, typ denna https://www.komplett.se/product/845846/datorutrustning/bildsk... men jag undrar om man ger upp bildkvalitet när det gäller rörlig bild? Oftast är dessa till för att visa statiska presentationer och jag tänker att sportsändningar och tv-spel blir lidande? Kan det ändå vara värt att tjacka en TV trots att jag inte kommer använda någon av tv-funktionerna bara för bildkvaliteten?

Kom gärna tips och ideér. Budget ca 15k.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man har ofta ingen aning om de här apparaterna hanterar rörlig bild, till exempel att återge 50 eller 24 Hz på rätt sätt utan att det rycker eller blir problematiskt. Är du också subjektiv van med interpolerad bild, det som ger "mjukt flyt" så brukar det inte finnas med på presentationsskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man har ofta ingen aning om de här apparaterna hanterar rörlig bild, till exempel att återge 50 eller 24 Hz på rätt sätt utan att det rycker eller blir problematiskt. Är du också subjektiv van med interpolerad bild, det som ger "mjukt flyt" så brukar det inte finnas med på presentationsskärmar.

Ok, tack för bra info. Blir väl att kolla på en tv iaf då.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.