Permalänk
Medlem

Mitt BIOS lyder mig inte.

Tyckte datorn lät lite extra i går och i dag på morgonen, så kollade in BIOS, och det visade sig att alla mina SYS_FAN fläktar snurrade i 1300~RPM, dom brukar ligga på ~700RPM. Dom är inställda att snurra via PWM styrning i "silent mode" vilket ska vara runt 700. När jag startar om datorn så är dom tysta, sen efter några sekunder går dom upp i 1300~RPM lik förbannat.

Vad står på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om dom är rätt ställda i bios så kanske du skulle kunna kolla över temperaturerna då dom styrs efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Om dom är rätt ställda i bios så kanske du skulle kunna kolla över temperaturerna då dom styrs efter det.

Det är inte problemet, har väldigt bra temps i chassit, fläktarna går konstant i exakt samma hastighet. Och detta i idle. Måste bero på något annat. Detta skedde över en natt kändes det som, har aldrig haft detta problem innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast du kan ju inte kolla helt på tempsen heller. För om tempen går upp lite så kommer fläkten varva upp för att hålla önskad temp. Då kan ju du få exakt det fenomenet du pratar om.
Säger inte att det är orsaken utan bara man inte kan se det så i felsökningsyfte.