Filrättigheter Bittorrent sync och SMB i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Filrättigheter Bittorrent sync och SMB i Ubuntu

Jag har ESXi i botten där jag kör olika hostar mitt problem som har svårt för att lösa ser uppsättning ut så här.

Ubuntu Server 15.10 minimal install (512MB RAM,4GB disk)med OpenSSH, open-iscsi (initiator), samba och senaste btsync installerat under användare som jag gjorde under installationen.

Jag kopplar mig automatisk upp mot min FreeNAS server (target)som också är en host på denna ESXI installationen med iSCSI för att få tllgång till mera diskutrymme som blir /dev/sdb. Detta utrymmet skal Btsync använda för att lagra filer och det fungerar från Ubuntu host

Jag använder samba för att få tillgång till mappen /mnt/btsync

Har kört chown -R nobody:nogroup /dev/sdb/mnt/btsync och chmod 0775 -R /mnt/btsync och anonymous tillgång till denna mapp fungerar, MEN..

när jag körer btsync och vill ge den tillåtelse till att lagra något i den mappen får den inte tillgång. Jag har forsökt att köra btsync som den användare jag är, och sedan chown den samma anvädare, men fortfarande får jag inte tillgång.

Någon som är duktig på detta som har någon ide hur man skal lösa det?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem

@roosterx: Vid ett liknande problem gav filrättigheterna till gruppen "staff". I gruppen så la jag sedan till alla användare som jag ville skulle ha tillgång till filerna. Du kan såklart skapa en egen grupp också.

Personligen så tycker jag det blev en bättre lösning i slutändan då du har lite mer kontroll på vilka som har tillgång till filerna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@roosterx: Vid ett liknande problem gav filrättigheterna till gruppen "staff". I gruppen så la jag sedan till alla användare som jag ville skulle ha tillgång till filerna. Du kan såklart skapa en egen grupp också.

Personligen så tycker jag det blev en bättre lösning i slutändan då du har lite mer kontroll på vilka som har tillgång till filerna.

Tror jag hittade problemet, det verkar inte varit jag som har använd fel filrättighetar, men i btsync sin config finns något som heter:

/* directory_root path defines where the WebUI Folder browser starts (linux only). Default value is / */
,"directory_root" : "/home/user/"

Då lagringsutrymmet finns på /mnt/ och inte i hem katalog fick jag inte tillgång.

Förlorat några timmar där ja... :/

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5