Outlook.coms extra säkerhet

Permalänk
Medlem

Outlook.coms extra säkerhet

Ni som använder Outlook.com har väl märkt att MS för något (några?) år sedan ville att man skulle ha någon form av back up-mejl eller ett mobilnummer. Sedan dess kör de en eller ett par gånger om året en slags utelåsning. Det vill säga, om jag loggar in på min e-post med rätt lösenord säger Outlook att jag ändå inte kan komma åt den eftersom jag av säkerhet måste visa att det inte handlar om någon form av hackande. Detta kan jag visa genom att fylla i en verifieringskod som har skickats till min back up-mejl.

Fråga 1: Jag har haft ett par olika sådana back up-adresser och minst en av dem har nu slocknat. Hur kan jag se vad jag har för back up-adress?

Fråga 2: Om jag inte har varken e-post eller mobil som sådan back up - hur hanterar Outlook dessa årliga (eller hur ofta de nu kommer) kontroller?

Fråga 3: Jag försökte snacka med deras chatt-support men det gick sådär. Jag klistrar in slutet för att få lite tolkningshjälp:

Me
How does Outlook handle these annual (twice a year?) extra controls for accounts with no verification back up, such as mobile or e-mail?
12:05 pm
Franz A
Let me ask you first, do you have other email address? Just like student email address? Could you remember any of it?
12:07 pm
Me
Yeah I have had two. One has been "inactivated" and can not be accessed anymore. It is if I remember correctly ***
12:08 pm
Me
That has been my secondary one earlier.
Franz A
Okay, you got it!
Franz A
upon further check on your account, we found that account that is connected to your account Hotmail.com
12:09 pm
Me
But since it is not shown in my laoser "connected account" I hope they won't send any verifications there.
Franz A
and that is your security info.
Franz A
And since that it is inactive, right?
12:10 pm
Me
Yeah, I can't get to that and I don't remember if changing that in in laoser
12:10 pm
Franz A
Then, there's no way for us to recover that one since it is inactive, even the content of that email, we cant recover that one.
12:11 pm
Me
That is ok. That is not the problem.
12:11 pm
Franz A
However, that is your security info that is connected to your account right now
12:12 pm
Me
Okey, why doesn't it show under "connected account"?
12:12 pm
Me
How do I change that?
12:13 pm
System
Chat has ended.
12:15 pm

Dold text

Dessutom skrev jag fel adress när jag skrev upp min gamla back up-adress.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Vila i frid

Dina frågor kan bara besvaras av Microsoft.

Istället för att slösa mer tid på väderkvarnar, skapa ett nytt Outlook-konto och spar återställningsinfon på en post-it lapp/whatever. Vill du ha tillbaks ditt gamla Outlook-konto, försök skapa ett nytt med de gamla uppgifterna nu och då så får du tillbaks det när det gamla kontot löper ut pga inaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dina frågor kan bara besvaras av Microsoft.

Istället för att slösa mer tid på väderkvarnar, skapa ett nytt Outlook-konto och spar återställningsinfon på en post-it lapp/whatever. Vill du ha tillbaks ditt gamla Outlook-konto, försök skapa ett nytt med de gamla uppgifterna nu och då så får du tillbaks det när det gamla kontot löper ut pga inaktivitet.

Nja, fråga 1 borde kunna besvaras av alla som använder Outlook.com och har minst en back up-adress. Fråga 2 borde väl också kunna besvaras av alla som använder Outlook utan att ha angett någon back up-adress.

Nu har det typ löst sig i alla fall. Jag gjorde ett nytt försök i deras chatt och fick reda på hur man skulle göra (även om jag inte riktigt kommer ihåg det nu men det var i alla fall någon annstans än inne i Outlook). Där kunde jag se att jag hade en back up-adress jag inte vill ha. Däremot kunde jag inte ta bort den utan att ange en annan back up-adress.

Jag är lite sugen på att överge Outlook helt och hållet. Jag har bara inte riktigt kommit på vad jag vill ha istället.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av LaoLao:

Jag har bara inte riktigt kommit på vad jag vill ha istället.

En egen domän? Det kostar inte speciellt mycket utslaget på ett år. Jag kör med t.ex. ONE.COM som funkat bra iaf de senaste 6 åren dvs så länge jag köpt deras tjänster efter att gamla shellkonto/spacedump gått på grund. Utöver egna domäner kör jag med min ISP's epost, gmail och hotmail, totalt 8 konton. Använder Thunderbird för att samla allt på ett och samma ställe. Fjärrar in via vpn när jag läser bortifrån.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen
8 konton är lite i överkant för min del. Jag tänker att två kan vara bra men det har skitit sig varje gång men jag har också blivit äldre så kanske kan jag klara av det.

Jo, egen domän har jag faktiskt funderat på, har som sagt bara inte riktigt bestämt mig än.

Visa signatur