Outlook.coms extra säkerhet
Ni som använder Outlook.com har väl märkt att MS för något (några?) år sedan ville att man skulle ha någon form av back up-mejl eller ett mobilnummer. Sedan dess kör de en eller ett par gånger om året en slags utelåsning. Det vill säga, om jag loggar in på min e-post med rätt lösenord säger Outlook att jag ändå inte kan komma åt den eftersom jag av säkerhet måste visa att det inte handlar om någon form av hackande. Detta kan jag visa genom att fylla i en verifieringskod som har skickats till min back up-mejl.
Fråga 1: Jag har haft ett par olika sådana back up-adresser och minst en av dem har nu slocknat. Hur kan jag se vad jag har för back up-adress?
Fråga 2: Om jag inte har varken e-post eller mobil som sådan back up - hur hanterar Outlook dessa årliga (eller hur ofta de nu kommer) kontroller?
Fråga 3: Jag försökte snacka med deras chatt-support men det gick sådär. Jag klistrar in slutet för att få lite tolkningshjälp:
Me
How does Outlook handle these annual (twice a year?) extra controls for accounts with no verification back up, such as mobile or e-mail?
12:05 pm
Franz A
Let me ask you first, do you have other email address? Just like student email address? Could you remember any of it?
12:07 pm
Me
Yeah I have had two. One has been "inactivated" and can not be accessed anymore. It is if I remember correctly ***
12:08 pm
Me
That has been my secondary one earlier.
Franz A
Okay, you got it!
Franz A
upon further check on your account, we found that account that is connected to your account Hotmail.com
12:09 pm
Me
But since it is not shown in my laoser "connected account" I hope they won't send any verifications there.
Franz A
and that is your security info.
Franz A
And since that it is inactive, right?
12:10 pm
Me
Yeah, I can't get to that and I don't remember if changing that in in laoser
12:10 pm
Franz A
Then, there's no way for us to recover that one since it is inactive, even the content of that email, we cant recover that one.
12:11 pm
Me
That is ok. That is not the problem.
12:11 pm
Franz A
However, that is your security info that is connected to your account right now
12:12 pm
Me
Okey, why doesn't it show under "connected account"?
12:12 pm
Me
How do I change that?
12:13 pm
System
Chat has ended.
12:15 pm
Dessutom skrev jag fel adress när jag skrev upp min gamla back up-adress.
Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?