Lite frågor ang Samsung galaxy s7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Lite frågor ang Samsung galaxy s7

Hej,

Jag köpte igår en samsung g s7 och tänkte köra krypteringen men jag hittar bara att man kan kryptera sd kortet och inte enheten. Stämmer det att det inte går att kryptera enheten i 7:an?

/Force

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Tror detta är inbyggt i alla android versioner.

https://support.google.com/nexus/answer/2844831?hl=en

Men sen är dessvärre inte krypteringen särskilt bra...

http://www.iflscience.com/technology/what-if-fbi-tried-crack-...

(EDIT: Förvisso bättre än inget.)

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Arazand:

Tror detta är inbyggt i alla android versioner.

https://support.google.com/nexus/answer/2844831?hl=en

Men sen är dessvärre inte krypteringen särskilt bra...

http://www.iflscience.com/technology/what-if-fbi-tried-crack-...

(EDIT: Förvisso bättre än inget.)

Okej i min gamla s4 så fick man manuellt kryptera sd och telefonen. men så är det inte i s7 alltså där krypterar man sd kortet manuellt då ?

Ja bättre än inget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

@forcevision: Galaxy S7/Edge är krypterade out of the box har jag för mig Standard i marshmallow

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av ehallq:

@forcevision: Galaxy S7/Edge är krypterade out of the box har jag för mig Standard i marshmallow

Vad menar du out of the box ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

ja att det är förinställt redan.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

ok, någon som har s7 och provat fingeravtrycket för att låsa upp telefonen ?

Funkar det bra ?
Hur säkert är det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av forcevision:

ok, någon som har s7 och provat fingeravtrycket för att låsa upp telefonen ?

Funkar det bra ?
Hur säkert är det ?

fungerar utmärkt.

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Men nu undrar jag ärligt skulle inte det vara så himla bra batteritid på s7 ? Min var laddad 100% imorse kl 7 nu är det 29% kvar så jävla dåligt. 43% drar skärmen och android os 41% kan inte stämma ? Hur är det med era ?

Jag sitter dock med en S7 EDGE, men min var 100% vid 0530 i morse och jag har nu 79% kvar. har dock på använt spotify i 40min påväg till praktiken sen surfat lite FB, men min håller bra tycker jag, dock har ju EDGE lite större batteri, men din verkar har dragit otroligt mkt batteri.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Utan att veta HUR MYCKET du använt telefonen är det omöjligt att säga om det är bra eller dåligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Använt den i ca 1 - 1,5 tim

jag använder ingen energispar på den det skall tydligen finnas något för program man kan göra så dom drar mindre ström ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av forcevision:

Då lär det absolut vara något som är fel. jag har använt min mkt mer än så idag. frågan är om det har varit så ett tag att den laddar ur sig så pass fort? isf lär du kanske tala med Samsung om det .

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av forcevision:

jag använder ingen energispar på den det skall tydligen finnas något för program man kan göra så dom drar mindre ström ?

Har du spelat grafikintensivt spel hela den tiden eller lysnat på musik med skärman avstängd. Väldigt stor skillnad på hur mycket det drar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av forcevision:

Okej skall prova det då

Har du uppdaterat telefonen till senaste mjukvaran? Min hade dåligt batteri i början som jag löste med att uppdatera telefonen och låta batteriet ta slut helt och hållet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av forcevision:

Det tar ett par dagar innan allt lugnar ner sig, så tänk inte för mycket på batteritiden i början. Mycket som ska installeras och hålla på i bakgrunden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Kote:

Har du uppdaterat telefonen till senaste mjukvaran? Min hade dåligt batteri i början som jag löste med att uppdatera telefonen och låta batteriet ta slut helt och hållet.

Man ska aldrig låta ett LiIon batteri ladda ur helt. Det sliter extra på batteriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2013

Det enda jag har märkt är att den drar ca 1% i timmen när den inte används och att batteriet laddas ruskigt snabbt. Sen har jag inte hunnit spela på den speciellt mycket men den drar mycket mer då men jag har hittils inte behövs ladda den oftare än varannan dag. I och med att laddningstiden är så kort så känns batteritiden så mycket bättre än min gamla S5:a där batteriet minskade med minst 2% i timme när den bara låg oanvänd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Nej inga spel under denna tiden, men har installerat appar på den. Ja jag fick att jag skulle uppdatera mjukvaran det första som hände när jag kopplade upp den på nätet. Så det är klart. Sedan har jag installerat appar och krypterat mitt sd kort. Men tycker att 43% skärm och 41% android os är mycket eller ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av forcevision:

Nej inga spel under denna tiden, men har installerat appar på den. Ja jag fick att jag skulle uppdatera mjukvaran det första som hände när jag kopplade upp den på nätet. Så det är klart. Sedan har jag installerat appar och krypterat mitt sd kort. Men tycker att 43% skärm och 41% android os är mycket eller ?

Både mjukvaruuppdatering och kryptering drar ganska mycket mer batteri än att bara låta mobilen ligga. Min Note 3 har en tendens att bli varm när den gör någon av de sakerna en längre stund. Vet inte om det tar lika mycket som att spela men telefonen jobbar nog hyfsat hårt i båda fallen.

"Cisco - world leading providers of hard coded credentials"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Jpau94:

Både mjukvaruuppdatering och kryptering drar ganska mycket mer batteri än att bara låta mobilen ligga.

ja men verkligen så j*kla mycket ?
Vad går snabbast att ladda batteriet med via sladd eller trådlöst ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jag kan inte ringa videosamtal med min samsung, finns det inställningar för detta ? Jag har kollat med min operatör telenor och hos dom skall mitt abonnemang fungera att ringa med. Någon som vet vad problemet kan vara ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Pratade med samsung ang min fråga ovan, och man måste ställa in telefonen på 3g och det måste även mottagaren ha på annars funkar det inte. Tycker det är så jäkla konstigt att man måste ställa in det att telefonen inte själv ställer in det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Skippa videosamtal och ring via Viber eller Skype istället.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av 2000+:

Skippa videosamtal och ring via Viber eller Skype istället.

Ja men då gäller att mottagaren har det också. Men men något sånt får det bli.

Någon som har koll på detta med trådlös laddning, Går det snabbare än med tråd att ladda telefonen ? Tar batteriet mer skada av trådlös laddning eller finns det något annat negativt med trådlös laddning ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Det går långsammare att ladda trådlöst. Det du vinner på det är bekvämligheten att bara ställa telefonen på plattan.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av 2000+:

Det går långsammare att ladda trådlöst. Det du vinner på det är bekvämligheten att bara ställa telefonen på plattan.

Okej, då gissar jag att trådlöst inte pajar batteriet mer än vanlig laddning om man säger så ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Nej det ska det inte göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

Lit OT kanske men min bindningstid på min gamla tele har gått ut nu och står i valet mellan en S7 och en S7 edge.
Är edgen värd de xtra pengarna eller? visst ser den djävligt ball ut men har man så stor användning av dem? Större batteri är ju iof alltid nice iof.Så vad rekomenderar ni, edge eller standard?

EVGA GTX 980TI 6GB fullcover / i7- 6500K OC 4.6Ghz/ Asus z170 Pro motherboard / G.skill Ripjaws 3000Mhz 16GB /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Fractal Design Define R5 White Windowed /M.2 Samsung 950pro /EKWB Watercooling 2x120mm radiator för GPU&CPU / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync .

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Returtony:

Lit OT kanske men min bindningstid på min gamla tele har gått ut nu och står i valet mellan en S7 och en S7 edge.
Är edgen värd de xtra pengarna eller? visst ser den djävligt ball ut men har man så stor användning av dem? Större batteri är ju iof alltid nice iof.Så vad rekomenderar ni, edge eller standard?

Jag använder EDGE-funktionerna ett par gånger om dagen som mest. Skärmen ser bättre ut på EDGEn tack vare kanterna men det kanske bara är jag som tycker det. Visst har EDGE lite bättre batteritid och är lite större men det är inte mycket som skiljer utöver det.

Nu när jag tänker tillbaka så skulle jag troligtvis ha köpt den vanliga S7an istället. Nu väntar jag istället på Note 6 som förhoppningsvis kommer med USB-C!