EU kan straffa Google med miljardböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vart skulle dessa pengar gå om Google blir tvungna att betala?

Copyeurope.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Då har vi förstått det på olika sätt, för det är avtalen som är problemet (dvs de som är nästan hemligstämplade) där de tvingas installera detta paket. Kan vara så att de ändrat riktning på det igen, för detta var vad jag läste om hela ärendet senast.

Du brukar dock ha bra koll, så av respekt för det så jag ska läsa lite mer om jag kan lyckas hitta detaljer om det. Har du länkar eller något läsvärt om det får du gärna dela med dig.

I det här fallet har jag bara läst sweclockers källa - Reuters som är länkad längst ner i sweclockers artikel.
http://www.reuters.com/article/us-eu-google-antitrust-idUSKCN...

Där tar de upp vilka tankegångar granskarna i EU har kring frågan. Avtal finns ju och de är bindande så däri är problemet, det har du rätt i. Men det avtalen säger är alltså att man måste välja googles hela appaket om man ska ha google play vilket EU anser vara problematiskt när man är en så stor aktör som Google.

Där ser du också att prissättningen inte i sig är relevant för fallet även om man kan ha egna åsikter i den frågan.

Tror det är Sweclockers artikel som kanske är aningen otydlig i sin nedkortade formulering kring det hela.

Utifrån den informationen tycker iaf jag att EU svingar stridsyxan med rätt dålig precision i det här fallet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Då har vi förstått det på olika sätt, för det är avtalen som är problemet (dvs de som är nästan hemligstämplade) där de tvingas installera detta paket. Kan vara så att de ändrat riktning på det igen, för detta var vad jag läste om hela ärendet senast.

Om vi leker med den tanken kan man ändå ifrågasätta huruvida detta skadar konkurrens och marknaden mer än de avtal om ersättning per Android-enhet Microsoft tvingar till sig genom oprövade och hemliga påståenden om patentintrång. Jag ska inte utesluta att alla år av irritation över de problem Microsoft skapat färgar min åsikt, men i den jämförelsen har jag svårt att se det rättmätiga i Microsofts och andras åsikt om att de är förfördelade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag vet... MS håller på med samma skit igen, fast värre. Dock så är det i vanliga PC versionen bättre integration nu än det var förr. De har bara valt andra sätt att jävlas

Det är ändå viktigt att tänka på att IE förlorade mark långt innan de blev tvingade att vidta några åtgärder. Nu kan man ändå argumentera för att mshtml.dll och edgehtml.dll är en del av systemet bättre än tidigare, även om kanske inte Edgeprogrammet i sig är det. Så länge du tar bort browsern, men inte edgehtml.dll/mshtml.dll så fungerar ändå maskinen som tänkt, men det valet finns inte längre. På PC kan tillverkaren skeppa annan webbläsare med datorn, även om de inte kan ta bort edge/ie, men de flesta installerar nog en annan webbläsare själv. På telefonsidan finns inte alternativet varken för tillverkarna eller slutanvändaren. Det får de väldigt lite kritik för skulle jag säga.

Hur som, det var inte några åtgärder som tvinga ut IE från sin dominans. Det kommer inte heller vara några åtgärder som gör playtjänster/store snällare, och strategin där är ju att sluta bundla allt och istället ha det tillgängligt i store, vilket snarare lyfter en del saker från Android till Play Store och gör oss ännu mer beroende av Play Store. Men hur som är det ju tillverkarna och OHA-medlemmarna som får ordna upp det. Inte Oracle och Microsoft. I princip är det rätt att det inte blir Android eller någon Androidupplevelse om du inte har Play Store. Varumärket och AOSP är ju ändå inte samma sak, det finns en poäng i att man måste genomgå kompatibilitetstester för att få köra GMS, men utan GMS/Play Store går man såklart miste om alla Googles appar och annat som inte är del av open source-projektet. Allt utan Play Store blir en regelrätt fork och en telefon byggd för playstore går knappt att använda utan, säkerhetsuppdateringar och liknande går genom playstore för en stor del av komponenterna i systemet. Allt detta är dock inget som hindrat tillverkarna i Kina att köra utan Play Store där (eftersom det inte är tillgängligt), medan de kör Play Store/GMS när de skeppar grejerna utanför folkrepubliken, eller i Hongkong osv.

Problemet är mer att Google inte tillåter att man bara installerar Playtjänsterna/Store, i efterhand alltså, men nu bryter folk mot upphovsrätten och distribuerar olika GApps-paket för det. Men vill någon tillverkare köra utan Play Store i väst så får de väl se till att allt rullar, så att systemet uppdateras ordentligt utan butiken osv. Ska inte vara omöjligt att göra, även om telefonen skeppas med Play. Fast då får man ju räkna med att man inte kan köra Android Pay, Gmail, Docs, Drive osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

På ett sätt kan man ju dock tycka att Google har rätt att skicka med sina egna appar till det operativsystem som de själva utvecklar och att alla andra tillverkare gärna får skapa sina egna OS istället.

Men men, vi får se hur det går.

Situationen är lite lik hur Microsoft bundlade internet explorer med windows. Utöver det så kunde avinstallation av IE ge instabilitetsproblem. De blev till slut tvingade av domstolen att ge användarna ett fritt val av internetbrowsers första gången de startade internet på sin nya dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Situationen är lite lik hur Microsoft bundlade internet explorer med windows. Utöver det så kunde avinstallation av IE ge instabilitetsproblem. De blev till slut tvingade av domstolen att ge användarna ett fritt val av internetbrowsers första gången de startade internet på sin nya dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket de slutade med december 2014 – efter knappt 4.5 år. Enda Windows som gick att avinstallera IE på var Windows 7. De fick dock böter under kravtiden 2010-2014 på att valet inte kom upp i flera utgåvor. Vid Windows 8 hade de gjort det omöjligt att avinstallera IE igen, vilket alltså var under tiden de hade krav på sig.