Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur detta påverkar den nuvarande försäljningen av ps4... Utifall många väntar på PS4.5 lär försäljningen dippa. Dyra rykten för Sony det här...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Köpte min PS4 för sex månader sen, känner mig lite lurad. Köper PC i framtiden.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sen när garanterar en CPU uppklockning på ~30% att man helt plötsligt kan snurra spel i dubbla (i vissa fall) uppdateringsfrekvensen?

Rubriken lyder "...mer än dubblerad grafikprestanda" så då låter det väl inte så långsökt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rubriken lyder "...mer än dubblerad grafikprestanda" så det låter det väl inte så långsökt?

Det förutsätter att att det är enbart GPU-processorkraft som håller tillbaka samtliga spel. Vilket är långsökt.

Permalänk
Medlem

Intressant, Microsoft lär göra något liknande om detta visar sig stämma, skulle utan tvekan vara PS4 som var "snabbast" även om de redan nu är det

Permalänk

Spontan reaktion: stackars utvecklare.

Inte nog med att marknaden segmenteras i konsol/PC (förlåt Nintendo, du får inte vara med i den här liknelsen), nu ska dessutom konsoltillverkarna inbördes segmentera sina produkter.

På kort sikt är ju detta jättetrevligt för oss konsumenter, ny häftig hårdvara som ger möjligheter till bättre framerate och coolare grafik. Frågan är bara vad som händer om 2-3 år när PS5 släpps. Ska utvecklare droppa PS4 helt? Känns det ok för folk som köpt sin "nya" konsol för bara ett par år sen? Eller ska de fortsätta köra på båda PS4 modellerna? Eller kanske bara NEO?

I praktiken måste det finnas ett tak för hur många plattformar utvecklare kan/hinner med att stödja. När Nintendo började med sin Wii-serie var det rätt uppenbart att många studios släppte dem helt. Nu har vi PS4+NEO, XBONE och PC. Ponera att Microsoft hade gjort ett liknande drag som Sony nu, då står vi här med inte mindre än 5(!) plattformar som folk förväntar sig ska leva och frodas sida vid sida. Frågan är hur hållbart det är.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer den klara alla spel i 60fps må tro

Skrivet av MugiMugi:

Om utvecklarna fokuserar och gör spel som körs i 60 Fps så självklart, men fokuserar de på grafik så kvittar det var det sitter för hårdvara i maskinen.

Lite så jag tänkte också. Tekniskt sett är det inga problem ens för nuvarande PS4a att nå 60 fps, men i vilken upplösning och vilken grafiknivå är väl mer frågan.

Om vi antar att de äntligen kan hoppa till 1080p spelning... (wow 2016), så borde kraften i Neo räcka till hyfsad grafik och ändå 60 fps. Men om man rent ut maxar grafiken så kommer det bli lika halvtaskig fps hantering, men med lite högre upplösning bara.

Skrivet av Sisyfos:

Ett tecken som tyder på att det kommer bli en hel del 60FPS-spel för konsolen är ju ändå det här från Giant Bomb-artikeln:

För ska man sikta på ens 4K@30FPS så kommer det ju kräva alldeles för mycket prestanda jämfört med att bara öka bildfrekvensen för ett existerande 1080p@30FPS-spel och kanske lägga till lite mera ögongodis.

Håller med. 4K i all ära, men med tanke på hur de har börjat älska godis så är 4k inte ett alternativ med ens 2 Neo i "CF"

Skrivet av ipac:

Det förutsätter att att det är enbart GPU-processorkraft som håller tillbaka samtliga spel. Vilket är långsökt.

Tror inte det är så långsökt alls. VRAM på 4GB+ räcker och blir över.
218GB/s räcker rätt långt även idag på betydligt kraftigare kort i PC.

CPU är inte så krävande då de kör lågnivå hantering, tänk typ DX12/Vulkan men mer. Du har effektivare CPU trådning och hantering redan från grunden. Om något så är det mer tydligt med nyare spel att 4 kärnor på PC inte alltid räcker, eftersom vi saknar DX12/Vulkan.

Dock har nästan alla spel i PS4 behövt skala ner under 1080p, för att de vill ha godis på skärmen. Detta är nästan helt uteslutande GPUn, och spelet i sig är ju samma spel.

Skrivet av magkliarn:

Spontan reaktion: stackars utvecklare.

Inte nog med att marknaden segmenteras i konsol/PC (förlåt Nintendo, du får inte vara med i den här liknelsen), nu ska dessutom konsoltillverkarna inbördes segmentera sina produkter.

På kort sikt är ju detta jättetrevligt för oss konsumenter, ny häftig hårdvara som ger möjligheter till bättre framerate och coolare grafik. Frågan är bara vad som händer om 2-3 år när PS5 släpps. Ska utvecklare droppa PS4 helt? Känns det ok för folk som köpt sin "nya" konsol för bara ett par år sen? Eller ska de fortsätta köra på båda PS4 modellerna? Eller kanske bara NEO?

I praktiken måste det finnas ett tak för hur många plattformar utvecklare kan/hinner med att stödja. När Nintendo började med sin Wii-serie var det rätt uppenbart att många studios släppte dem helt. Nu har vi PS4+NEO, XBONE och PC. Ponera att Microsoft hade gjort ett liknande drag som Sony nu, då står vi här med inte mindre än 5(!) plattformar som folk förväntar sig ska leva och frodas sida vid sida. Frågan är hur hållbart det är.

Tror att så länge man behåller samma typ av CPU/GPU och RAM mängd så är de inte så farligt. Det man får göra är dock att sänka alla extra features i äldre konsolen (PS4 vs PS4 Neo) för att den ska hänga med. Men eftersom det är samma "kärna" så bör inte det påverka så mycket av själva spelet i sig, och det är mer som en överklockad version av konsolen som spela samma spel, men bättre.

Det som troligen kommer ske dock är att PS4 (original) kommer slutas att tillverkas snabbt och på sikt kommer denna att fasas ut, vilket den lär ha gjort ändå när PS5 kommer. Dock kan ev en PS4 Neo hålla sig ett litet tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Intressant, Microsoft lär göra något liknande om detta visar sig stämma, skulle utan tvekan vara PS4 som var "snabbast" även om de redan nu är det

De har redan svarat att de inte tänker göra såhär och tycker det är lite fel väg att gå för både konsumenter och utvecklare. Sedan om de håller sig till det återstår att se

Skrivet av magkliarn:

Spontan reaktion: stackars utvecklare.

Inte nog med att marknaden segmenteras i konsol/PC (förlåt Nintendo, du får inte vara med i den här liknelsen), nu ska dessutom konsoltillverkarna inbördes segmentera sina produkter.

På kort sikt är ju detta jättetrevligt för oss konsumenter, ny häftig hårdvara som ger möjligheter till bättre framerate och coolare grafik. Frågan är bara vad som händer om 2-3 år när PS5 släpps. Ska utvecklare droppa PS4 helt? Känns det ok för folk som köpt sin "nya" konsol för bara ett par år sen? Eller ska de fortsätta köra på båda PS4 modellerna? Eller kanske bara NEO?

I praktiken måste det finnas ett tak för hur många plattformar utvecklare kan/hinner med att stödja. När Nintendo började med sin Wii-serie var det rätt uppenbart att många studios släppte dem helt. Nu har vi PS4+NEO, XBONE och PC. Ponera att Microsoft hade gjort ett liknande drag som Sony nu, då står vi här med inte mindre än 5(!) plattformar som folk förväntar sig ska leva och frodas sida vid sida. Frågan är hur hållbart det är.

Tror att många utvecklare, på sin höjd, för att underlätta för sig själva helt enkelt gör så att de gör spelet för originalet och sedan låter dig köra högre upplösning om du vill som den nyare orkar driva runt. Lär inte bli några/speciellt många unika spel till just den versionen av konsolen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Men klarar den Crysis..?

Knappast! Inte ens mitt biffsystem med ett svårt överklockat 980ti klarar Crysis maxxat. Systemet ligger och flämtar runt 20-30 fps... Men då talar vi nästan maxxat här, alltså DX10, Very High, 4K upplösning, 2x SGSSAA, grafikupphöjande moddar, samt en custom config för det där lilla extra... Och till råga på det lite Reshade powah också, spelet ser snuskigt snyggt ut, och blåser det mesta av dagens titlar i luften.

Kommer nog ta ett bra tag innan något system "maxxar" Crysis

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Köpte min PS4 för sex månader sen, känner mig lite lurad. Köper PC i framtiden.

Då kommer du känna dig ännu mer lurad,

Vad du köper idag är gammalt imorgon...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Tänkt på att PS4 släpptes 3 år sedan också

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Var inte CPUn rätt ofta flaskhalsen i ps4? Isf tror jag sällan en liten överklockning löser 30 till 60 FPS. 4k @ 30 FPS som bäst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Neo is the One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte det är så långsökt alls. VRAM på 4GB+ räcker och blir över.
218GB/s räcker rätt långt även idag på betydligt kraftigare kort i PC.

CPU är inte så krävande då de kör lågnivå hantering, tänk typ DX12/Vulkan men mer. Du har effektivare CPU trådning och hantering redan från grunden. Om något så är det mer tydligt med nyare spel att 4 kärnor på PC inte alltid räcker, eftersom vi saknar DX12/Vulkan.

Dock har nästan alla spel i PS4 behövt skala ner under 1080p, för att de vill ha godis på skärmen. Detta är nästan helt uteslutande GPUn, och spelet i sig är ju samma spel.

Flertalet utvecklare har redan uttalat sig om att CPU ofta är en svag länk i PS4.

Att det, för alla spel, skulle finnas utrymme att helt plötsligt halvera tiderna för allt CPU-relaterat är helt orealistiskt.

edit: Vad man dock kan hoppas på är att stabil 30 fps ELLER stabil 60 fps (beroende på vad vanilla-PS4 versionen snurrar i som närmast) blir vardagsmat iaf.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Microsoft skulle lansera en XBOX med kodnamnet "Mr Smith".

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Oljud och värmeproblem är det ända jag kan tänka på just nu.....
Hur sjutton ska de lösa ovan problem om de inte levererar ett chassi som är dubbelt så stort som idag?
Efter en tids spelande med dagens Ps4 låter den katastrofalt i min mening (även om jag "lever" med det).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Oljud och värmeproblem är det ända jag kan tänka på just nu.....
Hur sjutton ska de lösa ovan problem om de inte levererar ett chassi som är dubbelt så stort som idag?
Efter en tids spelande med dagens Ps4 låter den katastrofalt i min mening (även om jag "lever" med det).

Utvecklingen går framåt, vilket inte borde vara någon nyhet för en Sweclockers medlem...
(läs: är nog så att den nya APU tillverkas på 14 nm FïnFET process)

Ryktet säger förövrigt att moderkortet, och därmed förmodligen även chassiet, i mindre i denna nya PS4:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är det en UHD Bluerayspelare i den blir det ett köp å detta blir mitt första inköp http://www.discshop.se/filmer/bluray/deadpool_4k_ultra_hd_blu...

Haha, detta var exakt min tanke också! 4K skärm, Deadpool UHD och sen en PS4K.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Då kommer du känna dig ännu mer lurad,

Vad du köper idag är gammalt imorgon...

Du är också äldre imorgon.

Hoppades på minst två år till av min PS4 innan den blev "gammal" men tji fick jag för det. Det är väl bara att torka tårarna och köpa en PC vid nästa köp, så håller den längre.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Bara en intressant uppdatering för dom som har råd med en 4k TV dock eller ett VR-SET.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Spontan reaktion!! Räcker detta???
Verkar som de lagt sig på effektmax, mao ingen omkonstruktion utan enbart utnyttja ny GPU tillverkningsprocess.
Räcker det för framtidens VR? Knappast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Spontan reaktion!! Räcker detta???
Verkar som de lagt sig på effektmax, mao ingen omkonstruktion utan enbart utnyttja ny GPU tillverkningsprocess.
Räcker det för framtidens VR? Knappast!

1. Står att det handlar om ny arkitektur så det är inte samma version av GCN som i nuvarande PS4.

2. Med tanken på 36 stycken CU ger 2305 SP så finns det klara tecken på att det är Polaris 10 vi pratar om.

3. VR på PS4 är lägre specat än Vive/Oculus och kommer köra på lägre upplösning.

4. Eftersom konsol har mycket mindre middlewear så får du alltid ut mer av en konsol mot en pc med alla faktorer lika.

Så ja för PSVR kommer detta räcka gott och väl.

Tror målet här är är att låsa VR titlarna till 60 FPS x 1920 x 1080

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Flertalet utvecklare har redan uttalat sig om att CPU ofta är en svag länk i PS4.

Att det, för alla spel, skulle finnas utrymme att helt plötsligt halvera tiderna för allt CPU-relaterat är helt orealistiskt.

edit: Vad man dock kan hoppas på är att stabil 30 fps ELLER stabil 60 fps (beroende på vad vanilla-PS4 versionen snurrar i som närmast) blir vardagsmat iaf.

Nu har de ju fått lite högre frekvens, vilket borde ge lite andrum i CPUn också, men visst, den har inte en i7a precis. Dock är det alltid svårt för en utvecklare när man inte kan bara basha på en massa kommandon helt utan optimering

Det har tagit den jädrigt lång tid ens att nå 4 trådigt på PC... vilket talar tydligt på att det är lite brist på bra programmerare också. Sen förstår jag att allt inte går att parallellisera, men när spelen idag blir mer avancerade och faktiskt kan köra på 4+ trådar så visar det att det troligen gick att göra förr också, man kunde bara inte hur.

Sen som sagt, låg API har rätt mycket bättre möjlighet till drawcalls, och spelet kommer vara som sig samma, enda skillnaden blir kanske 1080p vs 720/792p, och det bör inte dra mycket mer CPU kraft direkt.

Skrivet av stenharl:

Du är också äldre imorgon.

Hoppades på minst två år till av min PS4 innan den blev "gammal" men tji fick jag för det. Det är väl bara att torka tårarna och köpa en PC vid nästa köp, så håller den längre.

Tur är det då att vi båda bör hålla några år till förhoppningsvis. PS1/2/3 fungerar många gånger än idag, trots sin ålder. Hårdvara dör inte för att nyare hårdvara kommer. Hårdvara dör för att människor väljer att slänga ofta fullt fungerande saker för att de har hittat något bättre

Säger detta som har vänner som kör på ens gamla Q9550, överklockad än, ca 7 år gammal. Är mer än nog för denna person, enligt personen själv.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Utvecklingen går framåt, vilket inte borde vara någon nyhet för en Sweclockers medlem...
(läs: är nog så att den nya APU tillverkas på 14 nm FïnFET process)

Ryktet säger förövrigt att moderkortet, och därmed förmodligen även chassiet, i mindre i denna nya PS4:a.

Jo absolut, om det nu är så att det är 14 nm vi talar om.
Tycker spec visar att det ska vara samma prylar men "klockade". Får därför stora varningstrianglar framför ögonen.

Blir det som du säger tar jag emot det med öppna armar!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dangerdan:

Jo absolut, om det nu är så att det är 14 nm vi talar om.
Tycker spec visar att det ska vara samma prylar men "klockade". Får därför stora varningstrianglar framför ögonen.

Blir det som du säger tar jag emot det med öppna armar!

Det uppgifterna hintar om är väl snarare en ny revision av den CPU som PS4 använde. Den gamla var specifierad till 1,6 GHz medans den nya uppges vara specifierad till 2,1 GHz. Klockfrekvens blir vad modellen specifierades för, gamla PS4 hade säkert klarat av 1,7 eller 1,8 GHz men av en eller annan anledning så blev specifikationen satt till 1,6 GHz. Jag gissar på att hålla nere förbrukningen.

Handlar alltså inte om någon form av överklockning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jo absolut, om det nu är så att det är 14 nm vi talar om.
Tycker spec visar att det ska vara samma prylar men "klockade". Får därför stora varningstrianglar framför ögonen.

Blir det som du säger tar jag emot det med öppna armar!

Ja ligger de fortfarande på 28 nm då blir det jobbigt som fasen dock ja.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ja ligger de fortfarande på 28 nm då blir det jobbigt som fasen dock ja.

Eller hur! (ser framför mig hur lastbilen kommer med min nya Ps4 alá kylskåp)

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Köpte min PS4 för sex månader sen, känner mig lite lurad. Köper PC i framtiden.

Känns precis som allt annat, oftast så finns det något som är lite (eller mycket) bättre, men det är fortfarande väldigt valfritt att uppgradera eller inte

Lurad kan du knappast känna dig då alla PS4 spel fortsätter att fungera som vanligt och även nya spel kommer att fungera till din PS4.
Men visst vill man ha det där allra senaste så får man väl tömma spargrisen eller något

Permalänk
Medlem

Det enda som verkligen är lockande med konsoler för mig är att man slipper köpa nytt vart tredje år, som med PC.
Varför ska man köpa konsol nu? Konsoler kan ju knappast konkurrera med PC i exklusiva titlar.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Njä, ''jämt och ständigt'' vettetusan...jag uppgraderar min dator vart 4'e år eller nåt..Satt på ett HD7950 ganska så länge, och det kortet räcker långt än idag i 1080P spelande.

Har ju att göra med vilka krav man har och hur stor plånbok man har.