Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Vad är felet på min TV?

Kan även vara "helt mörkt" genomsynligt där i hörnet, går hela vägen till "friends" och blir ljusare, och ja det flimrar och kan även vara helt stilla.

Sen när det inte syns längre så kan det bli så här.

När tvn blir varm så funkar det igen. Brukar även bli bra en stund om man vickar/petar lite på den.

Modellen är Sony KDL 46v3000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hade liknande problem som löstes genom att slå på hörnet. https://youtu.be/_KsGoE8ehnY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Vincent1993: Spelar det någon roll vad det är för fel rent tekniskt när det med största sannolikhet inte är något du kan göra något åt?
Har du garanti kvar eller är TV:n inte äldre än tre år så är det nog bra att lämna in den för service.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Fel med transistorerna i panelen som "glappar" eller på annat sätt inte har kontroll över kristallerna. Fysisk inverkan som vidgande från värme eller kläm på sidan ger tillfälligt tillbaka den kontrollen.

Finns ingen man kan göra, förutom det som ni prövat, dvs fortsätta klämma osv. Modellen är 9 år gammal så utbytespanler finns inte längre. Och hade de funnits hade reparation kostat långt mer än vad en ny TV kostar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Kan även vara glappande flatflex kablar.
Men oftas är det ju chip on flex (chip/transistorer monterat på flatflex kabel) som börjar få dålig kontakt och det är i stort sett omöjligt att laga.

Så gratis till en ny tv inom närmsta tiden!

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."