Apple uppdaterar Macbook med Intel Skylake och chassi i "rosa guld"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Apple uppdaterar Macbook med Intel Skylake och chassi i "rosa guld"

Med ett nytt färgalternativ och Intels senaste processorfamilj Skylake uppdaterar Apple fläktlösa Macbook, som också får en timmes längre batteritid.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Pink*

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2016

20000:- för en socialmedia maskin...kom igen..

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Såg trevlig ut och tänkte att det kunde vara ett alternativ till min Lenovo Yoga Pro 3 - tills jag såg prislappen... Sedan har jag faktiskt upptäckt att touch på en dator är ganska trevligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Rose Gold... tja alltså.

På sätt och vis är deras "grå'a silver" lite uttjatad, även om den är direkt enkel att anknyta till Apple -datorer.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Man kan säga vad man vill om den här söta lilla datorn som är hur opraktisk som helst när man väl vill lägga till någon som helst kringutrustning och göra arbete men den är näst intill bäst i klassen på en sak: Konsumtion.

Väldigt långt batteritid, låg vikt och en fantastisk skärm gör den helt enkelt till en ganska oprisvärd men nästan ultimat surfmaskin
Jag skulle aldrig betala 15K för en sådan maskin själv men jag förstår att vissa är beredda att göra det.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Fördom 1.0: Väldigt många tjejer vill ha en rosa macbook, väldigt få tjejer vill ha en kille som har en rosa macbook. (

Nå den rosa var riktigt snygg, annars var det på tiden att de uppdateras. Jag själv skulle vilja ha en rosa helt ärligt.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Johan86c:

Fördom 1.0: Väldigt många tjejer vill ha en rosa macbook, väldigt få tjejer vill ha en kille som har en rosa macbook. (

Nå den rosa var riktigt snygg, annars var det på tiden att de uppdateras. Jag själv skulle vilja ha en rosa helt ärligt.

Tjejerna kan få rosa guld, men som kille vill jag ha lime green silver! eller varför inte arctic ice blue silver

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Uzanar:

Man kan säga vad man vill om den här söta lilla datorn som är hur opraktisk som helst när man väl vill lägga till någon som helst kringutrustning och göra arbete men den är näst intill bäst i klassen på en sak: Konsumtion.

Väldigt långt batteritid, låg vikt och en fantastisk skärm gör den helt enkelt till en otroligt oprisvärd men nästan ultimat surfmaskin
Jag skulle aldrig betala 15K för en sådan maskin själv men jag förstår att vissa är beredda att göra det.

Maybe so, men för 15-20K kr? Förstår att Apple's resonemang är att sälja datorer och telefoner som håller hög kvalité och har en väldigt fin premiumkänsla, men denna är ganska undermålig. Tangentbordet är inte så värst bra på Macbook (Air har bättre), den väger ungefär lika mycket som min tjocka Lenovo X220 och den saknar något så fundamentalt som en USB-port (vill man koppla något via USB så får man skaffa en lightning-till-USB adapter). Ett bättre alternativ IMHO hade varit t.ex. en iPad som kör OSX och kan kopplas till ett externt tangentbord (likt MS Surface)!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Är helt för färgglada datorer.
Men Apple är ju lika konservativ som "premium" biltillverkare vad gäller design.
Supertråkigt att titta på !
Inte undra på att det säljs så mycket tillbehör och olika sätt att få sin mac lite roligare att titta på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Men uppdateringen till Macbook Pro då? De är fortfarande kvar på Broadwell. :/

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

jösses, jag gillar macbooks men 15k för en 12"s modell :S . För mycket pengar, man får väl en thinkpad carbon för samma peng misstänker jag.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Testpilot
RGB-fantast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Johan86c:

Trevlig könsstereotyp där. En rosa Macbook hade ju varit episkt?! Ge mig en rosa 15" retina för fasen!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Kanske dags att på allvar att fundera på en macbook nu då

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

@Svensktiger: det där är ganska subjektivt, men jag tycker de är roliga att titta på som de är. Får vi se exempel på en bärbar dator som är roligt att titta på enligt dig?

Skrivet av Ragin Pig:

jösses, jag gillar macbooks men 15k för en 12"s modell :S . För mycket pengar, man får väl en thinkpad carbon för samma peng misstänker jag.

Mm, jag hade väntat och lagt pengarna på kommande 13" MacBook Pro med Skylake istället. Då får man mer för pengarna, om man inte prioriterar en lätt och fläktlös dator, dvs.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 Gen 2 via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008

Vem köper ens en Intel Core M3? Lika slö som en Pentium 4 för 15 år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Vill bara gråta när personal efterfrågar dessa maskiner i stor skala på företag, funkar inte i praktiken med bara en port. Räcker nog för hemmet när man bara sitter med datorn i knät mesta av tiden över wifi.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002

Ok. Väldigt sent måste jag säga, och väldigt diskret från Apples sida.

Då väntar vi bara på att Pro- och Air-modellerna ska uppgraderas då.

Intressant att se hur sena på Skylake-bollen Apple varit. De första laptopsen med Skylake dök ju upp i oktober 2015.
Visar på Apples alltmer påtagliga ointresse för sina traditionella datorer.

STATIONÄR: CPU: 4790k @ 4.7 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440
BÄRBAR: MacBook Air (2017)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Svensktiger:

Är helt för färgglada datorer.
Men Apple är ju lika konservativ som "premium" biltillverkare vad gäller design.
Supertråkigt att titta på !
Inte undra på att det säljs så mycket tillbehör och olika sätt att få sin mac lite roligare att titta på.

Själv så tittar jag på skärmen och inte på skalet när jag använder datorer.

Skrivet av Ninjaflipp:

Men uppdateringen till Macbook Pro då? De är fortfarande kvar på Broadwell. :/

Du får allt vänta till WWDC i Juni, det är där de presenterar nya Mac datorer om det är något på gång.

Skrivet av Klappis:

Den fyller sitt syfte gott och väl i denna maskin, MacBook (och MacBook Air) är inte ett arbetsredskap (Det har man MacBook Pro till).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av FlippsyFlipp:

Själv så tittar jag på skärmen och inte på skalet när jag använder datorer.

Du får allt vänta till WWDC i Juni, det är där de presenterar nya Mac datorer om det är något på gång.

Du är säkert en sån där som "arbetar" på din dator
Många använder sin dator som en designpryl, något att visa upp etc. På min tid var det viktigt att ha rätt märke på brallorna, nu är det rätt märke på datorn som gäller. Sen om den används till något är en annan sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Usch, nej datorer ska inte vara färgglada

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kringresande
Registrerad
Maj 2015

Jag tycker det hade varit mycket bättre med två serier bärbara istället för tre. Som det är nu förstår jag inte till vilka målgrupper air och macbook riktar sig åt och det är svårt att fatta vad som är bäst om man inte är extremt insatt. Dom kunde väl ha en billigare serie som är tunn och lätt med basala funktioner till ett bra pris och säg tre olika varianter av komponentval. Sen skulle pro-serien ta vid där den billigare slutar med större fokus på kraft och fler anslutningsmöjligheter. Dom skulle kunna använda sig av samma typ av tangentbord, trackpad och skärm i alla varianter med varierande storlek som alternativ. Måste väl bli billigare att ha färre modeller i produktion samtidigt?

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Henbook?

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Klappis:

Majoriteten av arbetsuppgifterna normalanvändaren och normalarbetaren utför använder en CPU-tråd under relativt begränsad tid. Köper du då toppmodellen får du i praktiken samma prestanda ur denna maskin som en stationär Skylake klockad till 3,1 GHz, d.v.s väsentligt mycket snabbare än en P4 och snabbare än den snabbaste stationära Core2 du hittar.

Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara gråta när personal efterfrågar dessa maskiner i stor skala på företag, funkar inte i praktiken med bara en port. Räcker nog för hemmet när man bara sitter med datorn i knät mesta av tiden över wifi.

Vad är problemet med en port på ett företag? På jobbet har jag en monitorn med USB-hub där tangentbord, mus, Ethernet och andra saker som behövs är kopplad, blir då en sladd att stoppa in i laptop:en för att göra en "modern dockning". Enda problemet jag ser med MacBook är att den också laddas via USB, men utgår från att en USB-hub kan ladda maskinen samtidigt som man använder USB-porten.

Är däremot skeptisk till att 12" riktigt räcker till för att man ska vilja ha denna maskin som primär maskin om mycket jobb sker i laptop-läge, men gissar att det är en smak- och vanesak (kör själv helst med 14-15" laptop då jag jobbar mycket direkt på den inbyggda skärmen, men blir inte supersmidigt att bära med sig en maskin i den storleken ).

Ändå rätt hög vill-ha faktor för min del på denna maskin (priset är högt men så är kvalitén, man får vad man betalar för...). Köpt en Core M baserad dator till frugan, upplevd skillnad mellan min nästan tysta dator och hennes totalt tysta dator är större än vad jag trodde det skulle vara. Sedan är batteritiden på Core M väldigt trevlig

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Skylake nu? Är inte Kaby Lake runt hörnet? Känns som lite väl efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma hos mig eller Boringville
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Najk:

Ok. Väldigt sent måste jag säga, och väldigt diskret från Apples sida.

Då väntar vi bara på att Pro- och Air-modellerna ska uppgraderas då.

Intressant att se hur sena på Skylake-bollen Apple varit. De första laptopsen med Skylake dök ju upp i oktober 2015.
Visar på Apples alltmer påtagliga ointresse för sina traditionella datorer.

Airen har fått en liten uppgradering den med

http://www.engadget.com/2016/04/19/macbook-air-13-inch-8gb-ra...

Stoppa våldet mot kvinnor!

http://stopviolence.care2.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Yoshman:

Majoriteten av arbetsuppgifterna normalanvändaren och normalarbetaren utför använder en CPU-tråd under relativt begränsad tid. Köper du då toppmodellen får du i praktiken samma prestanda ur denna maskin som en stationär Skylake klockad till 3,1 GHz, d.v.s väsentligt mycket snabbare än en P4 och snabbare än den snabbaste stationära Core2 du hittar.

Vad är problemet med en port på ett företag? På jobbet har jag en monitorn med USB-hub där tangentbord, mus, Ethernet och andra saker som behövs är kopplad, blir då en sladd att stoppa in i laptop:en för att göra en "modern dockning". Enda problemet jag ser med MacBook är att den också laddas via USB, men utgår från att en USB-hub kan ladda maskinen samtidigt som man använder USB-porten.

Är däremot skeptisk till att 12" riktigt räcker till för att man ska vilja ha denna maskin som primär maskin om mycket jobb sker i laptop-läge, men gissar att det är en smak- och vanesak (kör själv helst med 14-15" laptop då jag jobbar mycket direkt på den inbyggda skärmen, men blir inte supersmidigt att bära med sig en maskin i den storleken ).

Ändå rätt hög vill-ha faktor för min del på denna maskin (priset är högt men så är kvalitén, man får vad man betalar för...). Köpt en Core M baserad dator till frugan, upplevd skillnad mellan min nästan tysta dator och hennes totalt tysta dator är större än vad jag trodde det skulle vara. Sedan är batteritiden på Core M väldigt trevlig

http://www.apple.com/se/shop/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-digital-... + använda medföljande laddare/kabel.

Får du nog lov att köpa till. Tredjepartslösningar kommer, tyvärr säljer inte Apple någon multiport-adapter med DisplayPort. USB/-C PD-standarden behöver följas för laddning. En vanligt USB-hub stödjer knappast USB Alt-mode heller. Kan vara problem om man vill köra flera skärmar också, men där kanske en DP MST-hub kan användas (eller byggas in) när man väl fått fram vettiga adaptrar för DP/laddning/USB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skylake nu? Är inte Kaby Lake runt hörnet? Känns som lite väl efter.

Det är länge kvar till Kaby Lake kommer.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Med tanke på att en mobiltelefon kostar 9tkr (dyraste iPhone kostar närmre 11tkr) tycker jag inte det är dyrt med 15tkr för denna. Formfaktorn är superb även om jag personligen inte vill gå under de 13" jag har på min Macbook Air idag. Tangentbordet är inte speciellt bekvämt, men ett avkall jag skulle göra för formfaktorn. Styrplattan är dessutom grym.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Icte:

den saknar något så fundamentalt som en USB-port (vill man koppla något via USB så får man skaffa en lightning-till-USB adapter).

Den har en USB-C-port, ingen lightning. Kan vara bra att läsa på om en produkt innan man dömer den. (Man behöver fortfarande adapter för de flesta tillbehören, men rätt ska vara rätt.)

CPU: Intel Core i7-4790K Moderkort: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB (4x4GB) 2133Mhz CL9 SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Corsair H105 + 2x Corsair SP120 Quiet Ed. PWM Chassi: Fractal Design Arc Mini R2
Laptop: Lenovo U330 Touch