Permalänk
Avstängd

Bästa joystick idag?

Hej!

Jag undrar vilka joysticks som håller högst byggkvalitet idag?
Jag behöver egentligen ingen sidokontroll i nuläget så skulle vilja lägga främsta fokus på själva stickan.

I min värld rätt mycket pengar, men säg att man kan gå upp till kanske 2k, (helst lägre, men vill inte kompromissa).
Vad skulle man få då som var prisvärt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vad du ska styra med den, hög byggkvalitet betyder inget om den inte passar att använda för det du tänkt ha den till.
Dyrare modeller är ju i princip bara lämpade för flygsimulatorer och oftast helt olämpliga om du ska ha den för att köra nått "retrospel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hade tänkt mig flygarstuk på den, men kör mest "banka slå" spel nuförtiden med sticka (ibland flygsim) så ser gärna att den täcker upp så brett spektra som möjligt om det går.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

På tal om det, en inpassfråga, går det att delvis ersätta tex musen i RPG spel och liknande med en joystick?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det går att göra med xpadder tror jag, har dock inte så bra koll på om det fungerar bra eller inte.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det finns en ensam joystick som passar dig utan du behöver nog flera om det ska bli bra.
Du kan använda joystick till att styra det mesta men det fungerar olika bra men de flesta spel kan ju konfigureras om och med lite trixande så kan du även få joysticken att agera tangentbord men spelet i sig är ju oftast anpassat för nån viss typ av styrning om det ska bli bra (även om det går att konfa om så det går att få in signalerna för att styra CS med en gitarr eller gasreglage och flygpedaler så är det troligen inte helt optimalt)

Fightingspel är väl inte tänkta för en flygsticka och att flyga med en >

Är inte heller så bekvämt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ok, vi kör på en flygjoystick för att göra det enkelt.
Edit, typ jaktplans spak.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number