AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Inom kort landar AMD Polaris, där två grafikkretsar kan komma att ersätta hela deras nuvarande sortiment. Detta följs upp av Vega 2017 och Navi 2018.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

trevligt om det stämmet att de ersätter rätt många av korten med polaris och inte kör lika mycket rebrands

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

Så taggad på att byta ut mitt 280X nu. Att sitta på en 1440p skärm med för lite grafikkraft svider.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Ozzed:

Det vore smart om det stämmer, att minnena staplas på grafikkretsen. Då skulle de spara bra med plats för diskreta grafikkort, och integrerade grafikkort skulle kunna ha riktigt mycket minne utan att det tar någon extra plats

Tänkte exakt likadant! Dessa kort borde i princip vara i storlek med itx korten om de vill de(eller tom LP storlek!)
Tycker att amd har gjort ett bra drag i att satsa fullt ös på att skära ner förbrukningen:) hellre det än enbart prestanda.

Hoppas nvidia ger ordentlig konkurrans så att det blir en riktig kapprustning:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Läste först HDMI 2.0 som HBM 2 Någon som vet (rykte) vilken minnesteknik som AMD kommer att använda till Poliaris?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

"Sett till finesser får Polaris inbyggd hårdvaruacceleration för att koda och avkoda videomaterial i formatet HEVC/H.265"

Bra steg mot Shadowplay som idag är längre fram i tiden än Raptr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Ozzed:

Onekligen, ur den aspekten öppnar det verkligen fram för högpresterande konpaktare kort vilket dom redan har bevisat med Fury X. Trött på 30cm kort, kompakt är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Hey, listen!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ozzed:

Frågan är hur det blir med kylning bara då all värme från GPUn först måste igenom ett lager RAM som i sin tur också genererar mer värme. Låter som att det bara fungerar på små kretsar och inte stora prestandamonster.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Är man inte helt kass på matte se ser man ju att 2.5x energieffektivitet omöjligen kan vara särskillt långsamt på ett kort på 100-130W TDP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Längtar tills alla reviews kommer, även om jag inte ska köpa så är det mysigt att krypa ner i soffan när familjen somnat och läsa om en ny grafikkortsarkitektur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är hur det blir med kylning bara då all värme från GPUn först måste igenom ett lager RAM som i sin tur också genererar mer värme. Låter som att det bara fungerar på små kretsar och inte stora prestandamonster.

Ja det återstår att se. Har man diskreta grafikkort blir det ju onekligen kretskortsyta man lika gärna kan dedikera till separata minneskretsar.

Men å andra sidan ligger den arkitekturen rätt långt fram, så vi kanske har kommit till ett läge där kretsen inte blir så farligt varm oavsett, så att det går bra att stapla minne direkt på GPU utan att den blir överhettad.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Aloysius:

Hey, listen!

Måste äga en sån GPU av princip när den släpps. Även om den mot förmodan är en fullständig flopp. Ska ägas.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Är personligen mest intresserad av HEVC encode/decode. Så jag kan tredubbla min MKV-samling utan att köpa nya hårddiskar. Tar alldeles för lång tid att encoda som det är nu. :>

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Fortfarande mest sugen på Vega men "Hey, Listen!" Navi låter ju också lovande. Men lite för långt bort för min del, sugen på något nytt redan nu.

Skrivet av Ozzed:

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju inte som att HBM-minnet på exempelvis Fury X tar upp speciellt mycket utrymme som det är idag. Sedan just kylningsproblematiken och hur allt ska kopplas får mig att undra om det finns någon egentlig vinst. Får se vad som händer iallafall.

Skrivet av Ice Frontier:

Är personligen mest intresserad av HEVC encode/decode. Så jag kan tredubbla min MKV-samling utan att köpa nya hårddiskar. Tar alldeles för lång tid att encoda som det är nu. :>

Instämmer, hade varit fint med acceleration för att koda h.265.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 (490X/"FuryX2") ska konkurrera mot Pascal 104-400 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal (490/480X/480) 104-200/104-150 (2016 Q2)?
Polaris ?( kanske utan X på slutet typ 470X/470) mot Pascal 106 (2016 Q3/Q4)?
Vega mot Pascal 100 (2016 Q4 - 2017 Q1)?
Navi mot Volta (2017 Q4 - 2018 Q1)?

Är det så det är tänkt?

Edit: 104-400, 104-200, 104-150.
Edit: Polaris ?( kanske utan X på slutet typ 470x/470) mot Pascal 106 (2016 Q3/Q4)?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av RaBlack:

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 ska konkurrera mot Pascal 104 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal 106 (2016 Q3)?

Är det så det är tänkt?

http://i.imgur.com/ulQtzzC.jpg

MVH

Lite märklig fråga eller ordval. Tror inte någon av dem utgår från att konkurrera mot varandra. De har båda kretsar för olika ändamål och behov. Du bedömer vad du behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2005

Mobila kretsar däremot verkar vara rebrands förutom ev det allra högsta skiktet:

http://videocardz.com/59143/amd-radeon-m400-series-rebrands-c...

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2007

Kommer AMD byta färg till blått i och med Navi 2018?
Råkar ju infalla med en annan stor efterföljande samma år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Zemlan:

Måste äga en sån GPU av princip när den släpps. Även om den mot förmodan är en fullständig flopp. Ska ägas.

Fattar ingenting! Vilket grafikkort?

Edit: Okej jag fattar nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Känns som att det kommande två åren är späckade med intressanta nyheter, både CPU, GPU, SSD och minne. Om alla håller vad de lovar så kommer vi få revolutionerande produkt-releaser varje kvartal framöver.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ozzed:

Ja det återstår att se. Har man diskreta grafikkort blir det ju onekligen kretskortsyta man lika gärna kan dedikera till separata minneskretsar.

Men å andra sidan ligger den arkitekturen rätt långt fram, så vi kanske har kommit till ett läge där kretsen inte blir så farligt varm oavsett, så att det går bra att stapla minne direkt på GPU utan att den blir överhettad.

Fast GPUer är begränsade av kylningen. Kan du ha effektivare kylning kan du ha högre klockfrekvenser vilket ger mer prestanda. Att stapla minnet ovanpå kommer kosta prestanda. Det går inte att komma runt. Så frågan är om det är värt avvägningen. En del riktigt kompakta system som mobiler kör ju PoP (Package on Package) där SoC och RAM är staplade fast med BGA-paket och inte TSV men där finns det ju en poäng då kretskortsytan är extremt begränsad. Så även om även en mobil SoC också är termisk begränsad så är det en avvägning man gör för att få ner storleken. Frågan är vad avvägningen är här? Storlek är ju inte ett jätteproblem men de kanske kan få ut andra fördelar? Kanske är det billigare än dagens stora substrat eftersom det blir en bit kisel mindre att tillverka. Kanske kan de öka bandbredden ordentligt med kortare banor. Får se längre fram.

Skrivet av anders190:

Fortfarande mest sugen på Vega men "Hey, Listen!" Navi låter ju också lovande. Men lite för långt bort för min del, sugen på något nytt redan nu.

Det är ju inte som att HBM-minnet på exempelvis Fury X tar upp speciellt mycket utrymme som det är idag. Sedan just kylningsproblematiken och hur allt ska kopplas får mig att undra om det finns någon egentlig vinst. Får se vad som händer iallafall.

Nej någon fördel borde det ju finnas utöver storlek. Om de det inte är lösa rykten som är relaterade till de minsta processorerna och APUer eller nåt. Vore ju rätt najs med en APU i Atomklassen med typ 4-8 GB RAM direkt på samma paket för en extremt kompakt krets för saker som hybrider, plattor och minidatorer.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Klappis:

https://www.youtube.com/watch?v=lCjyiEOZP44

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Klappis:

Zelda referens

http://zelda.wikia.com/wiki/Navi

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2013

NaVi - Natus Vincere - Born to win - Född vinnare

https://en.wikipedia.org/wiki/Natus_Vincere

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Klappis:

Zelda perhaps?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av dahippo:

Lite märklig fråga eller ordval. Tror inte någon av dem utgår från att konkurrera mot varandra. De har båda kretsar för olika ändamål och behov. Du bedömer vad du behöver.

Tack för ditt svar men jag tror absolut på att de konkurrerar mot varann. De stångas och har sig hela tiden, tävlar om att få ut sina grejer först och försöker fylla upp inom alla prisklasser. Så please sluta försöka vara så "diplomatisk". Alla företag konkurrerar.

MVH

Skrivet av Klappis:

LOL jag håller med. Fattar Nada.

MVH

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av RaBlack:

En enkel fråga... hmmm.
Är det meningen att Polaris 10 ska konkurrera mot Pascal 104 (2016 Q2)?
Polaris 11 mot Pascal 106 (2016 Q3)?

Är det så det är tänkt?

MVH

GP104, inte GP106. GP106 kommer i slutet på året och är väl mostvarigheten till GTX 950 eller liknande.

https://www.techpowerup.com/221848/nvidia-to-launch-mid-range...

Polaris 10 och 11 ska komma samtidigt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22009-amd-radeon-r7-470-pola...

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

GP104, inte GP106. GP106 kommer i slutet på året och är väl mostvarigheten till GTX 950 eller liknande.

https://www.techpowerup.com/221848/nvidia-to-launch-mid-range...

Polaris 10 och 11 ska komma samtidigt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22009-amd-radeon-r7-470-pola...

Ok.. Tack för ditt svar.

Tänker mig mer sådär om Nvidia, men vet ej, bara spekulation.

100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

104 kommer komma i 3 varianter ... just det. Tack än en gång för att du påminde mig.

MVH