Permalänk

Vilket skrivbord?

Tjena är på jakt efter ett nice skrivbord, någon som har något förslag? Vill ha ett snyggt, simpelt utan lådor och diverse saker.

Skulle kunna bygga själv med en skiva och ben, men vilka ska man välja? - & ja, stabilt ska de vara också!

Mvh Christoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Tjena är på jakt efter ett nice skrivbord, någon som har något förslag? Vill ha ett snyggt, simpelt utan lådor och diverse saker.

Skulle kunna bygga själv med en skiva och ben, men vilka ska man välja? - & ja, stabilt ska de vara också!

Mvh Christoffer

Grotta ned dig i den här tråden så får du säkert inspiration. Vad du vill ha kan bara du själv svara på

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt-...

Permalänk

@Killmaster: Ah tackar bra tråd dedära!

Permalänk

Bekant Skrivbord

Någon som har detta som kan ge synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Tjena är på jakt efter ett nice skrivbord, någon som har något förslag? Vill ha ett snyggt, simpelt utan lådor och diverse saker.

Skulle kunna bygga själv med en skiva och ben, men vilka ska man välja? - & ja, stabilt ska de vara också!

Mvh Christoffer

Vill du inte bygga eget hade jag letat efter begagnade Kinnarps bord på tex blocket. Har du lite flyt kan du hitta ett för 1500-2000 som dessutom är elektriskt höj och sänkbart.

Har du väldigt specefika krav på mått hade jag byggt något själv. Du kan både köra med lösa ben eller fästa reglar på väggar osv.

Permalänk
Skrivet av Imtottson:

Bekant Skrivbord

Någon som har detta som kan ge synpunkter?

Har inte samma färg, tror jag har den grå som jag köpte för ca 6 månader sen.

Bordet i sig är stabilt och fint. Vet dock inte hur reptålig den är i sig, men misstänker om du drar en nyckel över den så försvinner färgen ganska lätt. Alltså inte som träbord där det är lite mer diskret om man råkar repa bordet.

Det är då 160x80 bordet jag använder (tror det finns mindre av den varianten?)

Får plats med ganska mycket: 2x25" Dell skärmar, FD define S, ducky shine 5, musmatta på 930x300 och mus.
Det ser ju "cleant" ut på bordet, har några som varit på besök och även dem påpekat detta. Men egentligen funkar vilken skiva på ben som helst för att få de "cleana" utseendet.

Jag är iaf nöjd med bordet och platsen den ger. plockar jag ner chassit på golvet så får jag ju plats med en till skärm. Men har just nu inte kapital till det

Körde ett vitt ikea bord med glasskiva på tidigare, sålde loss den.. såg fint ut när det väl var rent men gud.. dammet som samlas och syns på glasbord..

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk

IKEAs Bekant-serie tycker jag funkar bra, är som nämnts väldigt stabilt för ett bord med mittmonterade ben. Den motoriserade varianten är oväntat bra, känns mer eller mindre lika stabil som ett från Kinnarps (har dock bara testat motorn i butik).

Har man pengar att bränna kan jag även rekommendera en sån här, kanon för att hålla skrivbordet rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Bekant Skrivbord

Någon som har detta som kan ge synpunkter?

Bekant (ersättaren för Galant) är väldigt prisvärt och riktigt bra. Har två Galant 160x80 motordrivna sitt/stå (ett med ekfaner på jobbet och ett svartbrunt hemma) som jag haft i många år och har noll och intet att klaga på, tvärtom. Bekant skiljer sig bara på några småsaker, som rundade hörn på skivorna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det blir antingen ett sånt Bekant bord som många gett bra respons på, eller en skiva Gerton med dessa Sjunne benen.

Båda varianterna går på 1.5k drygt, men vilket bord tror ni skulle bli mest stabilt?

Permalänk
Medlem

Jag kör en bänkskiva från ikea, 186*63 tror jag den är, 4 ben i hörnen och 2 ben 1/3 ut från ena kanten.
Lite i smalaste laget, hade gärna haft 1-2dm djupare men storleken är riktigt skön

Tror det gick på 850:- men hade 2 ben hemma redan.
Dessa benen
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/
och denna skivan
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30202209/#/3020220...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Fördelen med Bekant varianten är att den har en metallram under skivan, mindre flex/bör klara av högre last. Dock så är ju den andra skivan massivt trä istället för en fylld med papper, så den är väl OK den också. Om du nu väljer mellan de två, så är det väl lämpligast att åka till IKEA och titta på båda lösningarna och sen bestämma sig på plats.

Permalänk

@loefet: Jo blir ju givet att kika omkring på ikea, men den andra som jag då kanske tänkt bygga ihop själv blir ju lite svårt att kolla på & se över stabiliteten osv .. Så teoretiskt sätt vilken borde vara den bästa att gå på om stabiliteten är de viktigaste? haha ..

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Skulle lite mer på ett metallunderrede än ben bara skruvade i skivan utan någon form av sarg mellan dem för att styva upp det hela, men det är bara min personliga åsikt.

Permalänk

@loefet: Låter klokt haha, lutar oavsett lite mer åt bekant hållet pågrund av antalet gossar som sägs vara nöjda med dom Istället för att köra på de andra & sitta och hänga läpp sen

Permalänk
Medlem

@Imtottson:
Satte mig precis på min bänkskiva, och det var inga problem för mina 90kg så stabilitet finns, sen hur länge det håller vet jag inte...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Köpte själv detta förra året:
http://www.gerdmans.se/sv/dallas-h%C3%B6j-och-s%C3%A4nkbart-s...

Tycker den känns gedigen och bra, har arbetat på Kinnarps skrivbord i flera år och tycker inte detta skrivbordet kändes bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem

@moonblase: I alla fall så beror det mycket på skivan, massiv skiva är helt OK.
Men när jag hyrde en möblerad studentlägenhet för ett antal år sedan, så hade den en två meter långt skrivbord med pappersfylld skiva (på samma sätt som en standar innerdörr) med ett ben i varje hörn det var 2-3 cm svacka på mitten, vilket fick mig att palla upp den med en lite rullhurts så att den inte skulle gå av. Så visst är det skillnad på skiva och skiva.

Permalänk
Medlem

@loefet:
har en sån bänkskiva pappfylld dock 180cm lång med 6 ben totalt så blir inte samma belastning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare