Forumdelen sponsras av

Ny skärm ämnad för design och kod, vad för upplösning gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vellinge
Registrerad
Okt 2007

Ny skärm ämnad för design och kod, vad för upplösning gäller?

Funderar på att införskaffa en ny skärm till datorn som använder sig utav IPS-teknologi (eller liknande). Jag vill alltså ha en skärm som är lite mer korrekt i färgerna än min nuvarande TN-skärm samt har bättre betraktningsvinklar. Jag är inte ute efter en "gaming-skärm" med låg latens och hög skärmuppdatering, utan en skärm som är snäll mot ögonen, har bra färger och skärpa.

Min nuvarande skärm är en Full HD-skärm och naturligtvis då tänker jag att nästa skärm bör ha 4K-upplösning, men vad jag förstår är det ingen optimal upplösning vid vanligt skrivbordsarbete i Windows? Vad för upplösning bör jag sikta på?

Kort summering:

• Önskar en skärm som är snäll mot ögonen, har bra färger (mer korrekta) och skärpa

• Fungerar bra med Windows och Adobes program

• Fungerar bra att skriva och läsa kod på

• Ser bra ut (jag gillar slanka skärmar med tunna ramar)

• Helst under 10.000 kr

Jag kör Windows 10 för övrigt.

Min nuvarande är en Asus VX238H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1496376

Vad säger ni?

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, GTX 760
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Alltså vad gillar DU? Om du gillar gamla 14"-skärmar så ska du ju jobba på det.:)
Jag tex gillar stora skärmar som nuförtiden har låg upplösning om man jämför med det nya.
Dom är sköna att jobba på tycker jag. Typ som en gammal 30" apple eller liknande.

Du borde gå nånstans och testa. Jag skulle köpa en 27" som har lite högre upplösning. 2560x1440 eller vad det är. Absolut IPS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Som @afrika säger så är 27" 1440p IPS riktigt bra. Dock bör tänka på att för utveckling så bör du ha minst 2 skärmar.

Så du kan koda på ena skärmen och sedan ha design dokument, krav, google etc på andra skärmen uppe samtidigt.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Skulle säga att "snäll mot ögonen" inte handlar så mycket om skärmen utan om ditt beteende.
Du bör ta regelbundna pauser från stirrandet in i skärmen. Ungefär en gång i kvarten tror jag mig ha läst rekommenderas. Titta ut genom fönstret i en halvminut eller så.
Sen ska du se till att inte ha för hög ljusstyrka. Det kan ofta vara påfrestande för ögonen och hjärnan. Här bör du åtminstone testa att aktivera skärmens inbyggda sensor som ser till att hålla en, vad den tycker, lämplig ljusstyrka beroende på hur ljust det är i rummet.
Tror de flesta lite dyrare skärmar har ljussensorer eller vad det nu kallas.

Sitter du efter mörkrets inbrott, se till att tända ordentligt i rummet.

Många köper stora skärmar idag, men det kan ha sina nackdelar. 27-tummarna i 16:9-format är väl inte så värst höga egentligen... Men du bör ändå tänka på att man rekommenderas titta ner på skärmen, dvs. ögonen ska inte vara lägre än skärmens överkant. Ifall du behöver titta upp på övre delen av skärmen så blir nacken dels ansträngd, men framförallt så fuktas ögonen inte lika bra som när de tittar neråt.

Mycket av det här står väl egentligen i många skärmmanualer.

Skulle kika på Eizos sortiment, de håller lite högre kvalité och är åtminstone för det mesta bra inställda från fabrik, även om många av deras konkurrenter också har börjat med förkalibrerade skärmar.
Vill du dock ha korrekta färger i det långa loppet bör du köpa en kalibrator, de normala kostar inte så mycket och du kan alltid dela med dig av den till någon bekant.

««« »»»