Corsair släpper tangentborden Rapidfire med nya brytarna Cherry MX Speed

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Corsair släpper tangentborden Rapidfire med nya brytarna Cherry MX Speed

Amerikanska Corsair fortsätter sin trend med tidsexklusiva brytare från tyska Cherry i och med lanseringen av MX Speed, där fokus ligger på betydligt kortare aktiveringspunkt.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Så ful den lilla modellen såg ut, när det finns så mycket krimskrams där uppe och handledsstöd där nere.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Lite komiskt med namnet Rapidfire när en av konkurrenterna har ett tangentbord som heter Quickfire Rapid.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2016

Jag vill ha kompakta tangentbord, med en blyg belysning.

Helst ljudlöst också.

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

k65 är ju för tusan gigantiskt för att vara TKL :/

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Hehe, det här tangentbordet skulle man ju vilja sätta tänderna i.. 1.2mm aktivering, misstänker att de som redan klagar på att de av misstag aktiverar switchar kommer gilla detta...
Det lär ju bli en hel del fatfingring med detta tangentbord, även för de som är vana linjärbrytaranvändare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Ännu en brytare med ~50 gram? Jävla Cherry, tråkigare tangentbord får man leta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

A4-5000 1,5 GHz...i5-2500K 4,5 GHz
8 GB DDR3-1600...16 GB DDR3-2133
Radeon HD 8330...Geforce GTX Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

För att vara ett tkl är det inte direkt kompakt, spretar ju åt alla håll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Nej men vad fasen har Corsair nu gjort? De har alltså återvänt till de där korkade mediaknapparna som sitter bakom den förhöjda numpadden för att göra det extra svårt att komma åt knapparna. Och återanvänt den där dumma ratten för att justera ljudet som ingen använder?

Nej tacka vet jag revision två av deras K70 K90 serie där de körde in FN knappar på F7-12 för volym och start/stop/skip för media.

Men i övrigt, nog den mest pumpade musiken till en ny serie av tangentbord ever.

[edit] de verkar ha tagit bort den vita bagrunden under tangenterna som hjälpte till att få färgerna att stå ut mera. Vilket fruktansvärt nedköp...

Såg en grej till
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Obligatorisk:

Ännu en brytare med ~50 gram? Jävla Cherry, tråkigare tangentbord får man leta efter.

Vill du ha högre eller lägre? För båda finns, osäker om linjära, men problemet är att dem knappt säljs.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Observera hur Corsair myglar och ljuger i diagrammet.

Mät längden på 1.2 mm och jämför med 2 mm så ser du att 1.22 inte är något över hälften så kort som 2 mm men är flera gånger kortare som om den vore 0.3 mm eller något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av rektor:

Mät längden på 1.2 mm och jämför med 2 mm så ser du att 1.22 inte är något över hälften så kort som 2 mm men är flera gånger kortare som om den vore 0.3 mm eller något.

Hah, det stämmer. Fult gjort!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av rektor:

Wow! Well spotted!
Fult gjort btw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Hade kanske varigt intressant om man även höjde trycket till 60-65g

Jag är värdelös på att stava.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Lusekofte:

Nej men vad fasen har Corsair nu gjort? De har alltså återvänt till de där korkade mediaknapparna som sitter bakom den förhöjda numpadden för att göra det extra svårt att komma åt knapparna. Och återanvänt den där dumma ratten för att justera ljudet som ingen använder?

Nej tacka vet jag revision två av deras K70 K90 serie där de körde in FN knappar på F7-12 för volym och start/stop/skip för media.

Men i övrigt, nog den mest pumpade musiken till en ny serie av tangentbord ever.

[edit] de verkar ha tagit bort den vita bagrunden under tangenterna som hjälpte till att få färgerna att stå ut mera. Vilket fruktansvärt nedköp...

Skulle inte kunna leva utan mediaknapparna och volratten, tycker endast det är efterblivet att ha F+FN för sådant. Förstår inte varför man inte gillar det då det är 100ggr smidigare

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av morxy49:

Så ful den lilla modellen såg ut, när det finns så mycket krimskrams där uppe och handledsstöd där nere.

Handledsstödet är avtagbart.

Skrivet av lowngcawt:

k65 är ju för tusan gigantiskt för att vara TKL :/

Det är standardbredd på det, handledsstödet är avtagbart om man inte gillar det.

Skrivet av huttala:

Hehe, det här tangentbordet skulle man ju vilja sätta tänderna i.. 1.2mm aktivering, misstänker att de som redan klagar på att de av misstag aktiverar switchar kommer gilla detta...
Det lär ju bli en hel del fatfingring med detta tangentbord, även för de som är vana linjärbrytaranvändare.

För de som inte gillar MX Reds är MX Speed nog ingen hit nej, men MX Red är ju den mest populära brytaren för oss.

Skrivet av Bruce Wayne:

Det är standardbredd.

Skrivet av Lusekofte:

K70 har länge haft mediaknapparna separat, även volymscroll hjulet. K65 har vissa mediaknappar på F9-F12 och Strafe har liknande. Det som folk gav mest feedback på när vi lanserade Strafe var just att mediaknapparna fattades, speciellt volym scrollhjulet, så att det är många som avnänder den.

Den vita bakgrunden har aldrig funnits på K70 eller K65, det är endast på Strafe RGB.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

Definitivt en trevlig idé, men ingenting för mig. Röda brytare är redan oerhört ouppakattat i mitt läger. En vän köpte Corsair rgb strafe tror jag de heter. Usch för de brytarna. Tangentbordet i övrigt är trevligt (bortsett från julgransbelysningen) men brytarna är ingenting för mig.
Tack och lov för blå.

Dator:: 4770K @ 4.6, 12GiB RAM, GTX 680, 250GB SSD, 6TB mek, Xonar DX
Mobiltelefon:: Nexus 4 + Z3C + Oneplus X - Ljud:: Sennheiser PC360 (dator), Sennheiser Amperior (mobilt)
Mössa:: Lila

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Oringen:

Jag vill ha kompakta tangentbord, med en blyg belysning.

Helst ljudlöst också.

Du måste ha väldigt bra hörsel om du hör belysningen i tangentbordet.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av ELF:

Du måste ha väldigt bra hörsel om du hör belysningen i tangentbordet.

Nu menar jag ljudet-

''klick klack klick''

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Bruce Wayne:

Nej det gör det inte, bara framför och bakom. Det kan du se själv.
Poängen med en TKL är att man kan utnyttja vänster och höger sida om tangenterna bättre, bl.a. för att kunna ha musen närmare mitten av skärmen. I den aspekten är det här tangentbordet nästan så kompakt som det skulle kunna vara.

I ett par år använder jag ett tangentbord på jobbet som jag byggt om till TKL. Det var djupt ovanför funktions-tangenterna, och det var inga problem med utrymme på skrivbordet. Bara lite större att stoppa ner i väskan.

Skrivet av johan450:

Hade kanske varigt intressant om man även höjde trycket till 60-65g

Jag antar att du menar: Om de använde fjädrar med samma tryck vid 1.2 mm aktiveringspunkt som äldre Cherry MX Red-brytare vid 2.0 mm aktiveringspunkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Corsair Johan:

K70 har länge haft mediaknapparna separat, även volymscroll hjulet. K65 har vissa mediaknappar på F9-F12 och Strafe har liknande. Det som folk gav mest feedback på när vi lanserade Strafe var just att mediaknapparna fattades, speciellt volym scrollhjulet, så att det är många som avnänder den.

Den vita bakgrunden har aldrig funnits på K70 eller K65, det är endast på Strafe RGB.

Du har såklart rätt, lite förvirrande med vad alla tangentborden heter.

Strafe är enligt min mening det bästa tangentbordet jag någonsin haft. Hade mitt K70 i någon månad innan jag blev tokig på mediaknapparna som, enligt min mening, sitter riktigt korkat till. Den vita bakgrunden borde vara standard på alla era tangentbord då det hjälper till att lysa upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

6850K | 950 PRO | 64GB Corsair Vengeance | 1080Ti
Asus Rampage V Edition 10 | Caselabs SMH-10 | Pok3r | Logitech MX Master | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Rätt intressant bräda men synd att allt alltid ska "över-gamifyas". Fonten ser ju förjävlig ut jämfört med t.ex. den på K70'n.

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Findecanor:

Nej det gör det inte, bara framför och bakom. Det kan du se själv.
Poängen med en TKL är att man kan utnyttja vänster och höger sida om tangenterna bättre, bl.a. för att kunna ha musen närmare mitten av skärmen. I den aspekten är det här tangentbordet nästan så kompakt som det skulle kunna vara.

I ett par år använder jag ett tangentbord på jobbet som jag byggt om till TKL. Det var djupt ovanför funktions-tangenterna, och det var inga problem med utrymme på skrivbordet. Bara lite större att stoppa ner i väskan

Poängen med tkl är ju självklart att ta mindre plats, men det var inte det som var poängen. Utan jag syftade på undersidan där handledsstödet tar onödigt stor plats, men det är ju en individuell syn.
Var inte helt tydlig på den punkten erkänner jag.
Sett till bredden är det så kompakt som möjligt ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

@Findecanor: Typ? Tyngre fjädrar I helhet skulle göra det mer intressant för mig.

Jag är värdelös på att stava.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Känns som det kommer bli alldeles för lätt att göra typos/'missclicks' är min spontana tanke. Att vila fingrarna över WASD vid gaming kommer bli ännu mer oförlåtligt än MX Red med så kort avstånd. Fast kanske en vanesak vad vet jag. Tack Corsair för tenkeyless, numpad är så 90-tal!

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | Varmilo VA88M Gateron Blacks w/ Dyesub Thick PBT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av phreec:

Rätt intressant bräda men synd att allt alltid ska "över-gamifyas". Fonten ser ju förjävlig ut jämfört med t.ex. den på K70'n.

Fonten var en av de sakerna jag uppskattade mest på min RGB Strafe, tycker den är tydlig och bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

Förra årets MX Silent var en intressant brytare tycker jag, till skillnad från årets "innovation". Synd också att Cherry fortsätter hålla brytarna Corsair-exklusiva under en tid. Fulare tangentbord får man leta efter.

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Maj 2011

Inget Tramp stamp?

Sleeve it and they will come

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Naicro:

Inget Tramp stamp?

Dem drog tillbaka alla dem efter typ 1 månad pga allt hat och tog tillbaka skeppet.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5