Forumdelen sponsras av

Fästa TV ovanför skärmar. Gips, dörrar, och trubbel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Fästa TV ovanför skärmar. Gips, dörrar, och trubbel.

Jag vill få upp min TV ovanför skärmarna för att kunna kika på film etc från sängen. Tyvärr är det tunna gipsväggar med stålbeslag bakom, så väggfästen är uteslutet (provade att fästa upp med plugg, gick sisådär. krävdes en del spackel för att åtgärda).
Min fundering nu är huruvida jag kan använda dörren i bilden nedan till min fördel. Även den är mer eller mindre gjord av 3mm plywood, så den är inte helt lämpad att borra och fästa i. Funderade kring om man kan fästa upp med tunn stålvajer draget mellan dörrkarm och dörr och fästa på andra sidan. Alternativt ett stabilt bordsstativ anpassat för TV, eller kanske en liten hylla/list att få upp över skärmarna och ställa TVn på. Detta har jag dock svårt att få fram bra modeller av. Är det någon som kan lämna ett bra tips?
Bild

~Hic Sunt Leones~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2011

Prova med gipsplugg, finns gipsplugg för 1 och för 2 skivor. Köp rätt, då går det att fästa en tv. Eller gipsexpander kanske det kallas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Molly skruv kanske ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Dec 2001

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Hur ser de ut på väggen bredvid blir de för trångt om du skulle ev sätta upp ett arm stativ där likt denna?
Oavsett bör de sitta i en regel.

Dold text

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Gipsankare av rätt modell och flera fästpunkter så är det inga bekymmer.

Har haft ena änden av en loftsäng upphängd med gipsankare.

Man måste dock ha rätt modell beroende på hur tjock väggen är (en, två, tre gipsskivor t ex).

Sen kan man sätta upp en skiva som man sätter med t ex 6st gipsankare och sedan skruvar sitt stativ i, så fördelar man ut vikten och belastningen.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Sep 2005

Skivexpander använder jag mig utav. http://www.clasohlson.com/se/Skivexpander/Pr409225006
Använd lämplig storlek och längd. Längden avgörs utifrån gipsskivans tjocklek(dubbelgips eller enkelgips).

Asus Maximus lV Extreme B3 P67 S-1155
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB
CORSAIR 12GB DDR3 INTEL I7 PC12800 DOMINATOR 1600MHZ
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC
INTEL 320 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Raketer på skärmen så den svävar?

Main : Intel i7 6700K 4.5 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | EVGA GTX 1070 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Corsair Air 540 | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 24" AOC
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 6850 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Hm.
Verkar som att jag får revidera mitt tidigare försök till att sätta upp fästet med plugg. Fästet jag har är ett armstativ, men jag la det åt sidan efter kaoset som jag åstadkom vid förra fästförsöket.

Men det är en enkel gipsskiva i väggen till vänster i bild, och bakom den är det bärande stålbalk nånstans i mitten. Jag ska ge det ett nytt försök i helgen helt enkelt, och med bättre förberedelse och bättre plugg den här gången.

~Hic Sunt Leones~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Dörrar brukar ju vara 2-3mm plywood eller liknande material på båda sidor sen har en bikaka liknande struktur på insidan så det blir 4-6mm trä du fäster i samanlagt om det görs på rätt sätt.

Rätt sätt att fästa tunga saker i en sådan konstruktion är att använda ett rör som är lika långt som dörren är tjock att ha skruven i då trycker man ej ihop dom två "yttersidorna".
Ibland finns det även några trästag i dörren som man i vissa fall kan knacka/trycka sig fram till var dom finns sättre du något i närheten av en sådan så blir det ju ännu bättre.

Sen kan du alltid använda stora brickor på båda sidor för att stagda upp det ännu mer.
Det går ju även att använda en träregel mellan flera skruvar istället för brickor så blir det betydligt starkare.
Rör ska du använda vid alla olika tillfällen.

Visserligen så kommer det ju att synas skruvskallar/brickor/reglar på andra sidan dörren och utstickande gängor om du inte stoppar i bultarna ifrån den sidan.
Men det kanske går att tillverka en enklare hylla/etc att sätta i/täcka dessa bultar så dom "försvinner" en del.

Sen armstativ klarar det av tv´ns vikt? dom brukar ju inte ha så hög vikt dom klarar av?

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

Bult brickor o mutter genom hela dörren

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Vill du kunna öppna dörren så är det oftast trä eller spånskiva de yttersta centimeterna i kanten på dörren, så skruva då en bräda/regel/plywoodbit som är lika bred som dörren i dem och fäst TV:n i den.
Vill du inte kunna öppna dörren så sätt då fast brädan/regeln/plywoodbiten i karmen på dörren, det vill säga där listerna runt dörren är, där finns det också bra material att skruva i, bör också klara av att hålla upp vikten ordentligt, dock så blir ju dörren helt igenbommad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Nevil:

Bult brickor o mutter genom hela dörren

Och med rör för annars så kommer man att antingen klämma ihop plywooden enomrt mycket och den spricker heller man dra ej åt med lösa bult/muttrar till följd och plywooden kommer flexa och spricka i vilket fall som helst men kanske inte riktigt lika fort..
Om det vore en solid trädörr så är det ju bara o köra men det är det ju inte enligt bilden i första inlägget.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002

lol asså denna tråd

Så här hade jag själv gjort om jag nu var tvungen att sätta TVn just där dörren är:
Alt 1 - Gör själv och måla
Måttat utsida foder till utsida foder. Köpt två st 28x70 furu byggkvalitetmed så lite kvist som möjligt, kapat dom rätt längd så snyggt du kan. Tagit P60 slippapper och rundat kortändar liknande radie som foder. Grundat (exempelvis Nordsjö Häftgrund) och målat (Exempelvis Nordsjö professional Snickeri) dom med S0502-Y alt 0500.

Alt 2 - Köp färdigt, dvs två st 21x69 Förslag/exempel under, finns som vita.
(http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/listv...)

Sedan har du två alternativ:
Alt 1 - Skruva genom foder in i karm.
Alt 2 (det jag hade valt) - Väg in, ritat på två övre streck efter lite mätning på din TV-konsoll, lagt dit biten, ritat på under. Feinat/sågat bort 70mm av fodret precis där dom ska ligga tvärs över, Sätt dit träbiten och förborra med en 3.5mm borr så djupt och rakt du kan, vinkelrätt mot karm. Fäst den med 2st skruv varje sida i karm 5x50/5x60/4.5x50 Jetting träskruv eller motsvarande. (alla funkar men vid 4.5x50 bör du gå ner till en 3mm borr).

(du behöver alltså en skruvdragare, en 3.5mm borr samt en bits T20/25 beroende på skruv)

Var noga att skruva där fodret täcker samt att du träffar karmen så centralt som möjligt, använd tumstock och mät så kommer det ordna sig. (Den dag det tas bort, behöver det bara återställas genom att köpa två st Furu foder vit 12x56x2200 och spika dit och dessa täcker då hållen) Noll åverkan och billigt att återställa. Nytt dörrblad kostar i billigaste fall 500kr till vad som ser ut att vara en Swedoor karm.

Var noga med att inte dra för hårt med skruvdragaren så att skruven drar ur eller börjar slira, utan dra tills dom försänkt sig jäms med träet.
När bitarna är monterade lyfter du dit TV-konsollen/fästet, skruvar fast det. Förslagsvis använder du montageskruv 25mm ifall du använder dig av 28x70 virke, annars bör du inte ha en skruv som är längre än 20mm, lite beroende på fästets tjocklek förstås, vad du än tar så undvika att ta en skruv som går förbi in i dörrblad, vi vill ju skona det.

Slängde ihop en bild lite snabbt, bara kolla så förstår du principen, jag är ingen picasso
Detta bör klara en vikt relativt rakt ner på runt 100kg utan minsta svikt under förutsättning att karmen är korrekt monterad. Använder du dig av en TV-arm så att viktfördelningen sker snett utåt, kan du gå upp i virkestjocklek en aning, 45x70 exempelvis.

http://imgur.com/QomsgTn

Lycka till och hoppas det hjälpte!

Anledning att jag INTE hade satt något genom dörren, den består av 3mm masonit per sida och sen bara luft i princip, masoniten är inte direkt stabil och kan deformeras vid långvarig belastning och då behöver du ju som sagt sen köpa ny dörr, dvs dumt när du inte måste.

/Fredde

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Jag hade rivit ner gipsen, satt dit en flyfaskiva där du vill ha tv'n och gipsat, spacklat och till sist målat och sen satt tillbaks golvlisterna och skruvat upp fästet till tv'n. Ska man göra något ska man göra det ordentligt så slipper man obehagliga övertaskningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Orfi:

lol asså denna tråd

Så här hade jag själv gjort om jag nu var tvungen att sätta TVn just där dörren är:
Alt 1 - Gör själv och måla
Måttat utsida foder till utsida foder. Köpt två st 28x70 furu byggkvalitetmed så lite kvist som möjligt, kapat dom rätt längd så snyggt du kan. Tagit P60 slippapper och rundat kortändar liknande radie som foder. Grundat (exempelvis Nordsjö Häftgrund) och målat (Exempelvis Nordsjö professional Snickeri) dom med S0502-Y alt 0500.

Alt 2 - Köp färdigt, dvs två st 21x69 Förslag/exempel under, finns som vita.
(http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/listv...)

Sedan har du två alternativ:
Alt 1 - Skruva genom foder in i karm.
Alt 2 (det jag hade valt) - Väg in, ritat på två övre streck efter lite mätning på din TV-konsoll, lagt dit biten, ritat på under. Feinat/sågat bort 70mm av fodret precis där dom ska ligga tvärs över, Sätt dit träbiten och förborra med en 3.5mm borr så djupt och rakt du kan, vinkelrätt mot karm. Fäst den med 2st skruv varje sida i karm 5x50/5x60/4.5x50 Jetting träskruv eller motsvarande. (alla funkar men vid 4.5x50 bör du gå ner till en 3mm borr).

(du behöver alltså en skruvdragare, en 3.5mm borr samt en bits T20/25 beroende på skruv)

Var noga att skruva där fodret täcker samt att du träffar karmen så centralt som möjligt, använd tumstock och mät så kommer det ordna sig. (Den dag det tas bort, behöver det bara återställas genom att köpa två st Furu foder vit 12x56x2200 och spika dit och dessa täcker då hållen) Noll åverkan och billigt att återställa. Nytt dörrblad kostar i billigaste fall 500kr till vad som ser ut att vara en Swedoor karm.

Var noga med att inte dra för hårt med skruvdragaren så att skruven drar ur eller börjar slira, utan dra tills dom försänkt sig jäms med träet.
När bitarna är monterade lyfter du dit TV-konsollen/fästet, skruvar fast det. Förslagsvis använder du montageskruv 25mm ifall du använder dig av 28x70 virke, annars bör du inte ha en skruv som är längre än 20mm, lite beroende på fästets tjocklek förstås, vad du än tar så undvika att ta en skruv som går förbi in i dörrblad, vi vill ju skona det.

Slängde ihop en bild lite snabbt, bara kolla så förstår du principen, jag är ingen picasso
Detta bör klara en vikt relativt rakt ner på runt 100kg utan minsta svikt under förutsättning att karmen är korrekt monterad. Använder du dig av en TV-arm så att viktfördelningen sker snett utåt, kan du gå upp i virkestjocklek en aning, 45x70 exempelvis.

http://imgur.com/QomsgTn

Lycka till och hoppas det hjälpte!

Anledning att jag INTE hade satt något genom dörren, den består av 3mm masonit per sida och sen bara luft i princip, masoniten är inte direkt stabil och kan deformeras vid långvarig belastning och då behöver du ju som sagt sen köpa ny dörr, dvs dumt när du inte måste.

/Fredde

Usch 0502Y hatar jag; den kallar jag för nikontingul. 😂
Man kan ta ett halvt recept istället om man nu måste blanda i något, jag personligen föredrar helvitt. 😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Du ska använda gipsexpander om du ska hänga tunga saker på gips. Dörren kan du glömma att skruva i. Moderna dörrar görs av två träfiberskivor (masonit i folkmun) som bara är några millimeter styck med wellpapp emellan.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Tack för bra info!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Kanske ett takfäste skulle fungera? Blir lite dyrare än tänkt kanske..
(Billigare exempel)
http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Ljud--Bild/TV--Til...

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Dem8n:

Usch 0502Y hatar jag; den kallar jag för nikontingul. 😂
Man kan ta ett halvt recept istället om man nu måste blanda i något, jag personligen föredrar helvitt. 😁

Haha ledsen för sent svar, hade helt glömt att jag svarat här
Anledningen att jag föreslog S0502-Y eller 0500 är för att karm+dörr är målad med någon av dom beroende på ålder och fabrikat, är dörren/karm äldre än 6 år kan man använda sig av det gamla 0502-Y receptet för att hamna duktigt nära. (glans och att dörr är sprutad kommer självklart medföra en viss skillnad i släpljus/skymning men minimal).

OT: Jag hatar också S0502-Y