Samsung S5 trådlösladdning funkar ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Samsung S5 trådlösladdning funkar ej.

Hej, Jag har en samsung s5 som laddnings hålet har börjat glappa på,så jag bestämde mig för att köpa en trådlös laddare efter mycket letande lyckades jag på fyndiq hitta ett samsung s view cover som stödjer trådlös laddning och samtidigt beställde jag samsungs laddnings platta, den runda. Väl när jag fått hem paketet och satt på fodralet och kopplat in plattan så händer ingenting. Jag går in på fyndiqs hemsida för att se om jag missat nått, vilket jag tydligen gjort för i beskrivningen står det laddningsplatta för s6. Så jag bestämmer mig för att skicka tillbaka plattan. När jag håller på att packa ner plattan får jag syn på vilken butik det är som sålt plattan. Jag går in på sidan och kollar på beskrivningen på plattan och det står att den är kompatibel med äldre modeller.
Så jag undrar nu om det är möjligt att ladda telefonen på samsungs runda platta med en S5 eller om det är nått jag måste aktivera i telefonen för att trådlösladdning ska funka.
Jag undrar även om det är möjligt att plattan butiken sålt mig var begagnad, för att plattan skickades i en vanlig liten kartong och låg i en bubbel plast påse och själva plattan hade ingen skydds plast samt ingen kabel eller instruktionsbok följde med.

Tack i förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av anton_95:

Hej, Jag har en samsung s5 som laddnings hålet har börjat glappa på,så jag bestämde mig för att köpa en trådlös laddare efter mycket letande lyckades jag på fyndiq hitta ett samsung s view cover som stödjer trådlös laddning och samtidigt beställde jag samsungs laddnings platta, den runda. Väl när jag fått hem paketet och satt på fodralet och kopplat in plattan så händer ingenting. Jag går in på fyndiqs hemsida för att se om jag missat nått, vilket jag tydligen gjort för i beskrivningen står det laddningsplatta för s6. Så jag bestämmer mig för att skicka tillbaka plattan. När jag håller på att packa ner plattan får jag syn på vilken butik det är som sålt plattan. Jag går in på sidan och kollar på beskrivningen på plattan och det står att den är kompatibel med äldre modeller.
Så jag undrar nu om det är möjligt att ladda telefonen på samsungs runda platta med en S5 eller om det är nått jag måste aktivera i telefonen för att trådlösladdning ska funka.
Jag undrar även om det är möjligt att plattan butiken sålt mig var begagnad, för att plattan skickades i en vanlig liten kartong och låg i en bubbel plast påse och själva plattan hade ingen skydds plast samt ingen kabel eller instruktionsbok följde med.

Tack i förhand

Det du behöver är rätt baksida på telefonen så du får detta aktiverat sedan så ska det funka.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70313998/
där är ikea's variant dom har till flera olika modeller samt laddare med.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av vinylens:

Det du behöver är rätt baksida på telefonen så du får detta aktiverat sedan så ska det funka.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70313998/
där är ikea's variant dom har till flera olika modeller samt laddare med.

Trodde först att länken va ett skämt
Bara en tidsfråga innan dom säljer sina egna mobiler , en sån hade ju varit cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@vinylens: Tack för snabbt svar. Samsung s view cover är egenltligen ett sånt skal du länka, skillnaden är att skalet är in byggt i ett flipcover.
---> https://fyndiq.se/search/?q=s%20view%20cover%20wirelesss&sear... Gå in på länken så ser du att baksidan är nästan identisk förutom metall plattan, som jag tror är till för att avleda värme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Plattan på insidan av skalet är den som möjliggör trådlös laddning (som syns i @vinylens länk). Finns det en liknande på skalet du har?

Edit: nu kan jag se de andra bilderna i din länk. Så den finns med där
Det borde inte vara ett problem. Tycker jag som bara använder trådlös laddning

Det är en standard för trådlös laddning. Qi tror jag den jag har heter som typ alla använder inkl samsung. Dock är punkten den laddar på liten och d6 plattan är ganska stor vad jag vet så flytta runt mobilen lite i taget. Det kan ta en sek innan det dyker upp att den laddas

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bengtsfors
Registrerad
Okt 2004

Du borde fått med kartong till laddplattan, det fick iallafall jag. Några kablar medföljde däremot inte.
Har du en tillräckligt kraftfull laddare till plattan? Den vill ha 2A iallafall.

Händer det nåt när du kopplar ström till plattan? Min blinkar blått, grönt, blått när kabel sätts in sen är den klar för laddning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Tippo:

Du borde fått med kartong till laddplattan, det fick iallafall jag. Några kablar medföljde däremot inte.
Har du en tillräckligt kraftfull laddare till plattan? Den vill ha 2A iallafall.

Händer det nåt när du kopplar ström till plattan? Min blinkar blått, grönt, blått när kabel sätts in sen är den klar för laddning.

Ne den lyser inte alls. Läste på laddarenn och jag har 2.0A.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Jag köpte en liknande laddplatta till min S6 och den vägrade ladda trådlöst med en vanlig samsung laddare som jag hade först..Testade sedan med den som följde med mobilen (snabbladdare) och vips då fungerade det fint..Så du har förmodligen en för klen strömkälla till laddplattan.
Sony brukar ha bra laddare och oftare billigare än Samsung..Dra till Elgiganten och köp den kraftigaste dom har

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@fermia: Googlade lite snabbt på samsungs snabbladdare och det är en sån jag har. Om du läser på din laddare så tror jag att det också står 2.0A.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bengtsfors
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av anton_95:

Ne den lyser inte alls. Läste på laddarenn och jag har 2.0A.

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde den göra. Har du testat en annan kabel/laddare också? Så det inte är någon av dom som inte fungerar.

Jag var tvungen att testa lite på min och jag provade med en klen kabel och en 500mA laddare och varje gång så ger plattan ifrån sig de första blinkningarna så det borde inte spela någon roll vad du provar med den borde ge ifrån sig blå-grön-blå när den får ström.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av anton_95:

@fermia: Googlade lite snabbt på samsungs snabbladdare och det är en sån jag har. Om du läser på din laddare så tror jag att det också står 2.0A.

Kan tyvärr ej göra det då jag sålt allt

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz