Köpt Galaxy S7 - behövs skärmskydd 2016?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås/Ängelholm
Registrerad
Aug 2004

Köpt Galaxy S7 - behövs skärmskydd 2016?

Bytte från en fyra år gammal Galaxy S3 till en S7 idag. Funderade lite på om man behöver köpa ett skydd till skärmen? TÄnker främst på de skydden man stryker på. Eller är skärmarna såpass bra idag att det absolut inte behövs?

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2004

Inte för repskyddets skull kanske, men det är ju fortfarande så att om telefonen åker i backen och landar fel så spricker skärmen. I det läget så kan ett skydd av härdat glas hjälpa genom att det med lite tur är det som tar smällen. Så det är vad jag skulle satsa på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011

Skaffa härdat glas! Min telefon klarade en åktur från biltaket ner på vägen och några studs tack vare det.. Rekommenderas!

|Moderkort: MSI X370 Krait Gaming |GPU: Palit GTX 1080 Dual OC
|CPU: Ryzen 7 1700 |PSU: BF Whisper M 550W |SSD: Samsung Pro 960 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 3200 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro
|Datorskärm: AOC Agon AG271QG 27" 1440p 165Hz IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås/Ängelholm
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Thumbii:

Skaffa härdat glas! Min telefon klarade en åktur från biltaket ner på vägen och några studs tack vare det.. Rekommenderas!

Såvitt jag vet så finns ännu inte härdat glas till S7 och S7 Edge? Zagg håller väl på och utvecklar?

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Vintervilan:

Såvitt jag vet så finns ännu inte härdat glas till S7 och S7 Edge? Zagg håller väl på och utvecklar?

http://www.amazon.com/S7-Edge-Screen-Protector-Thickness/dp/B...
http://www.amazon.com/LUVVITT-TEMPERED-Screen-Protector-Samsu...

Undrar om detta fungerar..

Zaggs'
http://www.zagg.com/us/en_us/shop-by-device/galaxy-s7-accesso...

Verkar som att det kanske tar fart snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010

Tänk på att s7an har en böjd skärm längs sidorna. Om du inte köper ett skärmskydd som böjer sig så finns risken att skärmskyddet släpper om du köper ett stelt skydd. Kolla med tillverkaren om skyddet täcker hela framsidan och är anpassat för s7ans böjda skärm.

Intel Core i5 4670k
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming
NZXT H440 Red/Black
Corsair Vengeance 2133Mhz 8GB
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av GraffeT:

Tänk på att s7an har en böjd skärm längs sidorna. Om du inte köper ett skärmskydd som böjer sig så finns risken att skärmskyddet släpper om du köper ett stelt skydd. Kolla med tillverkaren om skyddet täcker hela framsidan och är anpassat för s7ans böjda skärm.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har koll på Samsung direkt.
Men vanliga s7an är väl rak och Edge rundad? Eller är vanliga s7 också rundad nu?

Skickades från m.sweclockers.com

i5 8600k @5GHz, MSI Z370-A PRO, Noctua nh-d15, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, GTX980 Strix, Corsair RM1000, Fractal Design Define S, ASUS VG248, Windows 10pro x64, Sony xz1 Compact, SAAB 9-5 2.3t, Xbox One.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cala D'or, Mallorca
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MyRus:

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har koll på Samsung direkt.
Men vanliga s7an är väl rak och Edge rundad? Eller är vanliga s7 också rundad nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Edge varianten har en stor böjd skärm medan s7an har en liten böjd skärm längs sidorna. Den är så lite böjd så det syns knappt men det finns där.

Intel Core i5 4670k
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming
NZXT H440 Red/Black
Corsair Vengeance 2133Mhz 8GB
Crucial MX300 525GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av miklon:

Inte för repskyddets skull kanske, men det är ju fortfarande så att om telefonen åker i backen och landar fel så spricker skärmen. I det läget så kan ett skydd av härdat glas hjälpa genom att det med lite tur är det som tar smällen. Så det är vad jag skulle satsa på.

Tror jag är inne på det 11:e skyddet nu. De första två monterade jag själv... resterande har monterats av butikspersonalen där de inhandlats.

Jag kan inte påstå att det är något bra precis. Men jag har ju ändå bara köpt ett enda än så länge och fått det utbytt på garanti hela tiden. De envisas med att det SKA vara bättre med härdat glas.

Men när nu detta spricker så kommer jag välja ett helt vanligt skärmskydd igen.

Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Exxovion:

Tror jag är inne på det 11:e skyddet nu. De första två monterade jag själv... resterande har monterats av butikspersonalen där de inhandlats.

Jag kan inte påstå att det är något bra precis. Men jag har ju ändå bara köpt ett enda än så länge och fått det utbytt på garanti hela tiden. De envisas med att det SKA vara bättre med härdat glas.

Men när nu detta spricker så kommer jag välja ett helt vanligt skärmskydd igen.

Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

Vad gör du med telefonen? Har du haft sönder 11st displayskydd i glas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av niclasc:

Vad gör du med telefonen? Har du haft sönder 11st displayskydd i glas?

Jag skrev: Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

10 st skärmskydd har "spruckit, ja.

Det har hänt när mobilen legat på bänken/bordet bredvid mig. Troligtvis beror detta på spänningar i glaset, då detta är så extremt tunt.

Skärmskyddet på frugans iPhone har också spruckit, men det bryr vi oss inte om att byta nu när den mobilen är så pass gammal ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Exxovion:

Jag skrev: Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

10 st skärmskydd har "spruckit, ja.

Det har hänt när mobilen legat på bänken/bordet bredvid mig. Troligtvis beror detta på spänningar i glaset, då detta är så extremt tunt.

Skärmskyddet på frugans iPhone har också spruckit, men det bryr vi oss inte om att byta nu när den mobilen är så pass gammal ändå.

Låter inget vidare, jag har inte alls haft den typen av problem på min iPhone. Jag har bytt ut skärmskyddet en gång, men det var för att jag hade tappat mobilen i backen (och då var det ju bra att jag hade det).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@Exxovion: Jag köpte ett http://www.apple.com/se/shop/product/HE575ZM/A/belkin-flexibl... för ett år sedan. Använt telefonen oerhört mycket sedan dess och skyddet ser fortfarande nytt ut, inte en enda repa, än mindre några sprickor.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Skaffa skydd säger jag bara. Både fram och bak, talar av egen erfarenhet från s7 edge

Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO CPU: Ryzen 2700x Kylare: NZXT KRAKEN x62 Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU: EVGA FTW 1080 SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: Acer Predator XB271HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Inte kört skydd de senaste åren. Hatar känslan av något utanpå skärmen, och har inte såhär i efterhand haft behov av det på någon av mina mobiler. Livin' on the edge, möjligen, men jag får verkligen krupp i fingrarna av skärmskydd.

Men sen ska tilläggas att jag alltid har mobilen i ett plånboksfodral som omsluter mobilen helt när det är stängt.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Själv har jag aldrig kört skärmskydd. På någon telefon

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Jag köpte ett billigt skärmskydd till min S6 men bilden blev grynig så jag tog bort det och orkade inte köpa nåt nytt. Har klarat mig fint utan skärmskydd innan tänkte jag.

Några veckor senare tappar jag mobilen så att den studsar in i kanten på en byrå och krakelerar hela skärmen.

Man klarar sig fint utan skärmskydd tills man hade behövt ett skärmskydd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

Skaffa skydd, skärmen repas enormt lätt ändå så skadar inte. Känslan med härdat glas är ändå samma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Köpte min S3 för 3 och ett halvt år sedan. Köpte ett billigt skärmskydd för en tjuga på tradera och ett UAG skal.
Inte en repa någonstans trotts många tapp från hög höjd. En par gånger från lastbilshytten rakt ner i asfalten tex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Härdat glas är att föredra, det skyddar mot både repor/stötar och ger en mjukare känsla i touchen i jämförelse med plastskydd. Jobbar personligen med att sätta skärmskydd på telefoner rätt ofta, och vi kör med Muvit för det mesta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3561452

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

När jag fick telefonen så satt det ett 20kr plastskydd på och det sög. Känslan mot det i härdat glas som jag länkade är som natt och dag. Jag märker i princip ingen skillnad mot utan skydd.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås/Ängelholm
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av chokladtomte:

Härdat glas är att föredra, det skyddar mot både repor/stötar och ger en mjukare känsla i touchen i jämförelse med plastskydd. Jobbar personligen med att sätta skärmskydd på telefoner rätt ofta, och vi kör med Muvit för det mesta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3561452

Muvit såg helt klart intressant ut för priset. Men är det heltäckande, likt detta från Coral verkar vara?

https://www.youtube.com/watch?v=qL-9u0dnzuk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Vintervilan:

Muvit såg helt klart intressant ut för priset. Men är det heltäckande, likt detta från Coral verkar vara?

https://www.youtube.com/watch?v=qL-9u0dnzuk

Nej, Muvit är inte heltäckande. Kan du få tag i det där är det att föredra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Normalt anser jag att det viktigaste är ett skydd på sidorna (gärna baksida också) som även sticker fram nån liten mm eller så. Detta gör att skyddet tar smällen om den går i backen, lite som en hjälm gör. Sen byter man skyddet när det fått sprickor eller ser fult ut.

Gör man det så ska det till rätt mycket för att repa dessa skärmar, typ nycklar i samma ficka eller så, vilket är dumt att göra oavsett skydd eller inte.
Säger det som en Samsung Galaxy S2 ägare vars telefon ska bytas i sommar, med original display kvar i bra skick.. men en del spruckna skal genom åren. Telefonens hårdvara verkar inte må bra nu dock, så det är dags för en ny.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Min S4 Mini helt utan skydd varken runtom eller på skärmen, har inga synliga repor efter snart 3 år, har åkt i golvet från nattduksbordet ett antal gånger, men inget värre.

Jobbtelefonen som är en CAT S50 ruggad sak har däremot efter bara några veckor fått en hel del små repor så där skulle något bättre skydd varit bra.

Blev lite avskräckt av skärmskydd då jag körde ett man klistrade på skärmen på min gamla ZTE Blade och körde nåt år tills det började bli dåligt och jag tog bort det. Då visade det sig att telefonen hade mycket bättre touch än jag trott för skyddet försämrade det massor... Hyfsat grinig på mig själv då!

Nu var ju det ett par år sedan och telefonerna är väl bättre på att känna av även genom skydd också, särskilt när det är härdat glas.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av blackeagle:

Blev lite avskräckt av skärmskydd då jag körde ett man klistrade på skärmen på min gamla ZTE Blade och körde nåt år tills det började bli dåligt och jag tog bort det. Då visade det sig att telefonen hade mycket bättre touch än jag trott för skyddet försämrade det massor... Hyfsat grinig på mig själv då!

Nu var ju det ett par år sedan och telefonerna är väl bättre på att känna av även genom skydd också, särskilt när det är härdat glas.

Det blir gradvis sämre när skyddet blir skitigt verkar det som, så ska man ha skydd ska man ha så tunt som man kan och byta det relativt ofta, eller iaf sprit-rengöra det ofta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av jnsson:

Själv har jag aldrig kört skärmskydd. På någon telefon

Inte jag heller. Idag behövs det verkligen inte med gorilla 4 glas. Köp ett bra bumperskydd istället så är nallen skyddad.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av KingCobra:

Inte jag heller. Idag behövs det verkligen inte med gorilla 4 glas. Köp ett bra bumperskydd istället så är nallen skyddad.

Själv kör jag inte ens med något bumperskydd heller

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Vintervilan:

Bytte från en fyra år gammal Galaxy S3 till en S7 idag. Funderade lite på om man behöver köpa ett skydd till skärmen? TÄnker främst på de skydden man stryker på. Eller är skärmarna såpass bra idag att det absolut inte behövs?

Beror väl ganska mycket på i vilken miljö du använder den främst?

Jag som har min mobil i ett skyddsfodral och sedan oftast låter den ligga på skrivbordet bredvid mig tycker inte att ett skärmskydd gör varken till eller från. Sedan använder jag också handsfree vid samtal så mindre risk att tappa mobilen då när man inte behöver ta upp den ur fickan.

Och av tidigare erfarenhet så vill jag nog påstå att skärmskyddet gör noll och ingen nytta vad gäller skydd mot fallskador. Eller så hade man bara en himla otur kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

personligen stör jag mig mer på skärmskydd än på smårepor.

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/