Får jag starta ett företag?

Permalänk
Avstängd

Får jag starta ett företag?

Skulle gärna vara snällt om någon insatt har lite koll.
Om jag skulle vilja riktigt grymma pappersflygplan jag själv gjort på tradera och jag säljer för stora summor hur fungerar det med skatt?

Jag är tveksam ifall jag har rätt att starta ett företag för just nu så har jag något som heter nystartsjobb som man hade rätt till om man varit arbetslös över 3 månader.

Någon som har koll eller kan man ringa skatteverket för att få svar på sådana frågor?

Permalänk
Medlem

Hobbyverksamhet upp till 50 tusen är nog skattefritt(?) finns särskilda regler kring detta, står på Skatteverkets hemsida.

Annars startar du enskild firma, ett företag reggat på ditt namn. Då får du skatta för inkomsterna samt du kommer bli momsskyldig. Exempelvis; du säljer ett flygplan för 125kr. Då får ditt företag 100kr. När du sen ska "ta ut dessa" ur företaget får du skatta på detta, exakt hur mycket beror på en massa faktorer men jag tror man generellt sett räknar 40-50% för enskilda bolag, vi gör iallafall det till vårt handelsbolag.

Permalänk
Avstängd

Men jag går ju på bidrag det var den delen jag undrar över .
Får ringa skatteverket och kolla hur hobbyverksamhet fungerar med.

Hur bokför man sin försäljnig?

Idén är inte att bli rik och inte ens att tjäna pengar utan bara ha något att göra och att jag är väldigt intresserad av häftiga prylar från china.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Hobbyverksamhet upp till 50 tusen är nog skattefritt(?) finns särskilda regler kring detta, står på Skatteverkets hemsida.

Så vitt jag vet är inkomst av hobby skattepliktig från första kronan. Det blir fort jäkligt snurrigt med hobby, och deklarationen. Man får inte dra av momsen, men man får kvitta inkomster mot utgifter. Förutom för "dyra" maskiner, som man i stället måste göra förslitningsavdrag på, över en längre period. Men det framgår inte riktigt vad som är en "dyr" maskin. Byggnader som används för hobby'n får man inte göra avdrag för. Men man får göra avdrag på kostnader för underhåll, om hobbyn är orsaken till att det behövs. För att göra det riktigt spännande, målar du tavlor, och säljer dem, måste du betala skatt från första kronan. Om du i stället skaffar dig den nya hobbyn "måla" och målar en tavla, en enda, som du säljer, för under 50.000:-, så är den skattefri. Anledningen till att de billigare tavlorna är skattepliktiga är alltså att det är en återkommande försäljning. Säljer man tavlor för 30.000:- eller mer årligen, måste man momsregistreras, och får då dra av momsen. Men får per automatik lite högre krav på bokföringen för sin hobbyverksamhet.
Det är en jävla soppa... Men hur som helst, det låter som om du har för avsikt att sälja elektronik, vilket ger återkommande försäljningar, och är skattepliktig från första kronan.

För mer klarhet kan du så klart ringa skatteverket.
Vilket jag nog tror är att rekommendera när det kommer till frågorna kring nystarts-bidraget med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.