Rykte: Radeon R9 490X lika snabbt som Geforce GTX 980 Ti – till halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och där får alla GTX 980 Ti ägare något hårt att bita i! 4000kr rakt i sjön om man räknar mellanskillnaden.

Ptja, jag har använt mitt kort flitigt i 10 månader.

Visst kunde jag väntat på ett R9 490X och suttit och spelat tetris och minröj i 10+ månader och samtidigt sparat några tusenlappar, men så här är det alltid med high-end hårdvara. Det finns alltid något mer prisvärt om man är villig att vänta X månader.

Att köpa ett GTX 980 Ti idag kanske inte är någon superaffär, men att säga det är pengar rakt i sjön för dom som ägt ett GTX 980 Ti sedan förra sommaren känns som en överdrift.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sett Adored? Men jagär helt med på spåret, och jag tror Nvidia har fattat det också. Det är till stor del därför som de söker nya marknader för sin teknik, med AI, dep learning och självkörande bilar.

Jo nått klipp, tyckte det var ok, sas dock inte direkt något nytt för folk som hänger på techsidior, helt ok som sammanfattning. Men vad har det med saken att göra, har han pratat om GCN/konsoller/Nvidia i en video eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

All aboard the hype train!!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo nått klipp, tyckte det var ok, sas dock inte direkt något nytt för folk som hänger på techsidior, helt ok som sammanfattning. Men vad har det med saken att göra, har han pratat om GCN/konsoller/Nvidia i en video eller?

Skickades från m.sweclockers.com

I hans senaste "AMD The Master Plan" går han in på hur de kan komma att ta över marknaden med mindre gpuer på samma interposer för de har konsollmarknaden också.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Låter definitivt intressant. Hoppas grönt och rött släpper sina nya typ samtidigt, så man slipper vänta innan man gör sitt beslut Kan tänka mig att snåla med nästa grafikkortsköp och titta på prisVprestanda mer än jag brukat göra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Detta är ju så BULL S***

för halva kostnaden av ett 980ti, har riktigt svårt att se att ett 490x kommer kosta 3000kr nytt
så då kommer fury X kosta 1500kr nytt då eller ?

lär kosta mer eller lika som ett 980ti xD

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är lätt att gnälla på kvaliteten i drivrutiner för hårdvara man inte använder och kan vara helt subjektiv.

Jag har ett AMD-kort som ligger och samlar damm just nu, anledningen till detta är drivrutinerna till Linux. Jag tror inte det går att vara mer objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Jag har ett AMD-kort som ligger och samlar damm just nu, anledningen till detta är drivrutinerna till Linux. Jag tror inte det går att vara mer objektiv.

Vilket AMD-kort och varför? Har du nydligen gått över till Linux från Windows, eller köpte du ett riktigt billigt kort och kunde inte säga nej? Det finns säkert fler anledningar, men men Varför säljer du inte AMD-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Vilket AMD-kort och varför? Har du nydligen gått över till Linux från Windows, eller köpte du ett riktigt billigt kort och kunde inte säga nej? Det finns säkert fler anledningar, men men Varför säljer du inte AMD-kortet?

Ett R9 390. Har kört Linux i snart 15 år.

Varken nVidia eller AMD (ATI på den tiden) var bra back in the day men då spelade det ingen roll för gaming på Linux fanns knappt. Med Steam idag så har det ändrats och det verkar som att det bara är nVidia som har snappat upp detta.

Säljer inte kortet av ren lathet, det är inte som att jag behöver pengarna. ***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Ett R9 390. Har kört Linux i snart 15 år.

Varken nVidia eller AMD (ATI på den tiden) var bra back in the day men då spelade det ingen roll för gaming på Linux fanns knappt. Med Steam idag så har det ändrats och det verkar som att det bara är nVidia som har snappat upp detta.

Säljer inte kortet av ren lathet, det är inte som att jag behöver pengarna.

Haha, jag förstår Jag gissar att du fick tag i kortet billigt! Jag vette tusan om man inte ska vänta och se hur det blir i Juni..! Jag är otroligt sugen på att få veta hur det ser ut med R9 480X och R9 490X Om du tänker sälja kortet bör du ju göra det förr eller senare

Svar på §9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Nej, det här är ju helt omvänt. Jag vill ha ett kort som är dubbelt så snabbare men för samma pris som 980Ti. Att dom inte fattar?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Hmmm verkar hända saker i IT. Verkar nästan som Intel låter AMD ta vissa delar. Som media och underhållning. Intel backend AMD frontend för konsument men tvärtom för tekniken. http://www.pcworld.com/article/3061210/components/intel-decla... https://newsroom.intel.com/editorials/brian-krzanich-our-stra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant är att Polaris 10 inte är en ersättare till Fiji som används i Fury-serien, utan för Grenada i Radeon R9 390 och R9 390X. Det här gäller även sett till priset som spekuleras ligga i regionen 300 dollar

är det 3000kr inkl moms för 490 eller 490x?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

Detta är ju så BULL S***

för halva kostnaden av ett 980ti, har riktigt svårt att se att ett 490x kommer kosta 3000kr nytt
så då kommer fury X kosta 1500kr nytt då eller ?

lär kosta mer eller lika som ett 980ti xD

980Ti har en die size på 600mm^2, vilket gör att kortet är väldigt dyrt att tillverka. Rykten säger att Polaris 10 kommer att ha en die size på 215-230mm^2, vilket innebär att AMD får ut en herrejävlans massa fler kretsar från en kisel-wafer, vilket gör det mycket billigare...

Så om nu AMD satsar på att försöka ta marknadsandelar från Nvidia, vilket de förmodligen vill, så sätter de en aggressiv prislapp. Sen är det klart att tillgång och efterfrågan kan styra priset lite.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och där får alla GTX 980 Ti ägare något hårt att bita i! 4000kr rakt i sjön om man räknar mellanskillnaden.

För den mellanskillnaden har jag fått högre prestanda under lång tid, så rakt i sjön är det definitivt inte.

Premiumhårdvara är inget man köper om det är maximal pris/prestanda man är ute efter hur som helst.

För övrigt trevligt att se att 490X till synes blir ett bra och prisvärt kort!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Enda sedan jag övergav mitt krånglande ATI X1900XT har jag varit en Nvidia-fanboy. Men detta är för intressant att bara vifta bort.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allihopa:

Detta är ju så BULL S***

för halva kostnaden av ett 980ti, har riktigt svårt att se att ett 490x kommer kosta 3000kr nytt
så då kommer fury X kosta 1500kr nytt då eller ?

lär kosta mer eller lika som ett 980ti xD

Du verkar inte riktigt förstå hur GPU-tillverkning går till.

Det är inte som att AMD kommer att fortsätta tillverka Fury X när det här kortet släppts då det här kortet kommer vara mycket billigare att tillverka för liknande prestanda (exakt vet vi ju inte än).
Visst, några Fury X som redan finns i lager kommer REAs ut men inte för 1500kr, snarare runt 3000kr men det beror ju också på prestandan hos det nya kortet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Iofs om skillnaden mellan GDDR5X och GDDR5 är tillräckligt stort kan jag tänka mig fler än två modeller med Polaris 10. HBM1 känns lite förlegat dock med dess 4GB begränsning.

Samtidigt finns HBM tillgängligt och kan tillverkas. Frågan är vad kostnaden för minnestypen är och om det ens är motiverbart med dessa kort som enligt rykten ändå ska bli relativt lågt prissatta. 4GB-modeller lär nog finnas på marknaden ett tag till, speciellt i de lägre prestandasegmenten.

Återstår att se hur det blir. Känns som att HBM2 har dragit ut på tiden vilket ställt till det lite. Men samtidigt så verkar det ju som att tillverkning i 14/16nm ska fungera bra nog iallafall. Är ju det både AMD och Nvidia lär ha väntat mest på.

Skrivet av criscros:

470x/470 och ellesmerepro(490 utan X tror jag)

Dessa är onekligen de mest intressanta ur prestanda per watt mot peng:)

Vrf? För 490 kommer kunna köras utan extra ström ifall någon pcb tillverkare vill det!

Vet att jag är tjatig ang watt performance men för mig är effektivitet det mest intressanta

Riktigt intressant år med många nya släpp från båda hållen!

Edit: ellesmere pro=480 inte 490.

Hur som, med en wattage runt 100w så borde det gå att få ner dem lite till!

Low profile 480 75w hade varit något otroligt:)

Jo, båda GPU'erna ligger ju rätt nära 75W och det borde nog gå att få Polaris 10 att klara sig på 75W också. Beroende på hur mycket prestanda den skulle förlora då.

Blir ett spännande år.

Skrivet av pekkasteele:

Ser väldigt bra ut, då kan man ju få ett tyst system iaf. Dock, hoppas dom inte menar att det prestandamässigt är ett GTX 950 då dom jämför med det där, iaf inte om det motsvarar R7 470x. Men så kan det nog inte vara va? Då ett R7 370x är i samma prestandaklass som mitt HD 7950.

Jämförelsen bör ha handlat om strömförbrukning vilket verkar ha varit fokus för AMD (då de troligen vill plocka marknadsdelar på laptop-marknaden). Polaris 11 bör prestera betydligt bättre än vad ett GTX 950 gör.

Skrivet av Arghuleh:

Nej, det här är ju helt omvänt. Jag vill ha ett kort som är dubbelt så snabbare men för samma pris som 980Ti. Att dom inte fattar?

GPU'erna nyheten gäller ligger i lägre produktsegment än vad GTX 980 Ti gör. Dvs mellansegment och prestandasegmentet. De produkter som kommer inta prestandatoppen hos båda företag i nya serierna kommer runt årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alright. Jag kanske blandade ihop det med vanliga 980.

Det här var ett grymt drygt och komplicerat svar på en okomplicerad fråga. Du ville bara visa din "kunskap" eller vad är det frågan om?

Japp! Är jag en duktig och unik liten blomma nu?

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo nått klipp, tyckte det var ok, sas dock inte direkt något nytt för folk som hänger på techsidior, helt ok som sammanfattning. Men vad har det med saken att göra, har han pratat om GCN/konsoller/Nvidia i en video eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. Finns diskussionstråd med inbäddade videor här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424575-amd-the-master-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Du verkar inte riktigt förstå hur GPU-tillverkning går till.

Det är inte som att AMD kommer att fortsätta tillverka Fury X när det här kortet släppts då det här kortet kommer vara mycket billigare att tillverka för liknande prestanda (exakt vet vi ju inte än).
Visst, några Fury X som redan finns i lager kommer REAs ut men inte för 1500kr, snarare runt 3000kr men det beror ju också på prestandan hos det nya kortet.

du har nog inte läst...
jag sa aldrig att dem skulle fortsätta tillverka Fury x
och precis som du indirekt skrev så intygar även du att allt bara är bull S**T

om 490x ska kosta hälften av ett 980ti så pratar vi 3000-3500kr för ett 490X
och med tanke på att ett fury X ligger på 4500-5000kr nu så har jag jätte svårt att köpa detta rykte då dem exemplar som finns kvar av fury X ska då prispressas så mycket att butikerna fortfarande ska kunna sälja av dem vilket är någonstans runt 1500-2000kr

så nej kortet kommer kanske prestera 20% bättre en fury X och kosta lika med 980ti vilket är mer troligt en denna viskningslek till rykte

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Entusiast

@Allihopa: Grejen är dock att det ändå är ganska rimligt med en prispress på ner till runt 3000kr om det nya kortet kostar 3000kr för återförsäljare är ju inte precis kända för att droppa den föregående generationen alltför mycket, de vill ju ha vinst.

Och av någon anledning så blir lagrerna alltid tomma till slut ändå och det är väl förmodligen pga SLI/CF-användare som till slut köper upp alla korten även om det inte är så jättebra priser jämfört med att bara köpa den nya generationen.

En prisdump ner till runt 3000kr på Fury X ser jag därför inte alls som omöjlig för återförsäljare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant, inväntar med extrem spänning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

du har nog inte läst...
jag sa aldrig att dem skulle fortsätta tillverka Fury x
och precis som du indirekt skrev så intygar även du att allt bara är bull S**T

om 490x ska kosta hälften av ett 980ti så pratar vi 3000-3500kr för ett 490X
och med tanke på att ett fury X ligger på 4500-5000kr nu så har jag jätte svårt att köpa detta rykte då dem exemplar som finns kvar av fury X ska då prispressas så mycket att butikerna fortfarande ska kunna sälja av dem vilket är någonstans runt 1500-2000kr

så nej kortet kommer kanske prestera 20% bättre en fury X och kosta lika med 980ti vilket är mer troligt en denna viskningslek till rykte

För det första så är väl ordinariepris på 980ti runt 7000kr så då är vi uppe på 3500kr, sen brukar typ alla återförsäljare ta högre marginaler på nya produkter med hög efterfrågan så då är vi nog uppe på närmare 4000.

Sen så är väl detta inte konstigare än när 970 lanserades med en msrp på 329dollar med liknande prestanda som 780Ti. Och med tanke på polaris 10 inte lär vara tänkt att konkurrera med fulla GP104 med tanke på att den verkar bli rätt mycket större än detta chip så är väl det inte så konstigt om de lägger sig i samma prisklass som 70-korten brukar ligga på, alltså runt 3500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som är besviken över att de bara lyckas matcha 980 Ti?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Bara jag som är besviken över att de bara lyckas matcha 980 Ti?

Hm. P10 är mainstream så din bedömning är du nog ganska ensam om. Sen finns det nya grejer i den som utvecklare får titta på och lära sig att nyttja.

Permalänk
Inaktiv

Ars Technica har intervjuat Roy Taylor: http://arstechnica.com/gadgets/2016/04/amd-polaris-will-be-a-...

Polaris blir alltså mainstream-segmentet i nya serien. Uppenbart för de flesta redan men tål ju att påpekas igen.

EDIT: För själva intervjun, missade visst den länken (även om den nämns i artikeln ovanför: http://arstechnica.co.uk/gadgets/2016/04/amd-focusing-on-vr-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ars Technica har intervjuat Roy Taylor: http://arstechnica.com/gadgets/2016/04/amd-polaris-will-be-a-...

Polaris blir alltså mainstream-segmentet i nya serien. Uppenbart för de flesta redan men tål ju att påpekas igen.

Mao, denna tråden är minst sagt vilseledande. Är det NVIDIA som sprider falska rykten om AMD?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Mao, denna tråden är minst sagt vilseledande. Är det NVIDIA som sprider falska rykten om AMD?!

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad menar du?

Jag menar om NVIDIA sprider rykten om AMD kort för att spä på missnöjen som följer av att de inte klarar av att leva upp till rykten som de själva sprider. De är tillräckligt smutsiga för att hitta på sånt.