Permalänk
Inaktiv

Direktfran.se kan jag varmt rekommendera för fisk/skaldjur/kött/bageri mm. De ordnar och hämtar ifrån redan befintliga företag i Stockholm, kötthallar osv.

Toppen om man inte kan åka själv.

Permalänk
Medlem

Har använt Mathem (Stockholmsområdet) under typ 10 månader och det har funkat bra.
Sitter själv utan körkort och bil och ingen direkt närhet till en stormarknad, utom en mindre lokal butik utan konkurrens.
Så det är bekvämt att få det levererat till dörren och tillgång till större sortiment.

I början tänkte jag inte så mycket på hur jag skulle handla, så det blev lite hipp som happ och jag beställde nog varannan vecka.
Nu storhandlar jag saker som håller och helst i stora förpackningar (lite billigare).
Så det blir t.ex. deo, duschtvål, schampoo, tandkräm, toapapper, hushållspapper, grytbaser, kryddor, pasta, ris, knäckebröd, snus och liknande.
Detta håller jag på att få in en rutin på och bara beställa varannan månad.

I samband med storhandlingen beställer jag frysta saker så det blir packat i frysen (t.ex. pommes, grönsaker, glass, kyckling).
Sen lägger jag till färska varor också, grönsaker, kött osv på den beställningen.

När färskvarorna tar slut så handlar jag igen, antingen via Mathem eller matbutiken hemma.

I början var jag mest orolig över var hur kvalitén och hållbarheten på kött och grönsaker skulle vara - och jag har hittills inte varit missnöjd.
Grönsakerna har varit bra eller snarare perfekta, köttfärs och dylikt har varit nyförpackade.

Jag har hittils inte råkat ut för att något varit slut och ersatt av annat, inte har det heller varit felplock.
Ibland får man testa nyheter, men man kan välja att inte få den produkten (om man inte gillar/tål det t.ex.).

Det enda som jag kan anmärka på har varit lite "missar" i leveranstiden.
Jag beställer leverans mellan 19-22 och ett sms/mail på morgonen om att dom kommer en viss tid, t.ex. 20:45.
När det sedan närmar sig den tiden så kan det bli en timma senare, det syns iofs på deras hemsida.
Det är inom tidsramen så det är ingen fara för mig, men lite irriterande.

Nu har jag inte testat Coop, ICA, eller andra alternativ eftersom det funkar bra än så länge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Jag kör ofta med Mathem, men funderar på att byta till mat.se då de erbjuder fri frakt. Mathem har dock fungerat väldigt bra under lång tid.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Matsmart.se.

Kolla videon: Matsmart på 1 minut

Bra för miljön och plånboken

Mat behöver kastas bara för att bäst-före datumet har utgått. http://www.matsmart.se/om-bast-fore-datum

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Glad att jag hittade den här tråden, har ingen bil och är verkligen trött på det lilla sortiment som lokala coop-affären erbjuder. Att man kan få 20kg kattsand inburet inför dörren fraktfritt trodde jag aldrig! inväntar första leveransen idag med spänning! Måste vara den mest hälsosamma order jag lagt på länge, när man handlar i butik så råkar jag alltid få med mig både snacks och läsk. Nu blev det bara massa frukt o grönt, nice!

Permalänk
Medlem

Älskar att man kan beställa maten från nätet... Själv har jag kört matsmart för strövaror och Linas Matkasse någon gång när jag haft noll inspiration. Kan rekommendera båda från de erfarenheter jag haft hittills iallafall. Och så mycket färre impulsköp man gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag har handlat nästan all min mat på mathem.se det senaste halvåret efter jag blev tipsad om att de levererar till där jag bor. Jag handlade tidigare på ett ICA nära eller ett COOP nära. Om man jämför pris vara för vara är mathem något dyrare men dom har mycket större utbud inklusive lågprismärken och rabatterade bigpacks som inte finns där jag handlade innan. Övarlag tror jag att jag sparar pengar genom att handla på mathem.

Man får att SMS dagen då leveransen sker med tid. Om man är flexibel med tiden är frakten nästan gratis. Leveranssnubben bär in kassarna över tröskeln och så får man signera av på en mobilapp de har. De skickar med gratisvaror och smakprov i nästan varje leverans. Det är lite som Inets pingvinstänger. Det känns som om man får något gratis men man betalar för det ändå i slutändan.

Jag citerar mig själv för jag kom att tänka på denna tråden när jag gick över mina utgifter för 2016. Mina utgifter för livsmedel ser ut såhär:
2014: 30,095:-
2015: 29,556:-
2016: 20,899:-
Jag sparar alltså runt 9,100 kr per år genom att köpa mat på nätet.

Hittills har jag bara handlat på mathem.se men jag funderar på att testa coop.se. Mathem har börjat krångla med frakten för det är svårare att hitta tider med billig frakt nu. Coop tar alltid 99kr för frakt men deras varor är billigare så det kanske går jämnt upp.

Permalänk
Vägledare

Ta dig till matbutiken och handla så att du sponsrar din lokala matbutik (så får du dig lite motion också). Och använd aldrig själv scanning-kassorna! Jävla girighetsfasoner! Det ska stå EN anställd som håller koll på fyra kassor istället för att det ska finnas fyra "vanliga" kassor som sysselsätter fyra.
Jajaja, nu kommer en massa motargumentera med att det alltid har försvunnit jobb och att när ett typ av jobb försvinner så skapas ett nytt. Jag fattar men samtidigt, nä.
Är bara en tidsfråga innan detta blir ett samhällsproblem (oavsett om det är om 100, 200 eller 300 år) och speciellt när vi bara blir fler och fler som ska ha jobb. Istället för att anställa folk som i sin tur betalar skatt och spenderar pengar så att ekonomin snurrar rundor ska dessa pengakåta företag ständigt "öka sin vinst" och ha "tillväxt". Räligt!

Sry, helt annat samtalsämne men blev upprörd och behövde skriva av mig. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Läst ugånget bäst före datum.. vet någon som handlade därifrån det mesta var utgånget.
Men var chips och liknande så kanske inget fel på direkt.. men känns lite dåligt.

Trodde inte det var lagligt att sälja mat som gått ut eller drömde jag det?

Visa signatur