Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Curved Ultrawide 34"

Ännu en tråd om de underbara böjda lådorna,

Denna gången har jag kommit lite längre i mitt beslut om vilken skärm jag ska införskaffa.

Först stod det mellan Samsung S34E790C och Dell Ultrasharp U3415W, men la Samsungen åt sidan pga. VA-panel och ett antal rapporter om excessivt BLB.

Nu sitter jag istället och bollar mellan Dell:en och HP Envy 34c.

Båda är IPS-paneler men HP-n har ett par ganska praktiska högtalare.

Jag får ner priset på HP:n till 6990 (utan rea) med ett studenterbjudande.

Men det verkar inte som HP:n är lika eftertraktad som Dell:en om man går efter reviews osv. Man blir lite orolig.

Är det någon som har någon personlig erfarenhet av respektive skärmar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Har dell U3415W, Grymt nöjd.

Har lite backlightbleed men inget man märker om man inte aktivt letar efter det. Verkar dock vara lite av ett lotteri, lite beroende på hur känslig man är.
Min har en lätt "tjut" som kan vara störande om det inte vore för min dator som låter som en lövblås :). Hörs dock knappt 20cm bort.... Tänk på att kurvan är minimal (hade nog inte noterat böjningen om jag inte vetat det sedan tidigare, även om kurvan enligt "vissa" är nödvändigt då platta 34" ger känslan av att kanterna är "långt bort"; om detta är sant låter jag vara osagt). Kan vara värt att titta på mjukvaror som Displayfusion, speciellt om du har flera bildskärmar; köpte det på någon steamrea och använder det dagligen sedan dess. Kräver lite arbete för att lära sig men när väl vant dig vid displayfusion i kombination med flera bildskärmar i olika storlek så vill du nog aldrig gå tillbaka...

Högtalarna fungerar men är ganska dåliga.

Tror att det besvarar din fråga, men hojta till om du har något specifikt...

Edit:
Är inte HPn en VA display? (Källa: https://www.komplett.se/product/888615/datorutrustning/bildsk...

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Intel 5930K @ 3,6Ghz Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 32GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G + GTX 750 Ti 3GB
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb Skärmar BenQ XL2411T + Dell U3415W + LG 34UM65
Övrigt Corsair K60 (MX Red), Logitech G500, Logitech G27, Blue Yeti, Astro A50