Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

@anon5930: Nej, de brukar ju inte det. Men med tanke på att det ändå får sägas att det har varit ett problem de två senaste generationerna så kanske de skulle göra det nu. Kommer nog att skaffa den hursomhelst då jag dels är uppväxt med Nintendo och då jag har barn nu som älskar att spela olika Nintendo spel.

Edit: Hoppas fortfarande på att basstationen på något sätt ska ge en prestationshöjning.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Personligen avskyr jag utbytbart batteri, så hoppas det är fastsvetsat

Batterierna klarar väl typ 3-400 laddcykler, sen är dom slut. Om man inte kan byta på ett enkelt sätt så är din konsol i princip stationär.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett problem tidigare imo.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en bra ersättare för 3ds, men för wii u ?.. Förstår valet av soc då nvidia ger bort dom mer eller mindre gratis men 0,5tf är helt enkelt för lite idag. ps4 pro kommer ha 10x så hög prestanda och xbone scorpio 16x vilket är helt åt skogarna.

Ps3,xb360 0.23-0.24 TFLOPS
Wii U 0.35 TFLOPS
Xbone, ps4 1,3-1,8 TFLOPS
Ps pro, xbone scorpio 5-8 TFLOPS

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

@anders190: Nej, de brukar ju inte det. Men med tanke på att det ändå får sägas att det har varit ett problem de två senaste generationerna så kanske de skulle göra det nu. Kommer nog att skaffa den hursomhelst då jag dels är uppväxt med Nintendo och då jag har barn nu som älskar att spela olika Nintendo spel.

Edit: Hoppas fortfarande på att basstationen på något sätt ska ge en prestationshöjning.

Jo, jag håller med. Som tekniskt intresserad är ju specifikationer intressant att läsa så jag ser ju gärna att Nintendo själva går ut med informationen.

Hoppas också på prestationshöjning. Själv vill jag helst ha en stationär konsol och frågan är ju hur denna krets verkligen duger för detta ändamål. Portabelt lär den ju gå betydligt bättre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Ser ut som en bra ersättare för 3ds, men för wii u ?.. Förstår valet av soc då nvidia ger bort dom mer eller mindre gratis men 0,5tf är helt enkelt för lite idag. ps4 pro kommer ha 10x så hög prestanda och xbone scorpio 16x vilket är helt åt skogarna.

Ps3,xb360 0.23-0.24 TFLOPS
Wii U 0.35 TFLOPS
Xbone, ps4 1,3-1,8 TFLOPS
Ps pro, xbone scorpio 5-8 TFLOPS

Den som lever får se. Med tanke på hur spelen på Wii U såg ut och fungerade är jag inte ett dugg rädd för att hårdvaran skulle vara för klen

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Jodå, det har varit ett problem. Finns flera telefonmodeller där batteriet måste bytas inom 3 år (i Sverige är genomsnittstiden som man har en telefon ca 3 år) och är då batteriet inbyggt som på vissa telefoner så att det inte är tänkt att man ska kunna byta det själv så är det rätt kasst.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Även om jag är inte riktigt såld på det så är det ett någolunda intressant koncept men jag är också skeptisk till Switch och Nintendo i dagsläget, dels för att Switch ser ut som ytterligare en gimmick konsol men även för att Nintendo tvärt övergav Wii U trots att de hade flera utlovade titlar under utveckling samtidigt som Iwata ständigt upprepade "Please understand".

Det är alldeles för tidigt att hoppa på hype-tåget när informationen är så knapphändig som den här eller innan vi har fler intryck från andra röster än spelpressens. Nintendo kanske har en knakelibrak succé med sin nya konsol eller så har de ännu en Virtual Boy.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Nisse-Tuta: Jodå, det har varit ett problem. Finns flera telefonmodeller där batteriet måste bytas inom 3 år (i Sverige är genomsnittstiden som man har en telefon ca 3 år) och är då batteriet inbyggt som på vissa telefoner så att det inte är tänkt att man ska kunna byta det själv så är det rätt kasst.

Inget problem imo. Om andra har haft strul kvittar, jag talade bara för mig själv. Hoppas på fast batteri. Vill ha så lite luckor som möjligt, skulle tex aldrig köpa en smartphone med löstagbar baksida.
Det är ok att inte hålla med. Är ju bara en leksak vi pratar om...

Permalänk
Medlem

Förutom namnet Switch så är jag ombord på tåget. Jag har en Nvidia Shield som jag streamar mellan datorn och TVn eller bara har i handen och spelar. Funkar supersmidigt. Jag hoppas Nintendos lösning fungerar på liknande sätt.

Visa signatur

My Heart knows only Virtue, My Blade defends the Helpless, My Might upholds the Weak, My Words speak only Truth, My Wrath undoes the Wicked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är det bra jag som är lite orolig över att de inte släpper hårdvaru informationen nu? Känns som att de vill hålla den hemlig under julhandeln, om Switch var bättre än Ps4/X1 så finns det ingen anledning att hålla den hemlig? Enda skälet jag kan se är att den är markant svagare och de vill inte att folk ska bestämma sig för ett kraftfullare system innan jul-hysterin?

Att den är vassare än PS4/XB1 är jag grymt skeptiskt till iom det bärbara formatet. Man får hoppas att den stationära delen är mer än en HDMI-kabel och strömkabel men man vet ju aldrig. Borde ju gå att ha lite bättre kylning så enheten kan gå in i ett "performance-mode" eller något liknande.
Sen vet jag inte men överlag är väl Nintendo-titlar är grafiskt mer lättdrivna så det behövs inga miljoner Hertzar och Flopar Det blir ju bra flyt i spelen ändå, den stora nackdelen är givetvis då 3:e-parts som måste banta ner sina spel ordentligt för att kunna driva det. I verkligheten har det ju inneburit att Nintendo har exkluderats tyvärr.

Var lite skeptisk till enheten när jag såg den först men kan nog bli ett köp till nästa jul kanske. Då kan nog dottern ha lite glädje av den också både hemma och på bilresor . Men tänker definitivt avvakta tills man ser vad det kommer för titlar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Inget problem imo. Om andra har haft strul kvittar, jag talade bara för mig själv. Hoppas på fast batteri. Vill ha så lite luckor som möjligt, skulle tex aldrig köpa en smartphone med löstagbar baksida.
Det är ok att inte hålla med. Är ju bara en leksak vi pratar om...

Tycker löstagbar baksida skulle vara en bra feature, om batteriet var baksidan och det gick att byta till ett större exempelvis

Permalänk
Medlem

@bardbard Enligt uttalanden till The Verge är själva dockan bara tv-output och strömförsörjning åt enheten, inget annat kul eller spännande.

http://www.theverge.com/2016/10/21/13356760/nintendo-switch-d...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

@bardbard Enligt uttalanden till The Verge är själva dockan bara tv-output och strömförsörjning åt enheten, inget annat kul eller spännande.

http://www.theverge.com/2016/10/21/13356760/nintendo-switch-d...

Skickades från m.sweclockers.com

Som det nämns i texten så sägs inget om ifall enheten får extra ström och då kanske klockar upp sig lite. Man kan ju hoppas att det fungerar så åtminstone

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Som det nämns i texten så sägs inget om ifall enheten får extra ström och då kanske klockar upp sig lite. Man kan ju hoppas att det fungerar så åtminstone

Switch tycks ha en ventilationsöppning i överkant. Enda rimliga anledning den finns, i mitt tycke, är om den klockar upp i dockat läge och då behöver bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare

Bytt namnet på tråden nu och lagt till till annat!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Inget att hänga upp sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Väldigt tveksam till om detta är aktuellt, möjligtvis för ett tidigt developer kit för då stämmer det med vad som sades för länge sedan men Nvidia har ju i princip sagt att det är Pascal som gäller nu

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Hoppas verkligen det.

Å andra sidan så är det väl detta som nVidia sagt: "Nintendo Switch is powered by the performance of the custom Tegra processor. The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world’s top-performing GeForce gaming graphics cards." (källa https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/nintendo-switch/).

Rätt intetsägande faktiskt, säger inget om vilken Tegra och GPU som dom utgått från.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Konsolgrävare

12 januari? Är ju galet långt till 12 januari
https://twitter.com/NintendoAmerica/status/791455799302246400

http://nintendoeverything.com/nintendo-switch-presentation-an...

According to a press release issue to the media, it “will be an event for invited media, financial analysts and trade partners in Tokyo that will be globally”. You can expect “the launch date and pricing for Nintendo Switch, as well as a look at the lineup of games currently in development.”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hade varit kul med olika färger på konsolen som N64 och GameCube: http://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-mockup-colors/#/3

Skrivet av tyvar1:

12 januari? Är ju galet långt till 12 januari
https://twitter.com/NintendoAmerica/status/791455799302246400

http://nintendoeverything.com/nintendo-switch-presentation-an...

According to a press release issue to the media, it “will be an event for invited media, financial analysts and trade partners in Tokyo that will be globally”. You can expect “the launch date and pricing for Nintendo Switch, as well as a look at the lineup of games currently in development.”

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som ett smart drag. Lansera information och sen är det 2-3 månader till release så hinner nog inte intresset dö ut för många.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Pelleboj:

Hade varit kul med olika färger på konsolen som N64 och GameCube: http://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-switch-mockup-colors/#/3

Känns som ett smart drag. Lansera information och sen är det 2-3 månader till release så hinner nog inte intresset dö ut för många.

jo det har du helt rätt i bara jag som är otålig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hoppas på något event här i Sverige (helst i Göteborg) i början av nästa år, där man får provspela! Bergsala - börja planera

Permalänk
Medlem

Vi pratar nintendo trodde alla att denna skulle vara ett prestanda monster eller? jag är inte direkt förvånad om dom specsen visar sig stämma i slutprodukten till konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Ser ut som en bra ersättare för 3ds, men för wii u ?.. Förstår valet av soc då nvidia ger bort dom mer eller mindre gratis men 0,5tf är helt enkelt för lite idag. ps4 pro kommer ha 10x så hög prestanda och xbone scorpio 16x vilket är helt åt skogarna.

Ps3,xb360 0.23-0.24 TFLOPS
Wii U 0.35 TFLOPS
Xbone, ps4 1,3-1,8 TFLOPS
Ps pro, xbone scorpio 5-8 TFLOPS

Var fick du 0.5tf ifrån? Nvidia har väl inte varit supertydliga med om det är X1, X2 eller något mer custom-made som ska in i Switchen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vi pratar nintendo trodde alla att denna skulle vara ett prestanda monster eller? jag är inte direkt förvånad om dom specsen visar sig stämma i slutprodukten till konsumenterna.

Svårt att tänka sig ett "prestanda monster".. jag menar, vi pratar väl om en tablet för c:a 2.500 - 3.000 kr?

Permalänk
Konsolgrävare

Jag har aldrig köpt Nintendo konsoler för prestanda. Köper Nintendo konsoler för jag älskar deras spel! För prestanda har jag min pc!

Nintendo + PC är bästa combon enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Lite nya rykten: http://www.eurogamer.net/articles/2016-10-27-nintendo-switch-...

"Let's start with the Nintendo Switch's screen. It is 6.2" in size, 720p and - for the first time in any Nintendo device - boasts a capacitive multi-touch screen. "

"So, how will the touchscreen work when the Switch is docked? While connected to your TV the Switch itself is out of reach - you play either with both JoyCon controllers attached to the system's grip or with a Pro Controller. The Switch's touchscreen is almost entirely obscured within the console's dock.

The answer may lie hidden in the right-hand JoyCon, which houses a short-range IR sensor in its base. This could be used to point at the TV to replicate basic touchscreen functionality, picked up by a corresponding IR sensor in the Switch's dock. "

Så om ryktena stämmer så är det "problemet" löst med.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Lite nya rykten: http://www.eurogamer.net/articles/2016-10-27-nintendo-switch-...

"Let's start with the Nintendo Switch's screen. It is 6.2" in size, 720p and - for the first time in any Nintendo device - boasts a capacitive multi-touch screen. "

"So, how will the touchscreen work when the Switch is docked? While connected to your TV the Switch itself is out of reach - you play either with both JoyCon controllers attached to the system's grip or with a Pro Controller. The Switch's touchscreen is almost entirely obscured within the console's dock.

The answer may lie hidden in the right-hand JoyCon, which houses a short-range IR sensor in its base. This could be used to point at the TV to replicate basic touchscreen functionality, picked up by a corresponding IR sensor in the Switch's dock. "

Så om ryktena stämmer så är det "problemet" löst med.

bara glad om skärmen är i hd! 3DSen som man äger har alldeles för låg upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |