Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog att det ligger några år fram i tiden. Dagens komponenter med tillräcklig kräm i är för stora och för varma för att trycka in i ett fristående headset.

Idén är dock fräsig. Sladdar är ju ett byk som förstör upplevelsen på det mesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är hur man skickar denna enorma mängd data trådlöst utan märkbar latens?
Helst vill man ha mer pixlar än i dagens headset dessutom.

Eller menar Samsung kanske att de ska ha komponenterna som driver allting direkt i headsetet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det jag undrar är hur man skickar denna enorma mängd data trådlöst utan latens?
Helst vill man ha mer pixlar än i dagens headset dessutom.

Eller menar Samsung kanske att de ska ha komponenterna som driver allting direkt i headsetet?

Fristående måste väl ändå betyda att all hårdvara sitter i headsetet, eftersom det står fristående och trådlöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"men de var inte först ut med att ge virtuell verklighet till konsumenter" Nja, det är ju Oculus tillsammans med Samsung som ligger bakom Gear VR.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

visst coolt men känner nån här att man verkligen vill sitta med en sån stir pryl på skallen när du åker tunnelbana.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

visst coolt men känner nån här att man verkligen vill sitta med en sån stir pryl på skallen när du åker tunnelbana.

Kanske inte tunnelbanan, men en längre flygresa hade varit grymt.

Permalänk

Känns som alla satsar på fel sak. Att man har kablar är knappast ett problem.
På Oculus sitter du still, knappast ett problem med kablar.
Jag själv har vive, och även fasten man hoppar runt, svänger runt flera gånger. går runt. så känns det rätt så naturligt med kablar. Aldrig varit problem för mig.

Dom borde satsa på bättre upplösning och FOV i stället för trådlöst....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fristående måste väl ändå betyda att all hårdvara sitter i headsetet, eftersom det står fristående och trådlöst.

Jo, men jag finner det lite förvirrande. Kommer det vara en SSD i headsetet där man har en Windows installation. Vart kommer det trådlösa in då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker Samsung går rätt väg! Vet inte om en ryggsäcks lösning skulle vara bättre än att belasta nacken med ett tungt headset.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X